فردی از غرفه‌داران یکی از میادین بار مشهد می‌گوید: با اینکه فراوانی بار وجود دارد و قیمت میوه‌ها نیز رشد آنچنانی نداشته؛ اما اقبال مردم برای خرید نسبت به قبل در این فصل کمتر شده است.

کاهش میزان خرید میوه در همه سطوح

به گزارش قدس خراسان، پاییز فصل مرکبات است؛ فصلی که انواع  مرکبات را می‌توان به فراوانی در بازار دید و خرید. هرچند تنها مرکبات نیستند که می‌شود آن‌ها را در فهرست میوه‌های پاییزی دید. این خود سبب می‌شود سبد میوه‌های پاییزی متنوع و رنگارنگ همچون تابستان باقی بماند. تنوع در خرید میوه به همه کمک می‌کند انتخاب‌های بیشتری برای دستچین کردن میوه‌های مورد نیاز داشته باشند؛ اما آیا بازار با وجود تنوع و فراوانی میوه، این اجازه را به مردم می‌دهد تا دست پر از میوه‌فروشی‌ها خارج شوند؟ شاید پاسخ بسیاری از مردم در این خصوص منفی باشد. 

محدود شدن تنوع خرید میوه‌ها

با گشتی در بازار میوه آن هم بازار بارفروشان جوابی که از خریداران میوه می‌گیریم، دقیقاً همان است که گفته شد.

فردی که مغازه میوه‌فروشی در یکی از مناطق حاشیه شهر دارد، در پاسخ به این پرسش که اقبال مردم در خرید میوه به چه صورت است، می‌گوید: حدود ۱۷ سال است کارم میوه‌فروشی است. در این سال‌ها همیشه در یک محله ثابت کار کرده‌ام و خدا را شکر چرخ زندگی‌ام چرخیده است. اگر بخواهم میزان فروش امسال را با یکی دو سال پیش در فصل پاییز مقایسه کنم، باید بگویم در همین پاییز که میوه‌های مرکباتی بیشتر بورس بازار است و از جمله میوه‌هایی هستند که قیمت بالایی هم ندارند، متأسفانه قدرت خرید مردم کمتر و کمتر شده است.

وی ادامه می‌دهد: مشتری ما اگر پیش از این ۲یا ۳ کیلو پرتقال یا نارنگی می‌خرید، الان شاید با کمتر از نصف این مقدار از مغازه خارج می‌شود. در شرایط اقتصادی فعلی همه می‌گویند اولویت‌های مهم‌تری نسبت به خرید میوه دارند. 

به دنبال میوه ارزان‌تر

فردی که در حال خرید از یکی از غرفه‌های بارفروشی بازار میوه و تره‌بار است، در واکنش به این پرسش که دلیل خریدش از این بازار چیست و مگر در نزدیکی محل سکونتش میوه فروشی نیست، می‌گوید: در مجاورت محله ما چندین میوه‌فروشی وجود دارد؛ اما قیمت‌ میوه‌ها در آنجا با قیمت‌ میوه‌های اینجا تفاوت دارد. شاید قیمت میوه‌های اینجا نصف قیمت آنجا باشد و شاید هم ارزان‌تر.

وی می‌افزاید: من برای مصرف خانوار هفته‌ای یک بار به اینجا می‌آیم و از بارفروشان به صورت مستقیم میوه یک هفته را تهیه می‌کنم. با اینکه سختی‌های خاص خودش را دارد؛ اما وقتی حساب می‌کنیم در برخی مواقع هم میوه با کیفیت‌تر و تازه‌تری می‌خریم و هم پول بسیار کمتری پرداخت می‌کنیم. خیلی‌ها مثل من این کار را انجام می‌دهند. تصور کنید یک کیلو نارنگی خوب درجه یک بین ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان است که اگر این نارنگی با کیفیت در میوه‌فروشی‌های نزدیک خانه باشد، باید حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان پول بدهم! تنها بحث میوه نیست. حتی سیب‌زمینی و پیاز را هم با نصف قیمت داخل شهر می‌توان از اینجا خرید.

کاهش میزان خرید میوه در همه سطوح

فردی از غرفه‌داران یکی از میادین بار مشهد می‌گوید: با اینکه فراوانی بار وجود دارد و قیمت میوه‌ها نیز رشد آنچنانی نداشته؛ اما اقبال مردم برای خرید نسبت به قبل در این فصل کمتر شده است.

وی ادامه می‌دهد: دلیل اصلی آن کم شدن قدرت خرید مردم است. وقتی مردم از میوه‌فروشان سطح شهر کمتر خرید کنند، آن‌ها نیز برای خرید از ما دیر به دیر مراجعه می‌کنند. به همین دلیل بازار به اصطلاح ما سنگین می‌شود. چشم همه ما به آخر پاییز و بازار شب یلداست که فروش خوبی داشته باشیم.

وی همچنین بیان می‌کند: شاید میزان خرده‌فروشی‌های میدان بار  نسبت به گذشته بیشتر شده باشد که دلیلش هم تفاوت قیمت میان میدان بار و میوه‌فروشی‌های سطح شهر است؛ اما این میزان از فروش برای ما که قسمت اصلی کارمان عمده‌فروشی است، گره‌گشا نیست. کاری به مناطق حاشیه شهر یا کم‌برخوردار ندارم که شاید شرایط خرید میوه را کمتر داشته باشند. متأسفانه خرید از ناحیه میوه‌فروشی‌هایی که در مناطق برخوردار و به اصطلاح بالای شهر هستند نسبت به گذشته کمتر شده و حتی میوه‌های درجه ۲و۳ که پیش از این در این میوه‌فروشی‌ها دیده نمی‌شد، اکنون مشتری خاص خودش را دارد و این یعنی کاهش قدرت خرید مردم.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.