فرماندار شهرستان مشهد گفت: توسعه حمل و نقل ناوگان ریلی و اتوبوسی یکی از اقدامات پیش‌بینی شده در طرح تحول حاشیه شهر مشهد است، در حالیکه این موضوع در گذشته مورد توجه قرار نداشت.

فرماندار: گسترش حمل و نقل عمومی از برنامه‌های طرح تحول حاشیه مشهد است

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری افزود: با توجه به گسترش حاشیه شهر مشهد باید خدمات رسانی حمل و نقل نیز برای شهروندان فراهم شود، طراحی و تامین بودجه ناوگان ریلی ضمن داشتن هزینه سرسام‌آور، در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: گسترش خط ۲ متروی مشهد که مناطق حاشیه ای مشهد را زیر پوشش دارد، یکی از برنامه‌های در دست اقدام است و تاثیر مناسبی در پوشش مناطق کمتر برخوردار شهر دارد.

فرماندار مشهد بیان کرد: بودجه مناسبی هم برای بخش دوم خط سه متروی این شهر قرار گرفته است که با بهره بردای این خط، مسیر دسترسی مردم به حرم مطهر رضوی بسیار آسان می‌شود.

وی با اشاره به جلسه مسوولان استان خراسان رضوی با معاون اول ریاست جمهوری گفت: در چند سال گذشته تامین ناوگان‌های حمل ونقل عمومی با مشکلاتی در مشهد رو به رو بود، برای رفع این چالشها نسبت به توسعه و تامین ناوگان اتوبوسرانی و ریلی اقدام‌های ویژه‌ای انجام شده است.

داوری افزود: برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تعداد بسیاری از اتوبوس‌ها خریداری شده است و اکنون در نوبت تحویل هستیم تا این اقدام ارزشمند برای خدمت به شهروندان به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: روز گذشته نیز اقدامی برای خدمت به روستاهای شهرستان مشهد به وقوع پیوست و ۸۲ روستا با جمعیتی در حدود ۱۶۲ هزار نفر از نعمت خدمت رسانی ناوگان اتوبوسرانی برخوردار شدند.

فرماندار مشهد گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در طول ۶ ماه گذشته برای بهره‌مندی از ناوگان اتوبوسرانی هر دهستان و بخش در یکی از خطوط تازه طراحی شده قرار می‌گیرد که امیدواریم با توسعه و تامین ناوگان اتوسرانی، امکان ارائه خدمت بیشتری صورت گیرد.

حاشیه شهر مشهد با گستره‌ای که ۱۳ درصد از مساحت این کلانشهر را دربرمی گیرد، ۳۲ درصد جمعیت مشهد را در خود جای داده‌ است، یعنی افزون بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت ۳.۵ میلیون نفری این کلانشهر در ۶۶ پهنه حاشیه شهر مشهد سکونت دارند که ۳۰۰ هزار نفر از این تعداد را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند.

مشهد دومین کلانشهر کشور است که با معضل حاشیه نشینی مواجه بوده و جمعیت ساکن در حاشیه آن ۱۲ درصد از متوسط کشوری بیشتر است، این در حالی است که در طرح جامع شهری، استاندارد تراکم جمعیت به ازای هر هکتار ۴۰ نفر است، اما این رقم در مشهد ۴۰۰ نفر یعنی ۱۰ برابر میانگین استاندارد سکونتی است که بخش اعظم آن در حاشیه شهر سکونت دارند.

خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل‌آباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره‌برداری شد.

اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.

عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر و در عمق حدود ۵۰ متری، که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد این شهر را پوشش می‌دهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.

عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.

۹۰ هزار جا به جایی و سفر درون شهری روزانه شهروندان مشهدی با هزار و ٧٣٠ دستگاه اتوبوس و مینی بوس ناوگان اتوبوسرانی این شهر انجام می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.