با توجه به اخبار منتشر شده در فضای رسانه، از آغاز به پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی خبر می‌دهد اما در واقع این تسهیلات بانکی به متقاضیان آن پرداخت نمی‌شود.

وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی پرداخت نشد

به گزارش قدس آنلاین، ابتدای آبان‌ماه امسال مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در صفحه شخصی مجازی خود از افزایش وام مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: چهارشنبه (۳ آبان‌ماه) در دولت افزایش وام نوسازی و ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان به تصویب رسید. این خبر خوبی برای رونق بیشتر ساخت مسکن در روستاهای کشور خواهد بود. بذرپاش از سود درصد ۵ درصد این تسهیلات روستایی خبر داد.

ابلاغ وام روستایی ۳۵۰ میلیونی طی ۲ روز آینده

مجید جودی معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  گفت: طی هرسال در پایان سال تا ابتدای نیمه اول سال آینده وام مسکن روستایی سال گذشته را تسویه می‌کنیم و البته ناگفته نماند که قانون وام روستایی سال گذشته در دی‌ماه به تصویب رسید.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید کرد: در خصوص اعطای تسهیلات ۳۵۰ میلیونی روستایی هیچ‌گونه موانعی وجود ندارد و در روز چهارشنبه (۳ آبان‌) دولت سیزدهم قانون افزایش ۳۵۰ میلیونی را تصویب کرد و طی دو روز آینده ابلاغیه آن نیز ارائه خواهد شد.

وی گفت: روند اجرایی قانون ۳۵۰ میلیون وام مسکن روستایی بدون هیچ مانعی پیگیری می‌شود و البته وام مسکن امسال دو ماه نسبت به سال گذشته زودتر و جدی‌تر ابلاغ خواهد شد.

جودی در پایان خاطرنشان کرد: وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی به تعداد ۳۵۰ هزار فقره به روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفری با سود ۵ درصدی اعطا می‌شود. حدود ۶۰ هزار پرونده در راستای پرداخت وام مسکن روستایی ۳۵۰ میلیونی تشکیل شده که پس‌از ابلاغیه رسمی از سوی دولت مراحل پرداخت آن آغاز خواهد شد.

وام ۳۵۰ میلیونی روستایی در انتظار تضمین سازمان برنامه بودجه

سیدرضا حمیدی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن اعلام کرده بود که وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی ابلاغ و توسط شورای پول و اعتبار تصویب شده، گفت: (۱۰ آبان) مصوبه هیئت دولت با امضای مخبر معاون اول رئیس جمهور به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شد اما ابلاغیه به معنای اجرای این قانون نخواهد بود؛ قطعاً برای اجرا این روند نیازمند زمان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در راستای قانون جهش تولید مسکن تضمین‌نامه‌ها و هرگونه تسهیلات مسکن از سوی دولت به صندوق ملی مسکن انتقال پیدا کرد؛ منتهی سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی از دولت باید تضمینی به صندوق ملی مسکن بدهد تا این صندوق نسبت به هر بانک سهمیه صادر کند که بانک‌ها بتوانند وظایف خود را آغاز کنند.

حمیدی تصریح کرد: وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی به تعداد ۳۵۰ هزار فقره به روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفری با سود ۵ درصدی اعطا می‌شود. حدود ۱۰۰ هزار پرونده در راستای پرداخت وام مسکن روستایی ۳۵۰ میلیونی تشکیل شده که پس‌از تضمین‌های سازمان برنامه و بودجه کشور به متقاضیان اعطا خواهد شد.

در تاریخ (۴ دی‌ماه) بخش نامه وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی ابلاغ شد. بر اساس تصمیمات متخذه در شورای پول و اعتبار مورخ ۲۸/‏۰۹/‏۱۴۰۲‬ سقف فردی تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از دو میلیارد ریال به سه و نیم میلیارد ریال با نرخ سود ۵ درصد افزایش پیدا کرد.

گفتنی است پیرو نامه شماره ۱۴۸۸۹۵‏‏‏‏/۰۱ مورخ ۱۴/‏۰۶/‏۱۴۰۱‬ ‬ در خصوص تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، تصویب‌نامه شماره ۱۴۰۶۰۹‏‏/ (ت) ۶۱۶۱۷ (ه) مورخ ۰۸/‏۰۸/‏۱۴۰۲‬ هیأت وزیران در خصوص تسهیلات مزبور، حسب تصمیمات متخذه در شورای پول و اعتبار مورخ ۲۸/‏۰۹/‏۱۴۰۲‬ مقرر شده: «سقف فردی تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت برای سیصد و پنجاه هزار واحد مسکونی، به مبلغ ۵‏/۳ میلیارد ریال افزایش‬ پیدا می‌کند.»

همچنین بنا شد تا متقاضیان این تسهیلات، با مراجعه به شعب ۹ بانک عامل، تقاضای خود را با مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان به ثبت برسانند.

عدم پرداخت وام مسکن روستایی توسط بانک‌ها به متقاضیان

با توجه به تأکیدات وزیر جوان راه و شهرسازی کابینه دولت سیزدهم وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی به متقاضیان آن پرداخت نمی‌شود. البته بانک‌ها در خصوص تسهیلات مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز همکاری نداشتند و این موضوع نیازمند تصمیمات و پیگیری‌های جدی از سوی دولت است.

البته بانک مرکزی در خصوص دلیل عدم پرداخت وام ۳۵۰ میلیون روستایی را زمان‌بر بودن ابلاغیه این وام اعلام کرد اما بر اساس اخبار رسمی بنیاد مسکن این وام باید در تاریخ مورخ اعلام شده پرداخت آن رسماً آغاز شده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.