علامتی با بیان اینکه کانون پرورش فکری اولین نهادی است که تابستان را شروع می‌کند، گفت: ما برنامه‌های تابستانی را از امروز در استان‌های گرمسیری کلید زدیم و تا ۲۰ خرداد سایر استان‌ها اضافه می‌شوند.

برنامه‌های تابستان کانون پرورش فکری کلید خورد/ استفاده حداکثری از ظرفیت خانواده‌ها برای غنی سازی اوقات فراغت

به گزارش گروه فرهنگی قدس، نشست خبری «تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تابستان ۱۴۰۳» با حضور حامد علامتی مدیرعامل و جمعی از معاونان تولید و فرهنگی کانون همچون فرهاد فلاح معاون فرهنگی، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید و ... صبح امروز ۷ خردادماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

علامتی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد آیت الله رئیسی و یاران شهیدش اظهار کرد: این روزه متعلق به شهید جمهور است، رئیس جمهور محترم و مغتنم ما که به همراه جمعی از خدمتگزاران مردم در سانحه‌ای دلخراش جان خود را از دست دادند. بد نیست در ابتدای عرایضم به نکاتی اشاره کنم که احتمالاً از آن بی‌اطلاع باشید. من از نزدیک‌ دیده بودم که ایشان چقدر حوزه کودک‌ونوجوان را پیگیری می‌کردند و ‌در برخی سفرها نیز خدمتشان بودم و کانون را هم برای حضور در این سفرها دعوت می کردند و نفس همین کار برای ما بی‌نظیر بود که کانون به همراه رئیس‌جمهور در برخی سفرهای خارجی حضور داشته باشد و این نشان از اهمیت حوزه کودک و نوجوان برای ایشان داشت. همچنین رئیس جمهور تاکید ویژه‌ای بر حمایت از ناشران کودک و نوجوان داشتند و ساخت فیلم با مضمون کودکان غزه از دغدغه های مهم‌شان بود.

علامتی در ادامه تاکید کرد: ما در دوره حساسی هستیم و باید برای آن هوشمندانه برنامه ریزی کنیم. در آستانه یک انتخابات مهم و در آستانه تابستان هستیم و اوقات فراغت را باید در نظر بگیریم و از طرفی جنایات‌ صهیونیست ها را هم‌ در غزه داریم و باید کاری کنیم که این جنایت فراموش نشود.

برنامه‌های تابستانی را از امروز در استان‌های گرمسیری کلید زدیم

علامتی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان اولین نهادی است که تابستان را شروع می‌کند، گفت: بعید می‌دانم جایی را پیدا کنید که از الان برنامه‌هایشان را برای تابستان شروع کنند اما ما برنامه‌های تابستانی را از امروز در استان‌های گرمسیری کلید زدیم و تا ۲۰ خرداد سایر استان‌ها اضافه می‌شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اوقات فراغت فقط مختص کودکان و ایام تابستان نیست، یادآور شد: برنامه‌های ما باید سبدهای فرهنگی خانواده را هم دربربگیرد که این سبدهای فرهنگی شامل جامعه، خانواده، رسانه و کودک نوجوان خواهد شد. ضمن اینکه ما باید در تمام ایام سال برای بچه‌ها و اوقات فراغتشان برنامه ریزی کنیم اما فصل تابستان قله کار ماست.‌ و رسانه ها هم این مسئولیت را دارند که جامعه و افکار عمومی را نسبت به اوقات فراغت حساس کنند.

به گفته مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ باید سند جامع ملی اوقات فراغت را آماده کنیم و ببینیم برای خانواده‌ها چه الگویی داریم. اساساً فلسفه و تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد توازن و ارائه مدل برای سبک زندگی کودکان و نوجوانان برای بهره‌مندی از اوقات فراغت بوده است. یک فعالیت رسمی در آموزش و پرورش داریم اما یک فعالیت فرهنگی در فضای غیر رسمی داریم که نقش کانون در آن پر رنگ است.‌ ما از دیرباز در حوزه تولید کتاب، انیمیشن، اسباب بازی و... فعال بودیم‌.

علامتی تصریح کرد: در نمایشگاه کتاب امسال هزار کتاب به نمایش گذاشتیم و سال گذشته نیز سه میلیون جلد کتاب چاپ کردیم. همچنین هزار مرکز فرهنگی هنری وابسته به کانون داریم که البته این تعداد باید افزایش یابد. تماشاخانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در مسیر عدالت تربیتی حرکت می کند، بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر در روستاها و نقاط دور رفت تا کودکان در دورافتاده‌ترین نقاط برنامه فرهنگی داشته باشند؛ نقاطی که در آن خبری از کتاب، تئاتر و سینما نبود.

نگاهی به سیاست‌های اصلی کانون در ایام تابستان

علامتی در بخش دیگری از گفته های خود با بیان اینکه امسال سه سیاست اصلی را محور قرار دادیم، گفت: مخاطب محوری و افزایش دایره مخاطبان، نوجوان محوری با ارائه کارهایی مانند تولید رمان و نقش دادن به نوجوانان در اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی ادبی وهنری و همچنین مرکز محوری از سیاست‌های ماست.

وی در ادامه افزود: براساس این سه سیاست چند هدف داریم. نخست این که از ظرفیت و پشتوانه خانواده ها حداکثر استفاده را برای غنی سازی اوقات فراغت داشته باشیم. همچنین با افزایش تنوع برنامه ها، خانواده به عنوان رکن اصلی درگیر برنامه‌ها می شوند و از تماشاگر بودن صرف به فعال بودن تبدیل می شوند. در اداره کانون و نقش آفرینی در فعالیت های کانون نقش پررنگی به نوجوانان خواهیم داد. همچنین از فعالیت های تک بعدی به سمت فعالیت های فرهنگی هنری بسته ای حرکت می کنیم. بسترسازی برای اضافه کردن ظرفیت های مردمی در کانون و در یک کلام مردمی سازی کانون از دیگر برنامه های ماست.

علامتی ادامه داد: مربی یکی از ارکان اصلی فعالیت های کانون است، نوجوان هم از ارکان مهم ماست و امسال حرکت به سمت حلقه های میانی خواهد بود و در حقیقت دنبال این هستیم فعالیت های کانون را به دل مردم و در میان آنها ببریم.

وی درباره سبک و شیوه این فعالیت‌ها گفت: برپایی کارگاه های تخصصی و عمومی، بسته های فعالیتی متناسب با زیست بوم هر منطقه، رویدادهای مناسبتی مانند ایام محرم، اربعین و میلاد پیامبر(ص)، برپایی مسابقه، سوگواره، مهرواره و جشنواره، برپایی اردوهای یک روزه که در سال‌های کرونا معلق شده از برنامه های ماست. ترویج و توسعه زبان فارسی در دستور کار ما قرار گرفته هم در داخل و هم خارج و در داخل ادبیات کهن مانند حافظ، سعدی، شاهنامه و... را مدنظر قرار دادیم. امسال تمرکز ما روی گلستان خوانی است. به زودی تقویم فعالیت های تابستانی اعلام می شود، البته به سایر استان‌ها گفتیم از اول خرداد برنامه‌ها را شروع کنید.

وی با اشاره شعار امسال کانون تاکید کرد: با شعار «تابستونتو بساز» فعالیت‌های خود را به جامعه گروه مخاطب ارائه خواهیم کرد. آموزش قصه‌گویی، تقویت انجمن های تخصصی، راه اندازی باشگاه قاف برای شعر و ادبیات، توسعه و ترویج فعالیت های علمی و فناوری های نوین مانند نانو، هوش مصنوعی  و ... از تاکیدات کانون است.

در ادامه محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره تولیدات سینمایی کانون، بیان کرد: در جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۲، دو فیلم از کانون داشتیم که هر دو شایسته تقدیر شناخته شدند. سینمای کانون بیش از ۶۰ سال عمر دارد و نزدیک به ۵۰۰ اثر تولید کرده و فقط یکی از فیلم های ما سال قبل ۲۰۸ جایزه جهانی کسب کرد. امسال هم تولید مستقل و اقتباس خواهیم داشت و امیدوایم بتوانیم از ۴ فیلم حمایت کنیم و یک فیلم را هم در تابستان جاری کلید بزنیم که کارگردان آن آقای رسول صدرعاملی است. همچنین سه فیلم پویانمایی با موضوع غزه را نیز کلید خواهیم زد.

کریمی صارمی تصریح کرد: همچنین امیدواریم به زودی بتوانیم پخش سریال «بچه زرنگ» را آغاز کنیم و به زودی «بچه‌زرنگ ۲» را هم کلید بزنیم. پروژه «بچه زرنگ» نزدیک به ۵۰۰ متعلقات فرهنگی دارد که ۲۴ مورد آن تولید و رونمایی شد و آماده همکاری با بخش خصوصی هستیم. سال گذشته ۵ سالن نمایش سینمای دانش‌آموزی طراحی شد و تابستان امسال نیز ۵ سالن دیگر را هم راه‌اندازی خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان سال به ۲۰ سالن برسیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.