وزارت دفاع فرانسه روز یکشنبه از شلیک موشک بالستیک برد بلند با قابلیت حمل کلاهک اتمی خبر داد.

آزمایش موفق موشک بالستیک فرانسه با هدف تقویت بازدارندگی اتمی

به گزارش قدس انلاین، وزارت دفاع فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که برای تقویت بازدارندگی اتمی، یک موشک بالستیک آزمایش کرده است.

به گزارش وبگاه «رادیو بین‌المللی فرانسه»، وزارت دفاع فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که موشک بالستیک دوربرد «ام-۵۱ » را با موفقیت آزمایش کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد که این موشک قابلیت‌های بازدارندگی اتمی فرانسه را افزایش داده است.

این وزارتخانه  اعلام کرد: «این موشک که حامل کلاهک اتمی نبود، شنبه شب از تاسیسات آزمایش موشکی "بیسکاروس" در جنوب غربی فرانسه شلیک شد و در اقیانوس اطلس شمالی، صدها کیلومتر دور از خط ساحلی فرود آمد.»

«سباستین لکورنو» وزیر دفاع  فرانسه در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «اولین شلیک موفقیت آمیز موشک بالستیک راهبردی ام-۵۱.»

وی افزود که این موشک بازدارندگی هاتمی فرانسه را تایید می‌کند. وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد گفت که حفظ اعتبار عملیاتی تسلیحات اتمی فرانسه با توجه به شرایط حاکم بر ضروری است.

پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بارها به غرب هشدار داده که آماده است از سلاح اتمی برای دفاع از روسیه استفاده کند.ارتش روسیه اخیرا اعلام کرد که یک موشک بالستیک قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک اتمی  را با موفقیت آزمایش کرده است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که رزمناو موشک انداز «آلکساندر سوم» موشک «بولاوا» را از زیر آب در شمال «دریای سفید» در روسیه شلیک  و  این موشک به هدفی در منطقه دورتر در شرق «کامچاتکا» اصابت کرد.

موشک جدید فرانسه نسخه ارتقا یافته از ام-۵۱ است، یک موشک بالستیک راهبردی سه مرحله ای که برای پرتاب از زیردریایی‌های نیروی دریایی فرانسه طراحی شده است. موشک جدید قرار است سال ۲۰۲۵ وارد خدمت شود. این موشک توسط شرکت هوافضا «آریان گروپ » سرمایه گذاری مشترک بین شرکت معروف «ایرباس» و گروه دفاعی فرانسوی «سافران» توسعه یافته است.

موشک‌های بالستیک پس از پرتاب، مسیرهای بیضوی را دنبال می‌کنند و اغلب جو زمین را ترک می‌کنند تا به فضای پایین‌تر برسند.آن‌ها با موشک‌های کروز که معمولا مسیرهای مستقیم را در ارتفاع پایین دنبال می‌کنند متفاوت هستند.

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.