عضو هیات مدیره نظام مهندسی برق ساختمان خراسان رضوی گفت: سالانه بیش از ۷۰۰ نفر به خاطر برق گرفتگی و بیش از ۲هزار و ۵۰۰ نفر را به خاطرمشکلات حریق در کشور از دست می‌دهیم که نصف مشکلات حریق به خاطر مشکلات الکتریکی است و به عبارت دیگر نصف این افراد به خاطر حریق‌های ناشی از مشکلات الکتریکی فوت شده‌اند. 

سیم و کابل‌های غیر استاندارد، جان مردم را تهدید می‌کند 

به گزارش قدس خراسان، ایمان سریری در نشست تخصصی "معضل سیم و کابل‌های غیر استاندارد و الزام اجرای تست‌های الکتریکال ساختمان" اظهار کرد: در صنعت برق ما موضوعی تست‌های قبل از بهره‌برداری را داریم. این موضوع چون هزینه‌های زیادی داشت و نیاز به متخصص بود دیرتر وارد صنعت ساختمان شد ولی در حال حاضر ۲۰ سال است که در مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان انجام تست‌های تجهیزات الکتریکی الزامی شده است اما مشکل اینجا بود که نوع این تست‌ها از سال ۹۵ در مبحث ۱۳ ذکر شد و باید این تست‌ها انجام شود.

وی افزود: خوشبختانه دستگاه‌ها با قیمت معقولی در دسترس مهندسان است و چگونگی انجام این تست‌ها به خوبی در حال آموزش است و دستورالعمل تست و تحویل هم منتشر شده و مهندسین باید به این موضوع جدی فکر کنند. این تست‌ها این امتیاز را دارد که از آمار ناشی از حوادث برق را می‌کاهد و دغدغه مهندسان ناظر برق هم کمتر می‌شود.

سریری درباره وظیفه مهندسان ناظر برق عنوان کرد: مهندس ناظر برق بازرسی چشمی دارد و بیشتر فاصله، ارتفاع، رنگ‌ها، علامت استاندارد و سایر موارد را چک می‌کند و معمولاً دستگاه‌هایی ندارد که بخواهد وارد جزئیات شود و اصلاً تخصص آن را هم ندارد و این موضوع باید توسط متخصصان این موضوع انجام شود و بیشتر تست‌ها روی سیم و کابل‌ها است چون بیشتر مشکلات در این قسمت است که لازم است برای پیشگیری از حوادث احتمالی و تشخیص کاستی‌های سیم کشی ساختمان این تست‌ها انجام شود.

برق، قلب ساختمان است

نایب رئیس اسبق نظام مهندسی خراسان رضوی در ادامه این نشست گفت: ضریب نفوذ برق در ساختمان‌ها به شدت در حال افزایش است و از لحظه‌ای که وارد ساختمان می‌شویم در استفاده از آسانسور تا استفاده از وسایل با برق سر و کار داریم و قلب یک ساختمان جریان الکتریسیته است.

محمد رضا موسوی تقی آبادی با تشریح نفوذ برق در ساختمان یادآور شد: آن چیزی که برق یک ساختمان را تأمین می‌کند کابل و سیم کشی‌های برق است و متأسفانه باید گفت درصد زیادی از حریق‌ها، ناشی از استفاده از کابل غیر استاندارد و نامرغوب اتفاق می‌افتد بنابراین در بحث تأمین و خرید لازم است به خطرات ناشی از استفاده ار سیم و کابل غیر استاندارد توجه داشته باشیم.

وی افزایش قیمت مس را یکی از دلایل تولید سیم و کابل‌های غیر استاندارد دانست و تاکید کرد: افزایش قیمت مواد اولیه به ویژه مس مشوقی است برای برخی از سازندگان نامعتبر که از کالاهای نامرغوب استفاده کنند و بخشی از راه حل این موضوع تأمین و خرید از نمایندگی‌های معتبر و کارخانجات معتبر سیم و کابل است.

موسوی تقی آبادی ادامه داد: در بحث اجرا مهندسان نظام مهندسی نظارت دارند و مطابق استاندارد و مقررات ملی وظایف خود را انجام می‌دهند اما چون تأسیسات الکتریکی بسیار مهم است بهره‌بردار قبل از بهره‌برداری می‌تواند با انجام تست‌های لازم بر اساس مقررات ملی ساختمان که با دستگاه‌های دقیق انجام می‌شود از سلامت شبکه برق ساختمان مطمئن شود.

ضرورت انجام تست‌های دوره‌ای در بهره‌برداری از ساختمان‌ها

رئیس هیأت مدیره پیمانکاران صنعت برق خراسان رضوی در تکمیل مباحث این نشست عنوان کرد: متأسفانه سود جویی منتهی به این می‌شود که برخی افراد استانداردهای لازم را رعایت نکنند. علی رغم این که در ظاهر ساختمان هزینه‌های خیلی بالایی صرف می‌شود اما در موارد پنهان ساختمان مانند شبکه برق سازندگان تا جایی که امکان دارد صرفه جویی می‌کنند و این عوامل باعث می‌شود در اجرای تأسیسات ریسک بالاتر برود و خطاهای عمدی و سهوی افزایش پیدا کند.

ابوالفضل کشافی ادامه داد: مشکل دیگر در ساختمان‌ها این است که به عنوان مثال تجهیزات حریق وجود دارد و با تست تحویل بهره بردار می‌شود اما یک ماه بعد به دلیل اخطارهایی که این سیستم‌ها در هنگام استفاده می‌دهند توسط بهره‌بردار از چرخه استفاده خارج می‌شود و به عبارت دیگر بهره‌بردار به جای حل مساله به سراغ حذف سیستم می‌رود و باید راه‌حل تست در دوره‌های مشخص در ساختمان‌ها برای جلوگیری از حوادث دیده شود.

سیم‌های باغات و روستا غیر استاندارد است

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد در ادامه این نشست گفت: مساله اصلی ما این است که گاهی در کنترل این معضل دست تنها هستیم و حمایت لازم را نداریم در زمینه تجهیزات برق سه گروه مصرف کننده داریم یک گروه ساختمان، گروهی باغات و گروهی روستاها هستند و مجوزهایی که می‌دهیم در سه درجه و درجه یک متعلق به ساختمان‌ها است.

رامین رضامند با اشاره به مصرف کابل‌های درجه دو و سه در باغات و روستاها تصریح کرد: هر چند مقررات و نظارت در ساختمان‌ها بیشتر است ولی نیاز دو گروه دیگر باعث شده که سیم و کابل‌های تقلبی زیاد شود.

وی کیفیت کابل‌های تولیدی در استان را بالا عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه سیم و کابل‌های تولیدی در استان بسیار با کیفیت است و در صادرات این کالا مدعی هستیم متأسفانه استان‌های دیگر از همین معروفیت و مرغوبیت استفاده و سیم و کابل‌های بی کیفیت خود را با نام‌های خراسان و مشهد راهی بازار می‌کنند و در این زمینه هیچ نظارتی نیست.

رضامند تشریح کرد: از ۲۴ مورد بازرسی انجام شده توسط این اتحادیه، ۴ مورد که تأیید لازم را گرفتند تولید استان و ۲۰ مورد دیگر که مشکلاتی مانند ضعف در روکش، مس با عیار پایین و استفاده از آلومینیوم داشتند مربوط به تولید کنندگان خارج استان بودند. باید از معروفیت و مرغوبیت سیم و کابل تولیدی استان دفاع و با حمایت خود از تعطیلی این واحدها جلوگیری کنیم.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان صنعت برق مشهد ادامه داد: این معضل تنها مربوط به اتحادیه نیست و تولیدکنندگان با این مساله بیشتر درگیر هستند و تولید سیم و کابل صرفاً یک تولید و خرید ساده نیست و جان خانواده‌ها را تهدید می‌کند و باید گفت استفاده از سیم غیراستاندارد ربطی به محله ساخت ساختمان یا لوکس بودن آن ندارد و در هر جایی ممکن است این سو استفاده انجام شود.

وی افزود: تولید کنندگان متخلف در حدی پیش رفته‌اند که نام شرکت‌های معروف خراسانی را حتی روی بدنه سیم‌ها حک می‌کنند و تنها تولید کننده می‌تواند متوجه تفاوت این کالا شود و از مسئولان می‌خواهیم برای این موضوع فکری کنند تا تولید کننده استان نابود نشود و جان مردم هم به بازی گرفته نشود. هرچند در شهر مشهد در هیچ مغازه‌ای سیم و کابل غیر استاندارد در معرض دید خریدار وجود ندارد و جلوی این امر را گرفته‌ایم اما در شهرها و استان‌های دیگر عرضه سیم و کابل غیراستاندارد به راحتی امکان پذیر است.

سیم و کابل مصرف جانبی نیست

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان هم در این نشست تصریح کرد: این خوب نیست که عده‌ای به صورت زیر زمینی سیم و کابل‌ها را تولید و در سطح جامعه توزیع کنند و به سود برسند و مصرف کننده آسیب ببیند.

سید مهدی اصغری خاطرنشان کرد: همیشه مصرف کننده احساس می‌کند سیم و کابل از مصارف جانبی است اما بخش مهم و تأثیرگذار یک پروژه همین موارد است که با جان مردم سروکار دارد. مشکل اصلی درج اسم و نشان روی سیم و کابل‌ها نیست مشکل اصلی مواد نامرغوبی است که در این سیم و کابل‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مصارف مختلف سیم و کابل در لوازم خانگی برقی عنوان کرد: کابل‌های ضعیف در صنعت و تعمیرات لوازم خانگی هم استفاده می‌شود که حادثه آفرین است. متأسفانه در گزارشات آتش نشانی اشاره شده که چه خسارات جانی و مالی به مردم وارد می‌شود و اینگونه باید به قضیه نگاه کنیم که مصرف کنندگان ما به این مسائل آگاه نیستند و باید اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام شود تا ضریب افزایش این خطرات به پایین‌ترین حد ممکن برسد و چنانچه واحد تولیدی متخلفی معرفی شود این انجمن برای برخورد با این متخلفان آمادگی لازم را دارد.

خبرنگار: طاهره فجرداوودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.