با افزایش شهدا، ویرانی و رنج انسانی در غزه، نگرانی‌ها از سوی متحدان کلیدی رژیم صهیونیستی به هشدارهایی مبنی بر «خطر ارتکاب جنایات جنگی» توسط این رژیم در نوار غزه تبدیل شد.

گاردین: مقیاس تخریب و کشتارها در غزه انکار جنایات جنگی را دشوارتر می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، ارتش صهیونیستی از همان چند روز اول حملاتش، زمانی که تمام محموله‌های غذا، آب و سوخت به غزه را قطع کرد، با این پرسش مواجه بود که آیا قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند یا خیر.

حملات ارتش صهیونیستی بیش از ۳۲۰۰۰ شهید برجای گذاشته که اکثریت آنها زن و کودک هستند. اکثر ساکنان، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و کمبود غذا، آب تمیز و مراقبت‌های بهداشتی آنقدر شدید است که کودکان به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند. اتهامات مبنی بر اینکه این رژیم مرتکب جنایات جنگی می‌شود، بیشتر بر حمایت از غیرنظامیان متمرکز است. همچنین نگرانی‌هایی در مورد رفتار با بازداشت شدگان وجود دارد که شامل اعضای مظنون حماس نیز می‌شود. این رژیم متهم به مسدود کردن ارسال کمک‌های بشردوستانه و مجازات دسته‌جمعی در نتیجه کنترل ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و اطراف آن است.

در کمپین‌های بمباران و در طول عملیات زمینی، ارتش صهیونیستی به انجام حملات نامتناسب، هدف قرار دادن بی رویه و کشتار جمعی زیرساخت‌های غیرنظامی متهم شده است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که احتمالاً بیش از نیمی از ساختمان‌های غزه آسیب دیده یا ویران شده‌اند. این رژیم متهم به جابجایی اجباری و کوتاهی در محافظت از غیرنظامیانی است که از دستورات تخلیه پیروی نمی‌کنند، حتی اگر انتخاب اقامت به حق غیرنظامیان برای حمایت، تحت قوانین بین‌المللی پایان دهد.

به نوشته گاردین، نیروهای صهیونیست متهم به سوء استفاده از بازداشت شدگان و کشتن افراد غیرمسلح، از جمله سه اسیر اسرائیلی که از اسارت فرار کرده بودند، هستند. هر دو غیرقانونی هستند حتی اگر افراد مورد هدف، جنگجویان باشند.

شخصیت‌های عمومی در جامعه اسرائیلی، از جمله سیاستمداران و روزنامه‌نگاران، به تحریک به نسل کشی متهم شده‌اند، از جمله در نامه‌ای به مقامات قضایی که توسط روشنفکران، سیاستمداران و دیپلمات‌های سابق رژیم صهیونیستی امضا شده است.

گاهی اوقات یک عمل یا مجموعه‌ای از اقدامات می‌تواند بیش از یک جرم باشد. مسدود کردن کمک‌های غذایی الزامات سربازان را برای برآوردن نیازهای اولیه غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل خود نقض می‌کند و به منزله مجازات دسته جمعی یک جمعیت غیرنظامی است.

اجرای قوانین جنگ حتی زمانی که دشمن آنها را بشکند، الزام آور است. دفاع از «اسرائیل» به دلیل کمبود منابع اولیه - به‌ویژه مواد غذایی - در سرزمینی که ارتش صهیونیستی تمام مرزها را در دست دارد و نیروهایش بر زمین تسلط دارند بسیار سخت‌تر است. اخیراً، دادگاه بین‌المللی دادگستری به تل‌آویو دستور داد که اجازه دسترسی بلامانع به کمک‌های غذایی به غزه را بدهد و گفت: «قحطی در راه است».

 تارا ون هو، دانشیار دانشکده حقوق و مرکز حقوق بشر دانشگاه اسکس، گفت: واضح‌ترین مورد نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه، موضوع کمک است. این مجازات دسته جمعی است زیرا اسرائیل عملاً می‌گوید که به دلیل فلسطینی بودن، همه ساکنان غزه در کارهایی که حماس انجام می‌دهد دخیل هستند و در نتیجه با گرسنگی روبرو هستند.

وی می‌گوید: اسرائیل نمی‌تواند مرگ غیرنظامیان با این تعداد زیاد و به صورت یکباره را توجیه کند و مثلا بگوید که یک حمله خاص اشتباه بوده است. یا اینکه هدف قرار دادن بیمارستان یا مدرسه یا دانشگاه یا مسجد ضروری بود و حمله متناسب بوده، نمی‌توانید آن را با مقیاسی که ما می‌بینیم و با ماهیت ثابت آنچه می‌بینیم توجیه کنید.

برخی از کارشناسان تلاش می‌کنند تا تخریب گسترده خانه‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی در غزه به عنوان یک جنایت جمعی، یعنی «تخریب و ریشه‌کنی» شناخته شود، چیزی شبیه «نسل‌کشی».

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.