مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر از کاهش بارش ۵۳ درصدی بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: میزان آبگیری سد رئیس علی دلواری با کاهش ۸۵ درصدی اکنون به ۲۸ میلیون مترمکعب رسید.

وضعیت بحرانی  سدهای رئیسعلی دلواری و خاییز

به گزارش قدس آنلاین، علی محمدی کاهش بارش باران در سال زراعی جاری را سبب کاهش ذخیره آب در پشت سد رئیس علی دلواری دانست و اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری از مهرماه تاکنون میزان آبگیری سد رئیس علی دلواری ۲۸ میلیون مترمکعب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با کاهش ۸۵ درصدی مواجه است.

وی با بیان اینکه آبیاری اراضی کشاورزی استان بوشهر با وجود خشکسالی ادامه دارد گفت: با وجود کاهش ۸۵ درصدی ورودی آب به سد رئیس علی دلواری، اراضی کشاورزی پایاب این سد با افزایش ۵۰ درصدی آبیاری مواجه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: اگرچه آبگیری این سد در سال آبی جاری روند به شدت کاهشی داشته است اما به منظور آبیاری اراضی کشاورزی باغی و زراعی، حدود ۷۷ میلیون مترمکعب آب در ۴ ماه اخیر در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.

محمدی با اشاره به کاهش ۵۳ درصدی بارندگی سال آبی جاری استان بوشهر گفت: کاهش بارندگی سبب افزایش نیاز محصولات کشاورزی به تأمین آب می‌شود و به‌منظور جبران بخشی از عدم بارش‌ها، حدود ۵۰ درصد آب بیشتر به اراضی کشاورزی پایاب سد رئیس علی دلواری تحویل داده شده است.

وی عنوان کرد: از مهرماه تاکنون نخیلات شبکه‌های آبیاری آبپخش، سعدآباد، کلل و اراضی زراعی شبانکاره، آبپخش و سهم بران در حاشیه رودخانه حله از آب رهاسازی شده سد رئیس علی دلواری آبیاری شده‌اند.

محمدی در ادامه با اشاره به آمار دیگر سدهای استان بوشهر گفت: سد خاییز نیز در سال آبی جاری شرایط مطلوبی نداشته است و ورودی آب این سد صفر است.

وی حجم آب موجود در مخزن خاییز تنگستان در حال حاضر را ۶ میلیون مترمکعب دانست و اضافه کرد: این درحالی است که در بهمن ماه سال گذشته ذخیره این سد ۱۱ میلیون مترمکعب بود.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: ۲ سد تأمین کننده آب شرب «تنگ ارم و ارغون» در دشتستان در وضعیت پایدارتر نسبت به دیگر سدهای استان دارند و تأمین آب این مناطق از طریق این دو سد امکان‌پذیر است.

محمدی با اشاره به عدم تحقق بارندگی در سال آبی جاری و پیش بینی کمتر از نرمال برای ماه‌های پیش‌رو خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آب سطحی و زیرزمینی و افزایش فشار بر منابع در دسترس، به تمام بهره‌برداران آب به ویژه کشاورزان توصیه می‌شود برای حفظ روند پایدار تأمین آب در استان بوشهر، ضمن رعایت الگوی کشت، با اصلاح شیوه‌های آبیاری و افزایش میزان بهره‌وری آب، با شرایط مطلوب از خشکسالی عبور کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.