مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان این مطلب که فاز نخست تصفیه‌خانه پرکندآباد به احتمال زیاد تا انتهای سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: فاز نخست این تصفیه‌خانه به لطف خدا و همراهی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال اتمام است که چنانچه مشکل خاصی ایجاد نشود، این فاز تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

فاز نخست تصفیه‌خانه پرکندآباد تا پایان سال افتتاح می‌شود

به گزارش قدس خراسان، در سال‌های خشکسالی و زمانی که همه آمارها حکایت از کاهش نگران‌کننده میزان بارش‌ها دارد، مدیریت مصرف، بهترین و اصلی‌ترین گزینه برای رویارویی با غول خشکسالی است. مشهد به عنوان یکی از کلانشهرهای مهم کشور که علاوه بر جمعیت حدود ۴ میلیونی ساکن، سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر است، در سال‌های متمادی خشکسالی در شرایطی به مراتب سخت‌تر گرفتار شده است.

حدود ۲۰میلیمتر بارندگی، تمام داشته‌های مشهد از ابتدای سال آبی جدید؛ سالی که یک فصل آن از دست رفته و فصل دومش هم که مهم‌ترین فصل بارشی آن به شمار می‌رود، یک ماه از آن رو به اتمام است. گرچه تجربه سال‌های اخیر کم‌بارشی‌ها در مشهد به دغدغه‌ای بزرگ برای مسئولان و مردم تبدیل شده؛ اما سال جاری شرایطی به مراتب بحرانی‌تر از سال‌های گذشته در بحث تأمین آب کلانشهر مشهد بوده و خواهد بود. داشته‌های سدهای چهارگانه دوستی، طرق، کارده و ارداک که در سال‌های گذشته تأمین‌کننده حدود نیمی از آب مصرفی شهر مشهد بودند، تقریباً به صفر نزدیک شده و این یعنی فشار مضاعفی بر گرده منابع آبی زیرزمینی گذاشته خواهد شد! همان طور که عنوان شد، در راستای بهبود شرایط و اینکه بتوان از بحران پیش رو به سلامت عبور کرد، مدیریت مصرف، بهترین گزینه است؛ مدیریتی که با همین داشته‌های فعلی می‌توان ضمن اینکه فشار کمتری به منابع آبی زیرزمینی وارد شود، از بروز مشکلات احتمالی برای شهروندان نیز جلوگیری کرد. 

اهمیت موضوع بازچرخانی آب برای عبور از بحران

از جمله مواردی که در این سال‌ها برای تأمین منابع آبی مورد توجه قرار گرفته و یکی از بهترین راه‌ها برای احیای آب مصرفی در کلانشهرها نیز به شمار می‌رود، توجه به گسترش تصفیه‌خانه‌ها در راستای بازچرخانی آب است. طبق آمار در مشهد در یک شبانه‌روز نزدیک به  ۶۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود که اگرچه در نگاه نخست عددی درشت به نظر می‌رسد؛ اما این فاضلاب چنانچه درست جمع‌آوری شود و برای تصفیه آن تصفیه‌خانه‌های مجهزی وجود داشته باشد، می‌تواند به همین میزان، پساب قابل مصرف در مصارف مختلف صنعتی و کشاورزی در اختیار ما قرار دهد. با در نظر گرفتن این نکته وقتی پساب حاصل از تصفیه فاضلاب در اختیار کشاورزان و صنعتگران قرار داده شود، به همان میزان می‌توان از مصرف آب این اقشار و برداشت آن‌ها از منابع آبی زیرزمینی کاست. کاهش منابع سطحی مثل آب حاصل از سدها نیز از این طریق قابل مدیریت است و می‌شود به جای پسابی که تحویل کشاورز و صنعتگر می‌دهیم، از چاه‌هایی که آن‌ها در اختیار دارند، برای تأمین آب شهر مشهد استفاده کنیم. 

اگرچه مشهد هنوز با مشکلات زیادی از جمله نبود منابع مالی لازم برای ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه‌های مورد نیاز و ارتقای تصفیه‌خانه‌های موجود تا روزانه ۸۰۰ هزار مترمکعب فاصله دارد؛ اما تلاش‌های بسیاری برای رسیدن به این هدف صورت گرفته و در حال انجام است. ساخت و راه‌اندازی تصفیه‌خانه پرکندآباد که در چهار فاز و هر کدام به میزان ۵۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز می‌تواند تمام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مشهد را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد، یکی از آن‌هاست. به نظر می‌رسد فاز نخست این تصفیه‌خانه که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است، تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

ساخت تصفیه‌خانه پرکندآباد در چهار فاز

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان این مطلب که فاز نخست تصفیه‌خانه پرکندآباد به احتمال زیاد تا انتهای سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: فاز نخست این تصفیه‌خانه به لطف خدا و همراهی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال اتمام است که چنانچه مشکل خاصی ایجاد نشود، این فاز تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

حسین اسماعیلیان ادامه داد: یکی از مواردی که در حال حاضر وجود دارد، مسئله تأمین برق تصفیه‌خانه است که با قول مساعدی که مسئولان شرکت برق داده‌اند این مشکل به زودی برطرف خواهد شد. حدود ۳ مگاوات برق مورد نیاز تصفیه‌خانه است که با حدود ۵ کیلومتر شبکه‌گذاری قابل تأمین خواهد بود.

وی میزان تصفیه فاضلاب در هر شبانه‌روز در فاز یک تصفیه‌خانه پرکندآباد را ۵۰ هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود: براساس برنامه‌ موجود، فاز دوم این تصفیه‌خانه که آن هم ۵۰ هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه خواهد داشت، در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید. بر اساس قراردادی که با بخش خصوصی داریم، به مدت ۲۵ سال پساب حاصل از این تصفیه‌خانه با مدل مالی ترسیم شده خریداری خواهد شد که بخش زیادی از این پساب به غرب شهر مشهد برای مصارف کشاورزی و صنعتی منتقل می‌شود. 

حسین محمودی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان نیز با اشاره به اینکه برای تأمین برق تصفیه‌خانه پرکندآباد مشکل خاصی وجود ندارد، گفت: تقویت پست بالادستی برای تأمین برق تصفیه‌خانه به خوبی انجام شده و پیمانکار در حال اجرای شبکه است. در مجموع باید بگویم شرکت برق آنچه بر عهده داشته، تقریباً انجام داده و در تأمین برق تصفیه‌خانه پرکندآباد مشکلی وجود ندارد.  

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.