۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
کد خبر: 939333

ضرورت تحول راهبردی و همه‌جانبه بسیج

فاطمه حداد، دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی

یکی از پشتوانه‌های مهم انقلاب اسلامی چه در مرحله شکل‌گیری و چه در مرحله نظام‌سازی، پشتوانه مردمی فراگیر نیروی مقاومت بسیج است.

نیرویی که در شرایط «نبرد نامتقارن» با توجه به برتری دشمن چه در عرصه نظامی گری، چه تجهیزات و فناوری و چه تاکتیک و تکنیک توانست نقش مهم و اصلی را رقم زند.

چند ویژگی شاخص، سبب تفاوت نوع رویکرد این نهاد با سایر سازمان‌ها و ارگان‌های مشابه دارد.
اول: بدنه‌ مردمی، افرادی غیرنظامی اما متخلق به اخلاق اسلامی و معتقد به نظام.
دوم: حضور در همه اقشار و صنوف مختلف.
 سوم: گوناگونی در ترکیب نیرو؛ در موقعیت‌های سنی، شغلی، زبانی، فرهنگی، دینی، جغرافیایی که ساخت خاصی را به بسیج داده است.
چهارم: بازوی توانمند انقلاب در همه عرصه‌های پیش‌روی جامعه.
 پنجم: دین‌مداری، جرئت و روحیه ظلم‌ستیزی. 
باتوجه به آنچه که از فلسفه‌ وجودی بسیج برمی‌آید اساس آن بر پشتیبانی از انقلاب اسلامی در همه‌ عرصه‌های اجتماعی و بشری پایه‌ریزی شده است؛ بنابراین شناخت صحیح شرایط حاکم بر جامعه، در برهه‌های مختلف امری واجب و ضروری است، چنانچه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به‌عنوان سند پیش‌روی نظام اسلامی ضرورت بازنگری در تمامی ابعاد بسیج را بیش‌ازپیش روشن می‌کند. 

بسیج به عنوان یک سازمان و بخشی از حاکمیت می بایست راهبرد کلان تحول و تعالی را در دستور کار خود قرار دهد و بر اساس همین رویکرد و نگاه در هر یک از لایه‌های وجودی بسیج لازم است این رویکرد کلان، ظهور و بروز داشته باشد.

مهم‌ترین راهکارهای موجود برای تحول در بسیج باهدف کارآمدتر کردن این سازمان مردمی – حاکمیتی: ۱- خارج شدن از جنبه صرفاً کمی و حرکت جدی به سمت و سوی کیفی سازی در بسیج.
 ۲- تقویت بن‌مایه معنوی بسیج با استفاده از ظرفیت‌های زمانی موجود.
 ۳- ضرورت خارج شدن از نگاه سیستمی بالا به پایین و بازگشت به حکمرانی مشارکتی ابتدای انقلاب. (ابتکار عمل باید به لایه‌های صفی بسیج بازگردانده شود)
۴- بازشناسی و بازخوانی هویت و فلسفه‌ وجودی بسیج و هویت‌آفرینی نو به بسیجیان با توجه به مقتضیات زمان.
 ۵- ارائه خدمات اجتماعی به مردم از سوی نهاد بسیج با توجه به آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند:« بسیج بدنه‌ فعال ملت است» و برای آنکه بتواند این شاخصه را ارتقا دهند، لازم است آموزش لازم در خصوص کنشگری هوشمند و پاسخ‌گویی صبور و سلیم داده شود.

به نظر می‌رسد در حال حاضر زمان آن فرا رسیده نقش آفرینی نیروهای مردمی بسیج در سطح بین‌الملل به صورت جد اتفاق بیفتد و شبکه‌سازی مؤثر در فراتر از مرزها اجرا شود. مسئله‌ای که در حال حاضر خلأ آن احساس می شود و باید متوقع بود که در نظم نوین جهانی بازهم این نهاد مقدس خوش بدرخشد و منبع خیرات باشد. 

این نوع نگاه، مستلزم تغییر جدی رویکردهای کنونی در برهه حساس فعلی است.

چیزی که در حال حاضر نیاز است حضور جدی و متفاوت در همه عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و امنیتی و دفاعی و حتی اقتصادی و جهادی است.

اتفاقی که اگر ضرورتی رخ دهد، تزریق نیروهای نخبه و انقلابی و متخصص به قسمت‌های مختلف بدنه بسیج مردمی است. بدنه تخصصی که رویکردهای حل مسئله را پیگیری کنند. این که گرهی از جامعه باز شود، خود موجب جلب نیروهای خوش فکر انقلابی به این پایگاه عظیم مردمی است.

ورود علمی نیز قطعاً راهگشا خواهد بود؛ چرا که این نیروی مردمی، به‌دلیل عدم وابستگی حزبی و جناحی، می‌تواند برای تحقق عدالت اجتماعی ، حلقه میانی بین مردم و مسئولان باشد و مشکلات را به‌درستی رصد و راهکار آن را ارائه دهد.

 مشکلی که سال‌های سال است حل نشده و بعضاً منجر به سرخوردگی مردم شده است. با این کار می توان مشارکت عمومی را ارتقا داد و در جامعه امیدآفرینی جدی 
-و نه کاذب - ایجاد کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.