نشستی تخصصی مشترک منطقه ویژه سرخس و قزاقستان در حاشیه نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری و عرضه کالاهای تجاری جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان برگزار شد.

نشست تخصصی مشترک منطقه ویژه سرخس و قزاقستان برگزار شد

به گزارش قدس آ«لاین به نقل از آستان نیوز، دکتر احمد صادقی گلمکانی؛ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس بیان کرد: در این نشست که با حضور بیش از 50 نفر از صاحبان و صادرکنندگان کشور قزاقستان برگزار شد، ظرفیت های ویژه این منطقه به نمایش گذاشته شد.
وی ادامه داد: قزاقستان در بین کشورهای آسیای میانه، بزرگترین قدرت اقتصادی و سیاسی را دارد و مشترکات تاریخی، دینی و فرهنگی بسیاری بین این دو کشور وجود دارد که بستر همکاری را بیش از گذشته فراهم کرده است.
صادقی گلمکانی با بیان اینکه بیشتر محصولات صادراتی از منطقه ویژه اقتصادی سرخس به قزاقستان خشکبار، سیمان، موادغذایی، میوه، مواد شوینده و محصولات پتروشیمی است، گفت: از سویی دیگر، گندم، جو، دانه های روغنی و سایر محصولات فولادی، عمده ترین اقلام وارداتی از قزاقستان به منطقه ویژه اقتصادی سرخس به شمار می رود.
وی ضمن ابراز خرسندی از حضور بازرگانان قزاقستانی در این نشست، یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس از همکاری در زمینه های فعالیت های عمرانی و توسعه صنایع به صورت مشترک با کشور قزاقستان، بیش از پیش استقبال می کند.
صادقی گلمکانی ادامه داد: علاوه بر این، در سال جاری با تکمیل زیرساخت ها از جمله پل و ایستگاه تخلیه غلات، می توان زمینه صادرات و واردات کالا در این منطقه را به سالانه میلیون ها تن رساند.
وی با اشاره به استقرار فرودگاه بین المللی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان یکی از مزیت های شمال شرق کشور در دروازه ورودی آسیای میانه گفت: استقرار فرودگاه از ویژگی های مهم این منطقه به حساب می آید و می توان تجارت بین استان خراسان رضوی و قزاقستان را با اختصاص هواپیمای باری و به صورت مستقیم، تا حد مطلوبی انجام داد.
صادقی گلمکانی تأکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس آمادگی لازم را برای انتقال و نگهداری کالاهای کشور قزاقستان دارد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: در این جلسه، بیشتر صادرکنندگان قزاقستان، ابراز تمایل کردند تا از طریق خطوط ریلی عریض منطقه ویژه اقتصادی سرخس به مراودات تجاری بپردازند.
صادقی گلمکانی با بیان اینکه برگزاری نشست هایی از این دست، فرصت مناسبی را برای همکاری های اقتصادی بین دو کشور فراهم می کند، گفت: با توجه به ظرفیت های گسترده اقتصادی سرخس و نیز اهداف و ماموریت های آن، امکان اجرای طرح های اقتصادی در حوزه های گوناگون فراهم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.