در شرایطی که انباشت بدهی‌ بیمه‌ها به داروخانه ها در خصوص طرح دارویار و شیرخشک آنها را با مشکل جدی نقدینگی روبرو کرده وعده مسئولان هم چیزی شبیه وعده سر خرمن شده است.

 دوای داروخانه‌ها، پول است 

به گزارش قدس خراسان، ماجرای بدهی‌های معوق طرح دارویار به داروخانه‌ها کم بود که حالا چند ماه است اجرای طرح هدفمندی یارانه شیرخشک، بار مضاعفی بر دوش داروخانه‌ها گذاشته است به طوری که امسال در حالی به استقبال بهار می‌روند که سازمان‌های بیمه‌گر و هدفمندی یارانه‌ها دست‌کم سه ماه بدهی معوق به داروخانه‌ها دارند. 

این در حالی است که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور روز چهارشنبه ۲ اسفند از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرح دارویار خبر داده بود؛ اما بنا به اظهارات رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی تا امروز هیچ اقدام مؤثری در این خصوص انجام نشده است.

یکی از دغدغه‌های تأمین‌کنندگان دارو در واپسین روزهای سال این است که وعده معاون اول رئیس جمهور زودتر انجام شود تا بتوانند خریدهای ماه آینده را انجام دهند و در ایام نوروز که شهر مشهد میزبان زائران حضرت رضا(ع) است، با مشکل مواجه نشوند. این نگرانی‌ها در حالی است که ۸ اسفند رئیس انجمن داروسازان ایران خطاب به رئیس امور سلامت و رفاه سازمان برنامه و بودجه خبر از به اتمام رسیدن نقدینگی داروخانه‌ها داد و اعلام کرد اگر هر چه سریع‌تر مطالبات داروخانه‌ها بابت یارانه سهم ارز شیرخشک پرداخت نشود، توان خرید مجدد را ندارند و به طور قطع برخی مناطق دچار کمبود شیرخشک خواهند شد.

پاسکاری بین سازمانی برای پرداخت مطالبات داروخانه‌ها

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: تا امروز مطالبات داروخانه‌ها بابت شیرخشک و طرح دارویار پرداخت نشده و متأسفانه پاسخ شفافی هم نمی‌دهند که بگویند قرار است چه زمانی این مطالبات پرداخت شود. فقط یک سری وعده و وعید که از قبل مطرح بوده و تا الان به ثمر ننشسته است.

علی جعفری‌نژاد ادامه می‌دهد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره نقشی ندارد. بیمه سلامت باید پاسخگو باشد که آنجا هم ما را به سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارجاع می‌دهند.

طبق گفته او، مطالبات داروخانه‌های خراسان رضوی بابت نسخه‌های بیمه، عددی افزون بر هزار میلیارد تومان بوده که از آبان تا به حال پرداخت نشده است.

درخواست وام ۱۸ درصد برای تأمین شیرخشک 

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی هم در تکمیل این مطالب می‌گوید: برای روشن شدن عمق مشکلات داروخانه‌داران، یک مصداق را عنوان می‌کنم که یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی در یکی از شهرستان‌های استان طلب معوقه‌ای که بابت شیرخشک از بیمه دارد ۵۰۰ میلیون تومان است. در نظر داشته باشید این عدد غیر از مطالبات طرح دارویار است.

سید حسین بهشتیان با بیان اینکه در حال حاضر افزون بر ۵۰۰داروخانه در مشهد شیرخشک ارائه می‌کنند، ادامه می‌دهد: برخی داروخانه‌ها به خاطر مسائل مالی و مطالباتی که دارند قادر به عرضه شیرخشک نیستند چون باید این کالا را به صورت نقدی از شرکت‌های توزیع بخرند، سپس با حدود نصف قیمت به مشتری بفروشند و برای مابه‌التفاوت این عدد که بر عهده بیمه سلامت است، ماه‌ها انتظار بکشند. برخی داروخانه‌ها برای تأمین شیرخشک اقدام به گرفتن وام ۱۸ درصد می‌کنند در حالی که کل سود این محصول زیر ۱۰ درصد است. 

وی می‌گوید: تعداد کل داروخانه‌های شبانه‌روزی در خراسان رضوی حدود ۱۶۰ مورد است که ۱۲۰ داروخانه در مشهد قرار دارد. این فشار برای داروخانه‌های شبانه‌روزی که ماهانه شیرخشک بیشتری می‌فروشند، مضاعف است. 

دبیر انجمن داروسازان خراسان رضوی متذکر می‌شود: درخصوص شیرخشک تاکنون فقط یک نوبت واریزی انجام شده و با وجود مصاحبه‌ها و قول‌های مساعدی که در این زمینه داده‌اند؛ اما اتفاقی نیفتاده است. این وضعیت در حالی برای داروخانه‌ها پیش آمده که در پایان سال باید افزون بر حقوق پرسنل، عیدی و پاداش آن‌ها را هم بدهند. 

بهشتیان در ادامه عنوان می‌کند: برای طرح دارویار هم پاسخی که به ما داده شده این است که در حال تأمین اعتبار هستند تا بتوانند مطالبات آذر ماه را به حساب داروخانه‌ها واریز کنند. این در حالی است که مسئولان سازمان غذا و دارو طبق بودجه سالانه‌شان می‌گویند این مطالبات باید یک ماهه پرداخت شود؛ اما در عمل آنچه رقم می‌خورد، انباشت مطالبات است.

وی در پاسخ به این پرسش که مبلغ طلب داروخانه‌های استان بابت شیرخشک از بیمه سلامت چقدر است، بیان می‌کند: مبلغ دقیق مطالبات داروخانه‌ها بابت شیرخشک مشخص نیست؛ اما به صورت تقریبی می‌توان گفت مطالبات داروخانه‌ها بابت شیرخشک حدود ۳۰درصد مطالبات آن‌ها در طرح دارویار است؛ یعنی اگر مطالبات داروخانه‌ها هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باشد، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هم بابت شیرخشک مطالبه دارند. تأکید می‌کنم این اعداد تقریبی و فقط برای روشن شدن موضوع است.

به نظر می‌رسد دولت با جیب خالی برای اجرای طرح دارویار و هدفمندی یارانه شیرخشک اقدام کرده و حالا این داروخانه‌ها هستند که باید تاوان آن را بپردازند.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.