۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
کد خبر: 712996

اولین یاعلی برای ایجاد پایه‌های زندگی مشترک را زوج های مشهدی در حرم مطهر رضوی«بالاسر حضرت» به هم می گویند تا به مدد اقا در بهشت ایران با هم پیمان ببندد که در نیک بد روزگار پشت و پناه هم باشند.

سنت ازدواج بالاسر حضرت رضا(ع)

به گزارش قدس آنلاین، سالروز پیوند آسمانی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) تنها زوجی که عروس و دامادش هر دو از معصومین(ع) هستند، یکی از روزهای پرازدحام در بست شیخ طوسی حرم مطهر رضوی است؛ همانجایی که عروس داماد با رخته بخت در کنار یکدیگر نشسته اند تا به حکم شرع اسلام محرم شوند.
عاقد به مهمانان می گوید دست ها را باز نگه دارند، عروس و داماد در سجاده نماز نشسته اند، همه ذکر دعا به لب دارند و خواهران و برادران عروس و داماد که صورتشان از فرط شادی گل انداخته است برای ثبت زیباترین لحظه زندگی عزیزان خود تلاش می کنند
صدای عاقد بلندتر می‌شود، «انکحت موکلی؟»، مهمانان را منتظر نمی‌گذارد و می‌گوید: «با اجازه امام رضا بله!» مادر با اشک شوق، پا پیش گذاشته و روی دخترش را می‌بوسد.
پدر دست دخترش را در دست داماد می‌گذارد و از او قول می‌گیرد نور دیده‌اش را خوشبخت کند. پدر داماد از بین جمعیت جلو می‌رود و دستان عروسش را در دست گرفته و حضور او را به جمع خانواده‌اش خوش‌آمد می‌گوید. دسته گلی از صلوات، بدرقه راه عروس و داماد می‌شود.
و این مراسم عقدی است که فقیر و غنی همه به یک شکل و بدور از تجملات برگزار می کنند. آیینه کاری های رواق و فرش حرم و چوب پرهای خدام تنها زینت این محفل عشق است.

گوشه هشتی ضلع غربی
عقد بالا سر از سالها قبل با حضور پدر و مادر عروس و داماد به وکالت از زوجین در حرم مطهر رضوی و جاری کردن خطبه عقد توسط عاقد رایج بوده است.
این سنت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گسترش یافت اما به سبب تفکیک مکانهای زیارتی و نیز فزونی زائران برگزاری آن در محدود بالاسر مضجع حضرت امکانپذیر نبود. از این رو مراسم عقد در مکانهای مختلف حرم مطهر از جمله دارالزهد، دارالسیاده، صحن انقلاب اسلامی، صحن آزادی، صحن جمهوری اسلامی و پشت پنجره فولاد صحن انقلاب اسلامی برگزار می شد.
پس از آنکه در سال ۱۳۶۸ رواق دارالولایه به بهره برداری رسید بخشی از این رواق حرم مطهر برای قرائت خطبه عقد در نظر گرفته شد اما به دلیل استقبال خانواده ها از مراسم عقد بالاسر پس ازمدتی با مشکل کمبود جا مواجه شدند.
از سال ۱۳۹۰ رواق شیخ طوسی واقع در گوشه هشتی ضلع غربی و رواق تازه تاسیس دارالحجه به صورت شبانه روزی به این مهم اختصاص یافت.

اولین زیارت مشترک
بنا به گفته مسئولان آستان قدس رضوی و اسناد موجود سابقه انجام این مراسم در حرم مطهر رضوی روشن نیست اما با توجه به تحقیقات میدانی دست کم از حدود یک قرن پیش این رسم در حرم رضوی رواج داشته است.
به گفته حجت الاسلام سید جلال حسینی، ریاست سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی، فلسفه انجام عقد در بالای سر مضجع شریف حضرت رضا(ع) به منظور الگوگیری از ساده زیستی و سیره زندگی ائمه معصوم(ع) است تا زوجین با حضور در ساحت امام همام از ایشان برای داشتن زندگی مومنانه و پر از خیر و برکت استمداد بطلبند.
همچنین با توجه به اهمیت زیارت امام رضا(ع) که در منابع دینی ثوابی بیشتر از ۷۰ هزار حج برآن ذکر شده، خانواده‌ها علاقه مندد اولین مکان که فرزندانشان به اتفاق زوج خود بر ان وارد می شود حرم مطهر رضوی و زیارت امام رضا(ع) باشد.

پناه به حرم
به سراغ عاقدی که به تازگی خطبه عقدی را جاری کرده است می رویم. لبخندی بر لب دارد و زیر لب دعا می خواند. از حس و حالش هنگام جاری شدن خطبه عقد می پرسم. وی این لحظه را یکی از زیباترین لحظه های زندگی برای تمام کسانی که در این امر دخیل هستند اعم از خانواده های عروس و داماد و حتی عاقد عنوان می کند.
وی می گوید: بعد از خطبه عقد عروس و داماد را به یاد کردن از اهل بیت(ع) در تمام لحظه های زندگی خود دعوت می کنیم. اینکه از یاد امام رضا(ع) غافل نشوند، امام پدر مهربان و رفیق دلسوز است. احساسات اینجا چیز دیگری است. همه پناه آورده اند به حرم امن اقا.
از لهجه هایشان پیداست که زائرانی از اصفهان هستند. هر دو هنوز از هم خجالت می کشند و موقع صحبت سر را به زیر انداخته اند. اما بالاخره داماد چندکلامی با ما همراه شد و از نیت خود و همسرش که قصد کرده بودند عقد خود را در حرم مطهر رضوی به انجام رسانند، گفت: آمدیم تا زیر سایه آقا باشیم.
زوج جوانی تازه خطبه عقد آنان جاری شده بود و غرق در خنده و شادی بودند. منتظر بودند تا دیده بوسی ها و تبریکات تمام شود تا فارغ از جمع مهمانان دوتایی در دل جمعیت گم شوند و به زیارت بروند؛ هر دو گفتند: حرم آقا را انتخاب کردیم تا از ابتدای زندگی زیر سایه ایشان باشیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.