رئیس جمهور ترکیه گفت: دور اول نشست‌ها درباره یافتن راه حل برای بحران سوریه از سوچی آغاز و در استانبول و تهران پیگیری شد. دور دوم نشست‌ها مجدداً با نشست سوچی آغاز شد و پنجمین نشست را در ترکیه برگزار خواهیم کرد.

 اردوغان: به ماکرون گفتم در سیاست هنوز جوان هستی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه ویژه با شبکه تلویزیونی «ATV» ترکیه نتایج اجلاس سه‌ جانبه روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه در سوچی را بسیار ثمربخش و سازنده خواند و گفت: در این نشست درباره موضوع خروج عناصر تروریستی از غرب رود فرات، ادلب و منبج رایزنی صورت گرفت، ولی مهمترین آن خروج عناصر گروه تروریستی ی.پ.گ/پ.ک.ک از منبج بود. 

اردوغان ادامه داد: دور اول نشست‌ها درباره یافتن راه حل برای بحران سوریه از سوچی آغاز و در استانبول و تهران پیگیری شد. دور دوم نشست‌ها مجدداً با نشست سوچی آغاز شد و پنجمین نشست را در ترکیه برگزار خواهیم کرد. 

احتمال خروج آمریکا از سوریه 

اردوغان در واکنش به بیانیه‌ای که احتمالاً آمریکا درباره سوریه منتشر خواهد کرد، گفت: آنها قطعاً پیروزی خود علیه داعش را اعلام خواهند کرد. احتمالاً اعلام مجدد پیروزی خواهد بود. 

وی با انتقاد از دولت دونالد ترامپ گفت: مواضع ترامپ متغیر بوده و شاهد انسجام در دولت وی نیستیم. چنین به نظر می‌رسد که کاخ سفید قادر به ایجاد یک دیدگاه واحد درباره خروج از سوریه نیست.

آمریکا در استرداد گولن صادقانه رفتار نمی‌کند

اردوغان با انتقاد از آمریکا به خاطر تعلل در پاسخ به درخواست آنکارا مبنی بر استرداد اعضا و رهبر فرقه فتح الله گولن گفت: متاسفانه ایالات متحده هنوز هم در موضوع استرداد سرکرده فتو (فتح الله گولن) صادقانه رفتار نمی‌کند.

وی ادامه داد: ما این روند را دنبال می‌کنیم. برخی از آن‌ها را تحویل گرفتیم و برخی را هم خواهیم گرفت.

سیا اهمیت لازم را در مورد جنایت خاشقجی به خرج نداده است

رئیس جمهور ترکیه به جنایت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نیز اشاره کرد و گفت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اهمیت لازم را در مورد جنایت خاشقجی به خرج نداده است، ایالات متحده باید بر این مسئله تمرکز کند. 

وی با بیان اینکه آنکارا هنوز همه اسناد و شواهد موجود در جنایت خاشقجی را ارائه نکرده است، تصریح کرد: در خصوص ارجاع این پرونده به دادگاه‌های بین‌المللی مُصر هستیم.

به ماکرون گفتم، در سیاست هنوز جوان هستی

اردوغان در خصوص اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره روز 24 آوریل گفت: به ماکرون گفتم 'هنوز در سیاست خیلی جوان هستی، تاریخ را بخوان'. در تاریخ ما قتل عام وجود ندارد.

مخالفت اروپایی‌ها با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

وی با انتقاد از انتظار 55 ساله ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا گفت: ما مسلمان هستیم، اتحادیه اروپا ترکیه را به خاطر مسلمان بودن به عضویت خود نمی‌پذیرد. ما از آن‌ها می‌خواهیم علت اصلی موافقت نکردن با عضویت ترکیه در این اتحادیه را آشکار اعلام کنند ولی نمی‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه در پایان گفت: در ترکیه این درک که نظم در سوریه در حال شکل گیری است، شروع شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.