معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کادر درمان در تمام بیمارستان‌های علوم پزشکی سراسر استان شیفت‌بندی شده‌ و حتی افراد بسیاری نیز به عنوان نیروی ذخیره و آماده‌باش در نظر گرفته شده‌اند زیرا شرایط اصلا قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است با توجه به زائرینی که ممکن است به مشهد بیایند و پذیرش‌ها در عید افزایش پیدا کند، مطمئنا در این شرایط نیروها فراخوان خواهند شد.

آماده‌باش کادر درمان مشهد در نوروز/توصیه ما لغو سفرهای غیرضروری است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قلیان در جلسه ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در هفته دوم اسفند ماه میزان ابتلا به کرونا در کل میانگین بستری‌ها ۴۷۶ نفر بوده که در هفته سوم نیز میانگین آمار به همین صورت است. طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد درصد مثبت شدن تست در خراسان رضوی در هفته دوم اسفند ماه ۱۲۲ مورد در روز گزارش شده و میزان مثبت شدن تست‌های تشخیص سریع در مراکز منتخب و در موارد سرپایی بین ۸ تا ۹ درصد است.

وی افزود: جایگاه خراسان رضوی براساس آمار از نظر میزان بروز از انتهای جدول و در قسمت کمترین بروز در رده چهارم قرار گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در هفته گذشته نسبت به هفته‌های قبل شرایط تثبیت شده‌ای را شاهد بوده‌ایم، اما این موضوع نباید باعث عادی‌انگاری در بین مردم شود. در طول دو سه هفته گذشته میزان مراجعه افراد مشکوک به مراکز منتخب کرونا کاهش پیدا کرده و بخش‌های خصوصی نیز به همین صورت است. به صورت کلی میانگین مراجعین ما حدود ۱۰۰ نفر در روز کاهش پیدا کرده و این موضوع نگران‌کننده است که مبادا عده‌ای با توجه به مشغله‌های کاری که به واسطه عید برای آنها پیش آمده، از سلامتی خود غافل شده باشند و کمتر اهمیت بدهند.

قلیان بیان کرد: ممکن است برخی از افراد علائم را داشته باشند ولی باتوجه به مشغله کاری که برای آنها ایجاد شده، ‌چه افرادی که در بازار شاغل هستند و چه افرادی که برای خرید مراجعه می‌کنند نسبت به علائم بی توجه باشند و برایشان عادی انگاری شده باشد. به شدت به عموم مردم پیشنهاد می‌کنیم که با مشاهده کوچکترین علامت‌ها و یا در صورت ارتباط با فرد مشکوک حتما به مراکز منتخب مراجعه کنند و از سلامتی خود اطمینان حاصل نمایند.

در خوزستان بین ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا، کرونای انگلیسی است

وی در خصوص میزان ابتلا به کرونای انگلیسی گفت: کرونای انگلیسی نمونه جدید و جهش یافته ویروس کرونا است که در ایران در حال چرخش است؛ بنابراین بهتر است از به کار بردن واژه کرونا انگلیسی خودداری کنیم زیرا متاسفانه این ویروس بومی شده و در ایران شیوع پیدا کرده. در خوزستان بین ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا، کرونای انگلیسی است. درحال حاضر در شهرهای کوچکی از خراسان رضوی مواردی از بیماری کرونای انگلیسی را کشف کرده‌ایم. الان ۲۴ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی ثبت شده داریم. حدود ۲۰ نفر از افراد مبتلا به کرونای انگلیسی  کسانی بودند که نه خودشان از کشور خارج شده بودند  و نه ارتباطی با افراد خارجی داشتند، حتی موردی داشتیم که فردی اصلا از شهرش خارج نشده ولی به کرونای انگلیسی مبتلا شده است.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تمام این موارد نشان می‌دهد که این ویروس کرونای انگلیسی درحال گردش در ایران و در خراسان است و باتوجه به خصایص این ویروس که میزان سرایت و واگیری آن چندین برابر ویروس قبلی است؛ لذا هوشیاری مردم بایستی بیشتر باشد که از حضور در تجمعات و مکان‌هایی که باعث انتقال این ویروس می‌شود جلوگیری بکنند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم درعید و در ایام تعطیلات هم با این ویروس زندگی کنیم مشروط بر اینکه  درمقابل دشمن  خود را خلع سلاح نکنیم؛ یعنی علاوه‌بر ماسک و رعایت بهداشت، مهمترین کار که رعایت  فاصله گذاری اجتماعی است، را انجام دهیم. باتوجه به عید نوروز و سال تحویل مردم بایستی بسیار رعایت کنند و حتی‌المقدور از حضور در اماکن عمومی که منجر به گسترش و انتشار بیماری می‌شود خودداری کنند.

توصیه ما عدم انجام مسافرت‌های غیر ضروری است

قلیان درخصوص مسافرت‌های نوروزی گفت: یکشنبه به صورت قطعی مصوبات ستاد ملی کرونا و رنگ بندی‌ها اعلام می‌شود. فعلا براساس گزارش ۸ اسفند رنگ غالب استان زرد بوده است. ولی در یک کلام توصیه متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی به عدم انجام مسافرت‌های غیر ضروری است. مطمئن باشید هر سفر باعث می‌شود افراد در قومیت‌های مختلف و استان‌های متفاوت جابه‌جا شوند و به راحتی ویروس را با خود جابه‌جا کنند و این ویروس منحوس را با خود سوغاتی ببرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: قطعا ممنوعیت سفر از شهرهای قرمز و نارنجی را خواهیم داشت. افرادی که رنگ شهر آن‌ها قرمز است همانطور که اجازه ورود به شهرشان داده نخواهد شد، آنها نیز نمی‌توانند به مکان‌های مختلفی بروند. ستاد و قرارگاه کرونا تمهیداتی را در زمینه ایجاد محدودیت از طریق مسافرت با قطار، هواپیما واتوبوس از این شهرها به سایر نقاط کشور درنظر می‌گیرد.

واکسیناسیون ۲۰ درصدی کادر درمان

 قلیان با اشاره به اینکه محموله واکسن از تهران در این هفته ارسال می‌شود، گفت: از این محموله ۴۰۰۰ سهمیه  کادر درمان است و ۱۱۷۰ سهمیه نیز متعلق به بخش بهداشت خواهد بود. مطمئنا سهمیه برای جانبازان وسالمندان نیز در نظر گرفته شده است. امیدواریم تا قبل از عید عده کثیری از خط مقدم بهداشت و درمان و سالمندان پرخطر که درمراکز تجمعی بهزیستی نگهداری می‌شوند واکسینه شوند. البته با این سهمیه سوم نیز پرسنل در حد ۲۰ درصد بیشتر واکسینه نخواهند شد.

وی افزود: همانطور که از ابتدا گفته شده کادر بهداشت و درمان در اولویت واکسن قرار خواهند گرفت. اولین سهمیه واکسن برای پزشکان و پرستارانی بود که در بخش آی‌سی‌یو و مراقبت‌های ویژه و در ارتباط با بیماران بدحال بودند. سهمیه بعدی به کسانی که در بخش داخلی و عفونی و در حوزه بخش بهداشت افرادی که در مراکز منتخب کرونا بیشترین میزان کشیک را از ابتداء کرونا داشته‌اند، تعلق گرفت. به همین روال سهمیه‌ای نیز در آینده به بخش خصوصی تعلق می‌گیرد زیرا آنها نیز جزو کادر ارائه دهنده خدمت هستند و در سلامت مردم نقش دارند.

مردم به شایعات خرید و فروش واکسن توجه نکنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در زمان تزریق واکسن‌ها، کنترل‌های بسیاری از تطبیق کارت ملی گرفته تا حضور بازرس و حراست دانشگاه و... انجام شد. این اتفاق در حوزه ما با دقت بسیاری اتفاق می‌افتد و به مردم پیشنهاد می‌دهیم که به هیچ عنوان فریب افراد سودجو را نخورند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت آماده باش کادر درمان در تعطیلات نوروز گفت: کادر درمان همواره جزء ادارات ضروری بوده و هستند، حتی در زمانی که بسیاری از ادارات با ۵۰ درصد نیرو کار می‌کردند، کادر درمان با صد درصد نیرو سرکاربودند. برنامه‌ریزی‌هایی برای کشیک و شیفت‌بندی این افراد شده است و کادر درمان در تمام بیمارستان‌های علوم پزشکی سراسر استان شیفت‌بندی شده‌اند، حتی افراد بسیاری نیز به عنوان نیروی ذخیره  و آماده باش در نظر گرفته شده‌اند؛ زیرا شرایط اصلا قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است با توجه به زائری که ممکن است به مشهد بیایند پذیرش‌ها درعید  افزایش پیدا کند، مطمئنا در این شرایط نیروها فراخوان خواهند شد.

قلیان افزود: در حوزه بهداشت تمام مراکز منتخب که ۱۶ ساعته  فعال بودند، هم اکنون نیز تا ساعت ۲۰ باز هستند و این ۴۲ مرکز در سراسر استان فعال خواهند بود و ارائه خدمات را به صورت کامل در زمینه بهداشت به مردم خواهیم داشت. تست سریع کرونا در تمام مراکز منتخب کرونا انجام می‌شود. تیم‌های رهگیری افرادی که تست آنها مثبت بوده را پیگیری می‌کنند؛ یعنی به سراغ خانواده و محیط کار و افرادی که با فرد مبتلا به کرونا در ارتباط بوده‌اند، می‌روند و به ازای هر تست مثبت، حدود ۱۰ نفر توسط تیم‌های رهگیری تست گرفته می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.