به گفته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان کاربرد سازه جناقی شکل و قدمت دقیق آن منوط به کاوش‌های باستان شناسی است و به همین دلیل با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه کاوش باستان شناسی مکان مورد نظر در دستور کار قرار گرفت.

جزئیات تازه از محل کشف گورهای سردابه‌ای در رشت

به گزارش قدس انلاین، اوایل ماه جاری و درهنگام عملیات خاکبرداری در بافت تاریخی رشت در جوار آستان مقدس خواهر امام رشت سازه جناقی شکلی رؤیت شد که بلافاصله کار متوقف و موضوع مورد بررسی قرار گرفت. 

با بررسی فضای داخلی سازه جناقی شکل و با توجه به محتویات داخل گورها، بعضی از استخوان‌ها سوخته بنظر می‌رسید و به گفته ولی جهانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، وجود خاکستر و ذغال در داخل یکی از این سردابه‌ها نشان دهنده این بود که گورها متعلق به افرادی است که بر اثر بیماری طاعون، وبا و یا بیماری لاعلاج دیگری که بر اساس متون تاریخی، از جمله بیماری‌های واگیردار بودند، فوت کرده‌اند. 

جزئیات تازه از محل کشف گورهای سردابه‌ای در رشت
کشف گورهای سردابه‌ای در بافت تاریخی رشت

بررسی مسئله و صحت و سقم ادعا توسط کارشناسان میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و اکنون بعد از بررسی‌های به عمل آمده طبق گفته‌های ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، سازه‌ مکشوفه جناقی در محله‌ قدیمی خواهر امام  شهر رشت، آجری با ارتفاع حدود ۱۲۰ و به قطر ۷۰ سانتی متر و به طول حدود ۶ متر و یا بیشتر می‌باشد که طی بررسی‌های اولیه آثاری از چوب‌های سوخته، تعدادی سفال‌های شکسته، ذغال، مقادیری از پارچه‌های سوخته در سطح این سازه مشخص شده است.

جهانی می‌گوید که این سازه در ۲ بخش است بخش اول سازه‌ای به طول حدود سه متر بوده که به عنوان گور سردابه‌ای استفاده شده و جدیدتر می‌باشد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، سازه جناقی شکل دومی کاملاً با سازه‌ جناقی شکل اولی فرق دارد ورودی این کمی بالاتر از سازه اولی است که با چوب‌های محلی بسته شده بود که به مرور زمان بر اثر رطوبت فراوان چوب‌ها پوسیده و ورودی سازه جناقی باز شده؛ البته آنچه بسیار حائز اهمیت است داخل این سازه را کاملا با آهک و خاک روس پوشانده‌اند و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد که بتوانیم اظهار نظر قطعی نماییم.

آنطور که مسؤولان میراث فرهنگی گیلان می‌گویند، کاربرد سازه و قدمت دقیق آن منوط به کاوش‌های باستان شناسی است و از این رو مقرر شد با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه کاوش باستان شناسی مکان مورد نظر در دستور کار قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.