واقعه مهم عاشورای سال 61 هجری که در نهایت شهادت امام حسین علیه السلام و به اسارت رفتن اهل بیت ایشان را به همراه داشت، با تاریخ محرم سال 95 شمسی تطابق دارد. در این خصوص، مصاحبه ای با جناب آقای علی اکبر نیّری- کارشناس مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران را می خوانیم .

تطابق زمانی عاشورای سال 95 با عاشورای سال 61 هجری!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تبیان ، طول متوسط هر ماه قمری حدود 29.530589 روز یا 29 روز و 12 ساعت و 44 دقیقه و 3 ثانیه است؛ بنابراین طول هر سال قمری که از 12 ماه قمری تشکیل شده، به طور متوسط 354.367068 روز است که به عبارت دیگر می شود 354 روز و 8 ساعت و 48 دقیقه و 35 ثانیه.
هر سال شمسی نیز به طور متوسط 365.242198 روز دارد یا به بیان دقیق تر، 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 45 ثانیه، بنابراین اختلاف هر سال شمسی و قمری برابر خواهد بود با 10.87513 روز یا به بیان دقیق تر، 10 روز و 21 ساعت و 11 ثانیه.
برای آن که سالگرد قمری و شمسی یک پدیده دوباره بر هم منطبق شود، تعداد روزهای گذشته از آن پدیده باید مضرب صحیحی از طول سال قمری و شمسی باشد. محاسبات نشان می دهد که بعد از گذشت 168، 403، 571، 806، 974، 1209و1377 سال قمری، تعداد روزهای گذشته با دقت خوبی معادل تعداد صحیحی سال شمسی خواهد بود و دو تقویم با اختلاف کمتر از 1 روز دوباره بر یکدیگر منطبق می شوند. اختلاف بین سال های نام برده شده به ترتیب عبارت است از 168، 235، 168، 235، 168، 235 و 168 که الگویی منظم است. بنابراین می توان گفت هر 168 سال و 235 سال (به طور یکی در میان)، تقویم قمری و شمسی با اختلاف کمتر از 1 روز بر هم منطبق می شوند.

واقعه عاشورای سال 61 هجری قمری، در پاییز آن سال اتفاق افتاده است. البته ممکن است با یک روز جابجایی این محاسبه صورت گرفته باشد اما دقت محاسباتی بسیار زیاد است. و این جابجایی به دلیل استانداردهای موجود الان و تفاوت آن با گذشته است.

- نحوه محاسبه این موضوع چگونه است؟

شرایط رویت هلال سال 61 قمری یا سال 59 هجری شمسی که مطابق با همان سال است را بررسی می کنیم و براساس اینکه رویت هلال چه مکانی برای ما دارای اهمیت است، به عنوان مثال، مکه و مدینه یا کوفه یا کربلا و... به محاسبه آن می پردازیم. ضمن اینکه پارامتر های رویت هلال در آن زمان با شرایط فعلی متفاوت است زیرا آن زمان، تلسکوپی وجود نداشته است و شرایط با چشم غیر مسلح را برای آن زمان در نظر بگیریم و امروزه از تلسکوپ برای رویت هلال ماه استفاده می گردد، با مجموع این شرایط و پارامترهایی که در ادامه توضیح می دهم، این محاسبه صورت می گیرد.

- پارامتر دلتا تی چیست؟

اختلاف بین زمان زمینی (Terrestrial Time) و زمان جهانی(Universal Time ). این اختلاف در حال حاضر در حدود یک دقیقه است و با آهنگ 2 ثانیه در هر 3 سال افزایش می یابد. این اختلاف ناشی از نا منظم بودن آهنگ چرخش محوری زمین است و در مجموع آشکار شده که دارای بی نظمی های مشخصی است و در حال کم شدن می باشد. زمان جهانی با توجه به زمان نجومی به چرخش زمین بستگی دارد اما زمان زمینی طبق روابط دینامیکی اجرام در منظومه شمسی تعریف می شود.

این پارامتر برای آن زمان به دقت مشخص نیست بنابراین این محاسبه به آن پارامتر نیز بستگی دارد پس با قطع و یقین این موضوع را نمی توان گفت اما محاسبه های انجام شده دارای دقت بسیار زیاد هستند و ضریب خطا در آن بسیار کم است. بعد از آن هلال امسال نیز رویت می شود که باز هم این رویت هلال بستگی به مکان رویت دارد ممکن است برای تهران بررسی شود یا عراق و... مجموع این موضوعات به اثبات می رساند که این تطابق واقعی و با حداکثر یک روز اختلاف است.

- اعداد و ارقام محاسباتی چه چیزی به ما می گویند؟

با توجه به طول سال قمری و شمسی، 1377 سال قمری میانگین با دقت بسیار زیادی با 1336 سال شمسی میانگین معادل است. واقعه عاشورا سال 59 هجری شمسی و 61 هجری قمری و روز و ماه همان سال نیز به همین منوال بوده است. اگر ما به سال 61 هجری قمری، 1377 سال اضافه کنیم، نتیجه آن می شود 1438 قمری که آغاز آن با شروع ماه محرم همراه است. به عدد 59 هجری شمسی نیز عدد 1336 اضافه شود، نتیجه آن سال 1395 می شود، لذا واقعه عاشورا در سال 61 قمری دقیقا مطابق می شود با سال 1395 هجری شمسی که ما امسال در آن هستیم.

هر 168 سال و 235 سال (به طور یکی در میان)، تقویم قمری و شمسی با اختلاف کمتر از 1 روز بر هم منطبق می شوند.

- بنابراین واقعه عاشورا، بایستی در پاییز سال 61 قمری اتفاق افتاده باشد؟

بله دقیقا، یعنی واقعه عاشورای سال 61 هجری قمری، در پاییز آن سال اتفاق افتاده است. البته ممکن است با یک روز جابجایی این محاسبه صورت گرفته باشد اما دقت محاسباتی بسیار زیاد است. و این جابجایی به دلیل استانداردهای موجود الان و تفاوت آن با گذشته است. به عنوان مثال، رویت هلال ماه در حال حاضر، با تلسکوپ قابل قبول است اما در گذشته اینگونه نبوده است. همچنین ملاک را از مکه یعنی زمانی که حضرت سفر خود را شروع کرده اند قرار دهیم یا زمانی که به کربلا رسیده اند و... که مجموع آنها نتیجه ای است که عرض شد.
همچنین بررسی های که در گذشته انجام شد نشان داد که واقعه عاشورا در روز سه شنبه یا چهارشنبه سال 59 شمسی است. یعنی 20 یا 21 مهرماه سال 59 شمسی، بنابراین با این محاسبه، روز عاشورا در سال 61 قمری نیز در 10 محرم، سه شنبه یا چهارشنبه بوده است.

- آیا شروع سال قمری در گذشته نیز همان محرم بوده است؟

من با اطمینان در این مورد نمی توانم بگویم اما تا جایی که اطلاع دارم بله همینطور بوده است. عرب جاهلیت براساس سنت یهود که در تقویم خود، (نَسئ) داشته اند، اقدام می کرده اند. براساس تقویم یهود که در آن (نَسئ) دارند که البته بعدها توسط اسلام نهی شد، ماه های آنها قمری و سال آنها شمسی می شود. یعنی سال آنها مانند قمری نمی چرخد و به عنوان مثال، رمضان آنها همواره در یک فصل قرار دارد و چون مسلمانان (نَسئ) را ندارند پس سال آنها می چرخد. حال از چه زمانی این معیار سال بوجود آمده است، نیازمند اطلاعات و مطالعات وسیع تاریخی اسلام است.

تبیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.