استاندار خراسان رضوی با بیان این که محدودیت‌های شبکه بانکی را درک می کنیم، گفت: نباید به کسانی که اهلیت اقتصادی ندارند، تسهیلات پرداخت کرد زیرا هم خودشان گرفتار می شوند و هم سپرده های مردم را با مشکل مواجه می کنند.

نباید به کسانی که اهلیت اقتصادی ندارند، تسهیلات داد
 
به گزارش قدس آنلاین ، علیرضا رزم حسینی در نخستین جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان در سال 98 که در هتل سلام برگزار شد، از شبکه بانکی به عنوان موتور محرک اقتصاد یاد کرد و افزود: اگر سیستم بانکی کمک نمی کرد، سال گذشته نمی‌توانستیم در حوزه اشتغال‌زایی و اجرای پروژه‌های اقتصادی گام‌های موثری برداریم.
وی ادامه داد: خوشخبتانه امروز همدلی و همگرایی بسیار خوبی در بین ارکان حاکمیت در استان شکل گرفته و همین مسئله به پشتوانه موثری برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به توسعه اقتصادی فرهنگی در استان تبدیل شده است. 
استاندار خراسان رضوی بزرگترین چالش امروز کشور را معیشت و اقتصاد مردم برشمرد  و خاطرنشان کرد: طی مدت اجرای برجام، شبکه بانکی شاهد آثار مثبت توافق هسته‌ای بر مبادلات مالی و تجاری بود اما خروج آمریکا از این معاهده بین المللی و تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی، کشورمان را با سکته اقتصادی مواجه کرد.
وی گفت: متاسفانه هنوز در افکار برخی از مدیران دستگاه های اجرایی این باور نهادینه نشده که ما امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم و ضرورت دارد که در همه بخش ها، تصمیمات عملیاتی، موثر و مطابق با این شرایط گرفته شود.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: به رغم آنکه در جنگ اقتصادی با دشمن قرار گرفته‌ایم اما برخی از تصمیماتی که این روزها گرفته می‌شود، مطابق با شرایط صلح است و در این صورت طبیعی است که نمی توان به نتایج مطلوب در راستای ایجاد رونق اقتصادی دست یافت.
وی با بیان اینکه دشمن نمی‌تواند بپذیرد که جمهوری اسلامی ایران در معادلات 7 یا 8 کشور منطقه تاثیرگذاراست، اظهار کرد: در شرایط کنونی همه ارکان حاکمیت باید اتحاد و انسجام خود را حفظ کرده و برای گذر از بحران اقتصادی، شکوفایی در زمینه اشتغال و حفظ ظرفیت فعال در بخش تولید همه پشت هم باشند.
رزم حسینی با اشاره به رانت ناشی از تفاوت نرخ ارز در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: چرا در شرایطی که بسیاری از اقشار جامعه نسبت به پایین بودن حقوق خود معترض هستند، باید 920 هزار میلیارد تومان یارانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم پرداخت شود؟ به نظر می رسد برای یک بار هم شده باید تصمیماتی جدی و عملیاتی در این زمینه گرفته شود. 
وی بیان کرد: با اجرای مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی، بسیاری از معین های اقتصادی فعالیت های اجرایی را شروع کرده اند و در تلاش هستیم که از این ظرفیت ارزشمند برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم. 
استاندار خراسان رضوی با اشاره به برنامه ریزی بانک ها برای پرداخت 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید در سال 98 گفت: در حوزه صنعت ایجاد هر یک فرصت شغلی حدود یک میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت درحالی که با تسهیلات 30 میلیون تومانی در دیگر بخش‌ها می توان برای 3 تا 4 نفر اشتغال ایجاد کرد. 
وی اظهار کرد: بانک‌ها باید به جای پرداخت تسهیلات کلان، وام‌های خرد پرداخت کنند تا زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری فراهم شود، البته معتقدیم نباید به کسانی که اهلیت اقتصادی ندارند، تسهیلات پرداخت کرد زیرا هم خودشان گرفتار می‌شوند و هم سپرده های مردم را با مشکل مواجه می‌کنند.
وی گفت: با مشارکت معین‌های اقتصادی و ایجاد صندوق‌های خرد، از سرمایه‌های مردمی برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی فرهنگی استفاده خواهیم کرد. 
معاون رئیس کل دادگستری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: آقای رزم حسینی در مدت کوتاه فعالیت در استانداری، رویکرد اقتصادی خوبی را کلید زده اند که  امیدواریم تجربه خوب کرمان در خراسان رضوی محقق شود.
امیر مرتضوی افزود: دستگاه قضایی برای ایجاد تحول اقتصادی فرهنگی، در کنار دستگاه های اجرایی خواهد بود و انتظار می رود که تمامی نهادهای ذی ربط، به صورت هماهنگ فعالیت های اجرایی را پیش ببرند.
دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: شبکه بانکی در راستای مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان، برنامه ای عملیاتی تدوین و پیشنهاد کرده است تا زمینه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی فراهم شود. 
مونسان افزود: در سال 97، 8138 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ها به بخش های مختلف کشاورزی، مسکن، صنعت، قرض الحسنه و... پرداخت شد و برای امسال 15 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: از مجموع تسهیلات پیش‌بینی شده جهت پرداخت در سال 98، 2 هزار 250 میلیارد تومان به بخش کشاورزی، 2 هزار و 700 میلیارد تومان به بخش مسکن و ساختمان و 2 هزار و 700 میلیارد تومان به بخش تسهیلات قرض الحسنه اختصاص خواهد یافت.
دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال 97، نسبت مصارف به منابع بانک های استان 68.5 درصد بود که پیش بینی شده است این رقم در سال جاری به 72.8 درصد افزایش یابد.
وی با اشاره به آمادگی بانک ها برای واگذاری واحدهای تملیکی گفت: در صورت واگذاری 138 واحد تملیکی آماده واگذاری در استان، 8 هزار میلیارد تومان دارایی بدون حتی یک ریال سرمایه گذاری جدید، آزادسازی خواهد شد.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.