رئیس‌جمهور ترکیه که در صدر هیأتی بلندپایه روز گذشته، به بغداد سفر کرد، در دیدار با نخست وزیر عراق طیفی از پروندهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار داد

پرونده های امنیتی و اقتصادی در کیف اردوغان / پیگیری اهداف سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق که پس از ۱۳ سال انجام شد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که در صدر هیأتی بلندپایه روز گذشته، برای نخستین بار در ۱۳ سال گذشته به بغداد سفر کرده بود، در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق طیفی از پروندهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی را مورد بحث و بررسی قرار داد. تعامل و هماهنگی امنیتی درباره مقابله نظامی با پ.ک.ک، مباحث اقتصادی از جمله همکای در حوزه انرژی و تعامل طرفین در مورد پرونده جاده توسعه و اتصال عراق به مدیترانه از طریق بندر مرسین ترکیه، یافتن راهکارهای برای حل مشکل آب و اصلاح سیاست های غلط ترکیه در برابر عراق و در نهایت نگاه ترکیه به نفت و گاز عراق، چهار پرونده ای بود که در این سفر مورد رایزنی بود.

به نظر رایزنی‌های امنیتی محور اصلی سفر اردوغان به بغداد بوده است.. همزمان روزنامه حریت نوشت: نظامیان ترکیه آماده هستند تا متعاقب سفر رئیس جمهور، عملیات زمینی گسترده‌ای را علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق اجرا کنند. پیشتر اردوغان مدعی شده بود که در تابستان امسال معضلات مربوط به مرزهای ترکیه با عراق را برای همیشه حل خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند که با ادامه تدارک ارتش ترکیه برای حمله بزرگ علیه پ.ک.ک، انتظار می‌رود جلب حمایت عراق در راس برنامه سفر اردوغان به بغداد بوده باشد.

یکی دیگر از پرونده های اختلافی طرفین موضوع آب است. سدسازی های گسترده ترکیه در سرشاخه های دجله و فرات مشکلات زیادی برای عراق ایجاد کرده و حال بغداد برای دستیابی به سهم کامل آب در تلاش است.

تعمیق تجارت دوجانبه نیز در دستور کار رئیس‌جمهور ترکیه بود. در این دیدار ۲۰ تفاهم نامه همکاری میان ترکیه و عراق به امضا رسید. از سویی آنکارا به دنبال افزایش ترانزیت بین‌المللی از طریق عراق به‌عنوان بخشی از یک مسیر تجاری جدید بین چین و اروپا است. کریدور «توسعه» شامل یک راه آهن به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از جنوب ترکیه به بندر فاو در عراق است و اردوغان بطور جد پیگیر آن است.

توافق درباره ازسرگیری انتقال نفت از خط لوله بندر جیهان-کرکوک نیز یکی از برنامه های سفر اردوغان بود. صادرات نفت اقلیم کردستان در پی رأی دیوان دادرسی بین‌المللی به نفع دولت مرکزی بغداد در پرونده شکایت از انتقال نفت اقلیم کردستان به بندر جیهان ترکیه، در مارس ۲۰۲۳ میلادی متوقف شد، پرونده که آنکارا را بشدت متضرر کرد. علیرغم مذاکرات متعدد بین مقامات کرد، عراقی و ترکیه، صادرات هنوز از سر گرفته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کردایران ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 0
    همه این کشورها مسلمان هستن. ترکیه و امارت با اسراییل روابط گرمی دارن. امریکا در همه این کشورها پایگاه داره. این توافق یک توافق شوم بر سر اشغال مناطق ایرانشهری و کردنشین در شمال عراقست. آیا ارتباط سیاسی کردها با امریکا دلیل عدم حمایت ما از آنهاست؟ که تمام کشورهای اطراف ما پایگاه نظامی امریکا هستن. ضربه به کردها ضربه به ایرانست.