در پی تعطیلی سینما عصر جدید، بار دیگر بحث تعطیلی سالن‌های سینما، تضعیف اقتصاد سینما و ضرر وارده به سالن‌داران در پی شیوع کرونا قوت گرفت.

تیشه اقتصادی کرونا به ریشه سینماهای قدیمی

کاهش فروش فیلم‌ها در سال ۹۹ در پی تعطیلی سینماها موجب شد تا سالن‌های سینما به‌ویژه سینماهای قدیمی که با گسترش پردیس‌های سینمایی و مال‌ها کمتر با اقبال روبه‌رو هستند ورشکست شوند.

این در حالی بود که آمار فروش فیلم‌ها در سه سال اخیر روندی افزایشی داشت. میزان کل فروش سینماهای کشور در سال ۹۸ بیش از ۲۹۹ میلیارد تومان با متوسط بلیت ۱۱ هزار و ۳۷۷ تومان و ۲۶ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۸۴ تماشاگر بود.

در سال ۹۷ نیز نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان وارد چرخه سینما شد که در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۶۰ میلیارد تومان رشد داشت، افزایشی که تنها ناشی از افزایش قیمت‌ها نبود بلکه به افزایش مخاطب سینماها نیز مربوط بود که رشد حدود ۴ میلیونی را از سر گذراند.

سینماهای محلی در حاشیه

در سال‌های اخیر بیشترین سهم فروش اغلب به پردیس‌ها یا سینماهای تک سالنه مجهز در شهرستان‌ها تعلق داشته است. برای مثال در سال ۹۸ پردیس‌های کوروش، آزادی، ایران مال، باغ کتاب، هویزه مشهد، مگامال، اطلس، چارسو، هنر شهر آفتاب شیراز و ملت بیشترین فروش را داشتند که نشان از به حاشیه رفتن سینماهای محلی و به‌ویژه قدیمی دارد.

در بررسی تعطیلی و تغییر کاربری سالن‌های سینما تا پیش از کرونا، ورود رقبای جدیدی چون پردیس‌ها و مال‌ها و سالن‌های تک سالنه مجهز نقش داشت که موجب می‌شد تا سالن‌های سینمایی قدیمی رقابت را به رقبای قدرتمند خود واگذار کنند. در این شرایط، از یک‌سو تهیه‌کنندگان رغبت کمتری برای پخش فیلم خود در این سالن‌ها داشتند و از سوی دیگر نیز مخاطب کمتر به تماشای فیلم در این سالن‌ها تمایل داشت.

در آستانه ورشکستگی

بنابراین با کاهش فروش، این سالن‌ها تا مرز ورشکستگی پیش ‌رفتند ولی تیشه آخر به ریشه این سالن‌های سینمایی را کرونا زد. البته دیگر سالن‌های سینمایی نیز از کرونا آسیب دیدند اما شدت آسیب وارده به سالن‌های سینمایی قدیمی بیشتر بود؛ بنابراین کرونا تنها عاملی شتاب‌زا در پایان بخشیدن به حیات سینماهایی است که در سالیان دور برای خود برو بیایی داشتند و این روزها سوت‌وکور به خاطره‌ها می‌پیوندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.