سران کشورهای اروپایی و برخی چهره‌های برجسته به خبر مرگ مخالف رییس جمهور روسیه در زندان این کشور واکنش‌ نشان دادند.

واکنش‌ها به خبر مرگ ناوالنی در زندان؛ از زلنسکی تا کاسپاروف

 انتشار خبر درگذشت آلکسی ناوالنی، منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و رهبر اپوزیسیون این کشور، واکنش‌ سران کشورهایی اروپایی را به همراه داشت.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین که هم‌اکنون در تور اروپایی خود برای درخواست کمک از غرب در برلین به سر می‌برد، مدعی شد: مشخص است که پوتین او را کشته است. برای پوتین مهم نیست که چه کسی می‌میرد چون فقط به جایگاهش فکر می‌کند. او باید همه چیزش را از دست بدهد و بابت اعمالش پاسخگو شود.

مایکل مارتین، رهبر حزب اپوزیسیون ایرلند با اشاره به اینکه از این خبر شوکه شده است، گفت که ایرلند بارها خواستار آزادی بی‌قیدوشرط ناوالنی شده بود.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان که کشورش در سال ۲۰۲۰ به طور موقت به ناوالنی پناهندگی اعطا کرده بود، مدعی شد که مرگ منتقد کرملین ماهیت دولت مسکو را آشکار می‌کند.

ادگارز رینکویکس، رییس جمهور لتونی هم مدعی شد که «کرملین ناوالنی را بیرحمانه به قتل رسانده است و این همان چیزی است که باید درباره ماهیت واقعی حکومت کنونی روسیه دانست.»

گری گاسپاروف، قهرمان و استادبزرگ اسبق شطرنج روسیه که حالا به مخالف کرملین بدل شده است، مدعی شد: پوتین سعی کرد تا ناوالنی را خیلی سریع و مخفیانه با سم بکشد اما ناکام ماند و حالا به‌آرامی و علنی او را د زندان به قتل رساند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز با اشاره به اینکه در صورت صحت خبر مرگ ناوالنی، روسیه باید به سوالات زیادی پاسخ دهد، مدعی شد: آنچه شاهد آن بوده‌ایم این است که روسیه هر روز بیشتر به حکومتی مستبد بدل می‌شود و سال‌هاست که از سرکوب برای ساکت کردن مخالفان بهره می‌برد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با اشاره به اینکه در صورت صحت و تایید خبر مرگ ناوالنی، آن را یک تراژدی وحشتناک توصیف کرد که سوالات واضحی را درباره اتفاقی که در زندان افتاده است، مطرح می‌کند.

مرکز زندان‌های منطقه خودگردان یامالو-نِنتس متعلق به فدراسیون روسیه در مدار شمالگان اعلام کرد که آلکسی ناوالنی امروز جان خود را از دست داده است.

در بیانیه این ندامتگاه به این نکته اشاره شده است که ناوالنی پس از پیاده‌روی روزانه «حال مساعدی» نداشت و بلافاصله هوشیاری‌اش را از دست داد.

براساس این بیانیه، ناوالنی ۴۷ ساله به‌رغم اقدامات ضروری و دریافت فوریت‌های پزشکی از جمله عملیات احیا، در آمبولانس درگذشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.