خوزستان- اگرچه واکسیناسیون برای مقابله با بیماری کرونا در کشور عمومیت پیدا نکرده است اما برخی از گروه‌ها مانند پاکبان ها که در معرض آلودگی زیاد قرار دارند در بسیاری از استان‌ها واکسینه می‌شوند که حالا این موضوع در شهر آبادان به دلیل سوء استفاده مشکل ساز شده است.

واکسن کرونا به نام کارگران به کام مسئولان؛ پشت پرده واکسیناسیون آبادان چه بود؟

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: اگرچه قرار بود که پاکبان های شهرآبادان با همان مقدار دوز واکسن اندک در برابر کرونا واکسینه شوند اما این در حالی است که پای مدیران شهرداری و شورای شهر به این موضوع بازشده و برخی از مدیران در شهرداری نیز در فهرست دریافت‌کنندگان واکسن قرار گرفتند.

مقصر کیست؟

در همین راستا شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در خصوص اهمال  یا کوتاهی در خصوص نظارت و تزریق واکسن توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه پاکبانان یکی از اولویت‌های تزریق واکسن هستند طبق فهرستی که روزانه از سوی مدیران شهرداری آبادان به مرکز بهداشت ارسال می‌شود افراد معرفی‌شده طبق لیست واکسن کرونا دریافت کردند.

وی در پاسخ به شایعات مطروحه مبنی بر هماهنگی از سوی شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی آبادان برای تزریق واکسن به شهردار نیز بیان کرد: هیچ هماهنگی و یا تبانی در کار نبوده و این افراد طبق لیست شهرداری واکسن به آن‌ها تزریق‌شده و لذا دانشگاه علوم پزشکی در غربالگری مسئولیت‌ها نقشی نداشته است و قرار بوده این واکسن تنها به پاکبانان تزریق شود.

توضیحات شهردار آبادان

اگرچه بسیاری از هم‌وطنان از این اقدام ناراحت بوده و خواستار برخورد جدید با عاملان این موضوع هستند اما محمود رضا شیرازی شهردار آبادان در دفاع از این اتفاق می‌گوید که عمد و یا سوءاستفاده‌ای در کار نبوده است.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد:  ۲۱۹ دوز واکسن از نوع سینوفارم چینی به پاکبانان آبادانی تعلق گرفت که قرار بود طی مراسمی ۱۴نفر از پاکبانان این واکسن را به‌صورت داوطلبانه دریافت کنند که متأسفانه به دلیل اینکه این واکسن چینی بود و پاکبانان می‌گفتند تاکنون روی کسی امتحان نشده از زدن این واکسن ترس داشتند و خواستار تزریق واکسن توسط شهردار و امام‌جمعه آبادان بودند. 

من هم به‌عنوان شهردار آبادان برایشان توضیح دادم که اگر طبق پروتکل‌ها و با اجازه مسئولان بشود من و دیگر مدیران می‌زنیم که خیال شما راحت باشد. به هر جهت در روز مراسم رسمی تزریق واکسن فقط ۸ نفر حاضر به تزریق واکسن شدند و تا ۵ روز بعدازآن هم کسی داوطلب نشد. 

شیرازی تصریح می‌کند:  در چنین شرایطی من دستور دادم که مسئولان حوزه پاکبان‌ها، سرکارگرها و مسئولان حوزه پسماند گروه‌های هدف را توجیه کنند و با خود بیاورند به مراکز بهداشت تا اگر مسئولان مرکز بهداشت اجازه دادند مسئولان هم واکسن بزنند که به‌این‌ترتیب من و ۸ نفر دیگر از مسئولان که یکی از معاونان خدمات شهری، مدیریت سازمان پسماند آبادان و مشاور بهداشتی شهردار برای ترغیب پاکبانان به زدن واکسن و اطمینان دهی به آن‌ها که این واکسن مشکلی ندارد اقدام به زدن واکسن کردیم، که البته یکی از مسئولان پس از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شد و ابتدا چند روزی در بیمارستان اهواز بستری بود و وقتی متوجه لخته شدن خون به دلیل تزریق واکسن و درگیری ۳۵ درصدی ریه ایشان شدند وی به تهران منتقل شد. 

برخورد با متخلفان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین چند روزی است که بحث این تخلف در فضای مجازی بسیار بالاگرفته  است و لذا مسئولان قضایی و بهداشتی را نیز وادار به‌عکس العمل های شدید کرده است از همین رو وزیر بهداشت و درمان در نامه‌ای به رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، دستور عزل معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی در اسرع وقت را صادر کرده است.

وزیر بهداشت و درمان در نامه‌ای به رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، دستور عزل معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی در اسرع وقت را صادر کرده است

در نامه سعید نمکی خطاب به شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان ضمن اظهار تأسف از سوءاستفاده صورت گرفته از سهمیه واکسن پاکبانان شهرداری آبادان آمده است: درحالی‌که تاکنون مسئولان ارشد وزارتخانه که مستمراً در بازدیدهای میدانی در معرض گرفتاری با ویروس کرونا هستند و به‌عنوان گروه اولویت‌دار پزشکی حق استفاده از واکسیناسیون رادارند به نفع نیازمندان دیگر، از این حق قانونی، شرعی و عرفی خود گذشتند، گروهی که در اولویت‌ سوم و چهارم قرار دارند چنین سوءاستفاده‌ای نموده‌اند، لذا ضروری است در اسرع وقت معاون بهداشتی و مدیران ناظر بر اجرای برنامه ایمن‌سازی در آبادان عزل شوند.

 پیگیری قضایی

در همین‌جا حمید مرانی‌پور دادستان آبادان نیز در خصوص این موضوع گفت: دستگاه قضایی تحقیقات خود در خصوص سوءاستفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان از سوی برخی مدیران شهرداری آبادان را با قاطعیت دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: در پی اقدام برخی مدیران شهرداری آبادان و دریافت واکسن کرونا به‌جای پاکبانان زحمتکش، موضوع بلافاصله در دستور کار دادستانی آبادان قرار گرفت. 

تخلفات مشابه

گفتنی است شهرداری آبادان تنها نهادی است که مورد اتهام و کوتاهی در این راستا قرار دارد بلکه شنیده‌ها حاکی است که سهمیه واکسن پاکبانان در علی‌آباد کتول و در شمال کشور نیز به‌جای پاکبانان به اعضای مدیریت شهری تزریق‌شده است .

خبرهای رسیده از شمال کشور و شهرستان علی‌آباد کتول مبنی بر واکسینه شدن تعدادی از مدیران شهرداری درحالی‌ است که این واکسن باید به پاکبان ها تزریق می‌شده حالا به صدر اخبار مجازی تبدیل‌شده  و لذا بسیاری از کاربران خواهان برخورد جدی با مدیران متخلف و به قول خودشان سو استفاده‌کننده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.