تنش‌ها بین پکن و واشنگتن با اعلام وضع محدودیت‌های جدید آمریکا برای شرکت هوآوی بار دیگر افزایش پیدا کرده و ترس از واکنش احتمالی چین بر بازار سایه افکنده است.

«هواوی» سایه تنش بین واشنگتن و پکن را سنگین‌تر کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ دولت ترامپ روز جمعه عرضه تراشه‌های جهانی به غول تجهیزات ارتباطات راه دور چین، هواوی را محدودتر کرد و حالا ترس از انتقام‌جویی چینی‌ها وجود دارد.

سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی در این رابطه نوشت: پکن از واشنگتن درخواست کرده است که «سرکوب غیرمنطقی» هواوی را متوقف کند.

طبق این گزارش، دولت ترامپ روز جمعه عرضه تراشه‌های جهانی به غول تجهیزات ارتباطات راه دور چین، هواوی را محدودتر کرد و حالا ترس از انتقام‌جویی چینی‌ها وجود دارد.

وزیر خارجه چین در پاسخ به این پرسش خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه آیا پکن اقدامات تلافی‌جویانه علیه واشنگتن انجام خواهد داد یا خیر، گفت: چین کاملاً از حقوق قانونی شرکت‌های دفاع خواهد کرد.

هوآوی محدودیت‌های آمریکا را دور می‌زند

شرکت هوآوی بزرگترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی در جهان، پس از روبه‌رو شدن با محدودیت از سوی کاخ سفید در استفاده از قطعات آمریکایی، به سمت تولید گوشی‌های هوشمند با استفاده از قطعات تولید داخل چین روی آورده است. 

یک شرکت چینی تولیدکننده تراشه‌های نیمه رسانا، اخیراً با هدف تأمین نیاز هوآوی به این قطعات در ساخت گوشی‌های هوشمند نرخ تولید خود را به میزان قابل توجهی در بحبوحه تنش تجاری بین پکن و واشنگتن، افزایش داده است.

بنا به گزارش روزنامه چاینا دیلی، این نخستین بار است که در تاریخ صنعت چین، شاهد تولید تراشه‌های پردازشگر تلفن همراه به صورت تجاری در چین هستیم.

هوآوی قرار است به خاطر احتمال اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی آمریکا، استفاده از قطعات تایوانی را کنار گذاشته و از قطعات ساخت چین استفاده کند.

چین و معضلی به نام بیکاری

تنشها در روابط چین و آمریکا در حالی ادامه پیدا می‌کند که نرخ بیکاری در چین در ماه آوریل به نزدیکی اوج تاریخی خود رسیده و این مشکل در زمان شیوع کروناویروس به بزرگ‌ترین چالش دومین اقتصادبزرگ جهان تبدیل شده است.

مقامات چینی بر این باور هستند که فشار بر اشتغال بسیار زیاد است. آمار نرخ بیکاری شهری چین در ماه آوریل به ۶ درصد رسیده است که در مقایسه با ۵.۹ درصد ماه مارس افزایش نشان می‌دهد.

طبق گزارش شین هوا، با اینکه آمار و ارقام ماهانه نشان از روند رو به بهبود برای کل اقتصاد این کشور دارد، اما چالش‌هایی همچون ازسرگیری کار و تأثیر ویروس از خارج از کشور هنوز باقی‌ است.

بررسی اطلاعات دفتر آمار چین در پایان ماه آوریل نشان می‌دهد که تعداد کارگران مهاجر که به کار خود در شهرها برگشته‌اند حدود ۹۰ درصد از میزان سال گذشته بوده است. آمارهای رسمی بازگشت به کار کارگران مهاجر مشخص کرده است که حدود نیمی از کارگران فقیرترین خانوارها در کشور به کار برگشته‌اند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا که سال قبل در چین شروع‌شده بود، برای بیش از نیمی از مردم این کشور، تعطیلات سال نو تمدید شد. در اوایل ماه مارس شیوع ویروس درحالی‌که در خارج از چین در حال گسترش بود، در داخل کشور متوقف شد. کووید ۱۹ در حال حاضر ۳۰۲ هزار نفر را کشته که حدود ۴۶۰۰ نفر آن در چین بوده است.

کند شدن اقتصاد آمریکا و ضربه بیشتر به مشاغل

کاهش مشابه فعالیت‌های اقتصادی در ایالات‌متحده نرخ بیکاری در ماه آوریل را به ۱۴.۷ درصد افزایش داد که بالاترین رقم از زمان جنگ جهانی دوم بوده است.

در ماه فوریه، در اوج شیوع کرونا در چین، نرخ بیکاری این کشور ۶.۲ درصد شد. برای جمعیت ۲۵ تا ۵۹ ساله این نرخ در سه ماه گذشته نزدیک به ۵.۵ درصد بوده است.

ازآنجاکه ویروس کرونا محدودیت هایی برای افراد در سفر و اجتماع ایجاد کرده است، مشاغل و افراد جویای کار به‌سرعت روش‌هایی را برای تعدیل در تغییر رفتار مصرف‌کننده، پیدا می‌کنند.

شرکت علی‌بابا هفته گذشته اعلام کرد که بیش از یک میلیون درخواست شغلی برای مدیران در ۳۰ هزار ایستگاه کوچک بسته‌بندی جدید در ۱۰۰ شهر این کشور دریافت کرده است. این ایستگاه‌های کوچک در مجامعی مانند مدارس و مجتمع‌های آپارتمانی فعالیت می‌کنند. علی‌بابا اعلام کرده است که قصد دارد این ایستگاه‌ها را افزایش و انواع خدمات دیگری هم ارائه دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.