رئیس طرف ایرانی گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه گفت: معاهده جامع همکاری‌های بلندمدت تهران-مسکو در مرحله پایانی است و امیدواریم پس از امضای این معاهده، شاهد جهش در روابط دو کشور باشیم.

معاهده جامع همکاری‌ بلندمدت ایران و روسیه در مرحله پایانی است
به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم رضایی در نشست مشترک گروه‌های دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی و دومای دولتی روسیه که با حضور سفیر کشورمان در مسکو برگزار شد، افزود: روسیه هم کشور مهم و بزرگی است و هم در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ تعدد ملاقات‌ها و دیدارهای سران و روسای جمهوری و مجالس‌ دو کشور، نشان‌دهنده سطح مناسبات دوجانبه است و مسائلی همچون تحریم‌های ظالمانه غرب و مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا باعث افزایش اشتراکات و نزدیکی دو کشور به یکدیگر شده است.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفت‌وآمدهای هیأت‌های پارلمانی ایران و روسیه و میزبانی ایران از سومین اجلاس پارلمانی دو کشور با حضور روسای مجلس شورای اسلامی و دومای دولتی روسیه در سال ۱۴۰۱ و سفر رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مسکو طی یکماه گذشته گفت:‌ روابط پارلمانی دوجانبه امروز در بهترین سطح قرار دارد.

لزوم شتاب‌بخشی به اجرای طرح‌های مشترک تهران - مسکو
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در ادامه با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس دومای دولتی روسیه که در سفر چین حضور دارد، بر شتاب‌بخشی به طرح‌های مشترک و تقویت همکاری‌ها در عرصه‌های منطقه‌ای بین‌المللی تأکید کرد.
رضایی با اشاره به سفر سال ۱۴۰۰ دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مسکو گفت:‌ سران دو کشور در این سفر توافق کردند که روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تا ۱۰ میلیارد دلار در اولین گام گسترش یابد.
وی با تأکید بر ضرورت تلاش طرفین برای دستیابی به این هدفگذاری گفت: شتاب‌بخشی در طرح‌های مشترک همچون تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال – جنوب و لایروبی کانال ولگا، ضروری است و به نفع هر دو کشور است.

ماشین صهیونیستی کشتار غیرنظامیان متوقف شود
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد و تقویت تلاش مشترک همه کشورها از جمله ایران و روسیه برای توقف ماشین کشتار غیرنظامیان و مردم مظلوم فلسطین توسط صهیونیست‌ها در غزه را خواستار شد.
رضایی با بیان اینکه مواضع ایران و روسیه در زمینه تحولات اخیر غزه به یکدیگر نزدیک است، گفت: از اصل مواضع و تلاش‌های بشردوستانه روسیه تشکر می‌کنیم و معتقدیم که پشت صحنه همه جنایات در غزه، آمریکایی‌ها هستند. آنها عامل اصلی کشتار مظلومان در دنیا هستند.
وی ادامه داد: پناهگاه و تکیه‌گاه اصلی اقتصادی، سیاسی،‌امنیتی و اطلاعاتی صهیونیست ها برای قتل‌عام زنان و کودکان فلسطینی، آمریکایی‌ها هستند و آنها حتی در شورای امنیت سازمان ملل هم کارشکنی کردند.

موضع متناقض غرب از جنگ اوکراین تا غزه
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضع متناقض غرب و آمریکایی ‌ها از جنگ اوکراین تا قتل‌عام مردم مظلوم فلسطین در غزه بیش از هر زمان دیگری روشن شد؛ آنها دیروز با جنگ افروزی در اوکراین به کشتار مردم کمک کردند و امروز با حمایت از صهیونیست‌ها به کشتار زنان و کودکان در فلسطین کمک می‌کنند.

لزوم تقویت همکاری‌ها برای حل مسائل سوریه
رئیس طرف ایرانی گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با بیان اینکه همکاری‌های تهران – مسکو می‌تواند به برقراری صلح در منطقه کمک کند، از همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و نابودی داعش به عنوان تجربه‌ای موفق یاد کرد و ایفای نقش بیشتر روسیه در جلوگیری از تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه در مقطع کنونی را خواستار شد.
وی با اشاره به ابتکارات و پیشنهاد طرف ایرانی برای حل اختلافات میان سوریه و ترکیه اظهار داشت: مشارکت فعالانه‌تر ایران و روسیه با این کشورها، دستیابی به راه‌حل در این حوزه را نیز تسریع می‌کند.

حرکت جهان به سمت نظم چندقطبی
ولادیمیر واسیلیف رئیس فراکسیون روسیه واحد و رئیس گروه دوستی پارلمانی دومای دولتی روسیه و مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با ابراز خرسندی از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۳ میلادی و عضویت در گروه بریکس از آغاز سال ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲) گفت:‌عضویت در این سازمان‌ها و همگرایی بین کشورها ارزشمند است، چرا که جهان در حال حرکت به سمت یک نظم چند قطبی بر اساس موازین بین‌الملل است.

روابط ایران و روسیه وارد سطح کیفی جدیدی می‌شود
واسیلیف با ابلاغ سلام رئیس دومای دولتی روسیه که در سفر به چین حضور دارد به هیات پارلمانی ایران اظهار داشت: علاوه بر موازین حقوق بین‌الملل، ایران و روسیه روابط خود را براساس احترام متقابل و مشارکت متساوی گسترش می‌دهند و شرایط مساعدی برای تقویت تعاملات دو کشور وجود دارد.
وی اظهار داشت: تعامل گروه‌های دوستی مجلس شورای اسلامی و دومای دولتی، مبنای قانونی خوبی را برای توسعه مناسبات دوجانبه فراهم می‌کند و روابط ایران و روسیه در آینده روز به روز گسترش خواهد یافت و به واسطه این تلاش‌ها، وارد سطح کیفی جدیدی می‌شود.

تشریک مساعی برای حل مناقشه خاورمیانه
رئیس طرف روسی گروه پارلمانی ایران و روسیه در دومای دولتی با اشاره به برگزاری نشست مجازی سران گروه بریکس با موضوع فلسطین در روز سه‌شنبه گفت: در این جلسه فوق‌العاده،‌ آقای پوتین رئیس‌جمهوری روسیه بر اهمیت تشریک مساعی در جهان تأکید کرد.
وی اظهار داشت: در سایه تشریک مساعی است که کشورهای منطقه تلاش خواهند کرد که مناقشه بین اسرائیل و فلسطین را حل و فصل کنند.

قدردانی از تلاش‌های آیت الله رئیسی برای توسعه مناسبات
واسیلیف در ادامه گفت: همکاری‌های پارلمان‌های ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف همچون انرژی، صنعت، کشاورزی و فناوری‌های برتر ثمربخش بوده است که نشان می‌دهد سران دو کشور، مناسبات را به خوبی در مسیر همکاری مؤثر هدایت می‌کنند.
وی با قدردانی از تلاش‌های رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات تهران – مسکو گفت:‌ بهترین کلمات و آرزوها را به آیت الله رئیسی ابراز و از تلاش‌های ایشان تقدیر می‌کنم.

افزایش مبادلات تجاری در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۳
رئیس طرف روسی گروه پارلمانی ایران و روسیه با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری دوجانبه از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی تا ماه آگوست این سال (مرداد- شهریور ۱۴۰۲) افزایش نشان می‌دهد، گفت: یکی از پروژه‌های بزرگ زیرساختی دوجانبه، پروژه کریدور حمل و نقل شمال جنوب است و کشورهای حاشیه دریای خزر علاقه‌مند به حضور در این پروژه هستند.
واسیلیف ادامه داد: اجرای این پروژه باعث خواهد شد که قوانین کشورها از جمله تشریفات گمرکی و دیجیتالی کردن عبور بار از مرز این کشورها را یکسان سازی کنیم. اجرای این پروژه به نفع ملت‌های منطقه است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ ما اعتقاد داریم که گفت‌وگوهای دائم بین مجالس دو کشور به ما کمک خواهد کرد که در طیف گسترده‌ای از مسائل به پیشرفت دست یابیم و یکی از مسائل، مشارکت تمام عیار راهبردی بین دو کشور ایران و روسیه است.

در این دیدار، شمار دیگری از اعضای گروه‌های دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی و دومای دولتی روسیه به طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه مناسبات دوجانبه پرداختند.

هیأت گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صبح روز چهارشنبه در سفری رسمی با هدف توسعه مناسبات پارلمانی وارد مسکو شد.
هیات ایرانی به دعوت رسمی واسیلیف رئیس فراکسیون روسیه واحد و رئیس گروه دوستی پارلمانی روسیه و ایران در دومای دولتی روسیه به مسکو سفر کرده است.
دیدار با رئیس گروه‌ دوستی پارلمانی روسیه و ایران در شورای فدراسیون روسیه، معاون وزیر امور خارجه روسیه و رئیس کمیته صنعت و تجارت دومای دولتی از دیگر برنامه‌های سفر هیات پارلمانی ایران است.
رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه را در این سفر، یوسف داوودی، قدرت اله حمزه شلمزاری، سید البرز حسینی و غلامعلی کوهساری دیگر اعضای این گروه دوستی پارلمانی همراهی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.