- معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: تاکنون ۱۱۹ کشور تمایل خود را برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ابراز کرده‌اند و انتظار می‌رود این تعداد بیشتر شود.

اعلام آمادگی ۱۱۹ کشور برای حضور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

به گزارش قدس آنلاین، نخستین نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران که قرار است در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شود با حضور مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه، مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت و مجید تکبیری رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

صفری در این نشست ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر صادرات غیرنفتی، به اولویت دولت سیزدهم بر همین مبنا، در زمینه سیاست خارجی بر صادرات و ارز آوری اشاره کرد و افزود: در سال گذشته این نوع نمایشگاه احیا شد و شاهد موفقت نسبی آن بوده ایم که در نتیجه همکاری نزدیک وزارت امور خارجه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت بدست آمده است.

وی افزود: نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد تفاوت عرضه کالاهای صادراتی نسبت به گذشته است که اساس آن کالاهای دانش بنیان است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: تاکنون چند دستورالعمل به سفرا و نمایندگی های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف در خصوص برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه توانمندی های صادراتی کشورمان ابلاغ شده است که براساس آن این نمایندگان تلاش خود را برای تشویق حضور مقامات و تجار برجسته کشورهای مختلف صورت خواهند داد.

وی همچنین افزود: تاکنون ۱۱۹ کشور تمایل خود را برای حضور در این نمایشگاه ابراز کرده اند که انتظار می رود ازاین تعداد فراتر رود.

صفری به اشتیاق کشورهای مختلف برای آشنایی با ظرفیت های صادراتی ایران به ویژه در زمینه تکنولوژی های نو اشاره کرد و گفت: سیاست دولت تمرکز بیشتر بر صادرات دانش بنیان است که تاکنون نیز رشد مطلوبی داشته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه علت تمایل کشورهای مختلف منجمله کشورهای همسایه برای حضور شرکت های ایرانی در این کشورها را دستیابی شرکت های ایرانی به دانش های جدید دانست.

وی همچنین علت افزایش واردات نسبت به صادرات در سال جاری را هدف گذاری رشد تولید در این سال و نیاز فزاینده تولید به مواد اولیه و رشد واردات مواد اولیه دانست.

صفری تاکید کرد: امروز به عنوان کشوری صاحب تکنولوژی و دانش شناخته می شویم و وضعیت ما نسبت به گذشته دچار تحول جدی شده است

مجید تکبیری رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو نیز با ارائه گزارشی در خصوص پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو که در اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: در این نمایشگاه ۷۵۸ شرکت برتر صادراتی در ۱۰ گروه کالایی حضور داشتند و ۱۳۲۶ تاجر و بازرگان از ۷۰ کشور به عنوان مهمانان این نمایشگاه در ایران حضور یافتند. همچنین ۱۳۰ مترجم مسلط به ۶ زبان ، برگزاری ۱۰۸۵ نشست طرف های تجاری مرتبط را برعهده داشتند.

وی در خصوص ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی گفت: با توجه به محدودیت فضا و استقبال زیاد شرکت های صادراتی برای حضور در نمایشگاه تصمیم بر این گرفته شده است که تعداد گروه های کالایی حاضر در نمایشگاه به لحاظ تعداد کاهش یابند و تمرکز بر حضور صنایعی که صادرات ویژه ای در آنها داریم شامل مواد غذایی، صنعت، دارو و تجهیزات پزشکی، ساختمان و خدمات فنی و مهندسی قرار گیرد. برآورد اولیه حاکی از دعوت ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر مهمان خارجی برای حضور در این نمایشگاه است.

مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت نیز نمایشگاه توانمندی های صادراتی را به لحاظ مقیاس کاملا متفاوت با دوره های پیشین برشمرد و بازخوردهای شرکت کنندگان در این نمایشگاه را مثبت ارزیابی کرد.

وی یکی از نکات قابل توجه این نمایشگاه را حضور بیش از پنجاه درصدی افرادی دانست که برای اولین بار به ایران آمده اند.

رییس سازمان توسعه تجارت عامل محدود کننده برای برگزاری هرچه باشکوه تر نمایشگاه پیش رو را محدودیت هتل و اسکان میهمانان و نیز محدودیت فضای سایت نمایشگاهی دانست که نیاز است مورد توجه قرار گیرد.

وی با توجه به ضرورت حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه های خارجی به رشد سه برابری مجوزهای صادر شده برای حضور در پاویون های نمایشگاهی خارجی نسبت به سال گذشته اشاره کرد و توافقاتی که در ضمن نمایشگاه ایران اکسپو با نمایشگاه های خارجی صورت گرفته را زمینه ساز توافق در خصوص اعزام و پذیرش شرکت ها دانست.

ضیغمی این نمایشگاه را بزرگترین رویداد تجاری کشور در جهت تحول رویکرد تجاری کشور دانست و تاکید کرد: این هدف از طریق متنوع کردن مقاصد صادراتی و تبدیل شدن به یک کشور صادرات محور در حوزه دانش بنیان در حال تحقق است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.