یک اقتصاددان گفت: تبیین مشکلات اقتصادی می‌تواند از جنبه‌های مختلف صورت گیرد و اگر اقتصاد ایران را به  مثابه یک بیمار ببینیم، کاندیداها آن چه می‌گویند صرف علائم و عوارض این بیماری است که این موارد را مردم عادی هم می‌بینند و با حفظ احترام قشر محترم رانندگان تاکسی باید بگویم این حرفها را رانندگان تاکسی هم این روزها بر زبان می‌آورند.

مردم فریب آب نبات‌های انتخاباتی را نخورند/ کاندیداها مردم را دچار شادی مقطعی نکنند

محمد خوش چهره در پاسخ به سوال قدس آنلاین مبنی بر اینکه تحلیل تان از وعده‌های اقتصادی کاندیداها در فاصله کمتر از 20 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چیست، گفت: در اظهارات و وعده‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نوعی پراکنده گویی و آشفتگی می‌بینم که شاید در روزهای آینده و با داغ تر شدن تنور انتخابات سمت و سوی درستی بگیرد. البته برخی کاندیداها هم گزیده‌گویی می‌کنند که معتقدم  این شیوه بهتر از پراکنده گویی است.

 نگاه کاندیداها به مشکلات اقتصادی، به مثابه یک پزشک باشد

نماینده دوره هفتم مجلس افزود: به تعبیر فنّی اولویت‌های اقتصاد ما تورّم، مسکن، بیکاری، فساد اقتصادی و مواردی از این دست است که کاندیداها آن را برای مردم ردیف می‌کنند اما اگر قرار باشد از نگاه یک پزشک به  بیمار نگاه کنند باید پس از دیدن عوارض و علائم برای درمان، راهکار بدهند اما تاکنون این ریشه‌ها و  درمان را در وعده‌های کاندیداها ندیده ام.

وی در پاسخ به این سوال که ریشه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را در چه می‌بینید، گفت: برخی ریشه مشکلی مانند بیکاری را در نداشتن رابطه با آمریکا یا عدم جذب سرمایه‌های خارجی می‌بینند اما این نسخه‌ها غلط است و معیشت مردم با آن بهبود نمی‌یابد. وعده پول دادن به مردم نوعی تجویز مسکّن برای دردهای اقتصاد بیمار ایران است و فردا اگر نتوانند به آن عمل کنند یا تورّم بیشتر شود ناگزیر می‌شوند دوز دارو را به قدری بالا ببرند که به مورفین برسند!

به گفته وی کشف ریشه‌های مشکلات اقتصادی کشور و تجویز نسخه درست برای آن به شرایط و  منابع کشور بستگی دارد و نمی‌توان هر تجویزی برای اقتصاد ایران داشت. خوش چهره افزود: ریشه مشکلات معیشتی مردم ما در وجود موانع زیاد در مسیر تولید ناخالص ملّی نهفته است که منجر به نبود فرصت شغلی کافی،  افزایش بیکاری، نبود درآمد و افزایش واردات به جای تولید داخل شده است.

 ما را یاد ترامپ نیندازید!

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: متأسفانه کاندیداها اغلب با کم عمق نگری و تجویز سریع نسخه و وعده پرداخت پول مردم را دچار "شادی مقطعی" می‌کنند که مرحله بعدی آن سرخوردگی است و این سرخوردگی هزینه‌ای است که نظام می‌پردازد.

خوش چهره با گریزی به وعده‌های انتخاباتی ترامپ اظهار داشت: آن چه امروز مشاهده می‌کنیم ما را یاد وعده‌های ترامپ  در زمان تبلیغاتش می‌اندازد. مطالبات مردم ما امروز محرز و مشخص است و دلیلی نیست با بیانی غلیط و با لحنی شبیه ترامپ برای مردم مکررا بیان شود. ترامپ آن زمان با هنر شیطنت آمیزش مطالبات مردم را مطرح کرد و توانست چهار سال رئیس جمهور آمریکا باشد اما بعدا بدون توجه به مطالبات، بیشترین فشار را بر کم درآمدها و مهاجران وارد آورد.

 به وعده‌های پوپولیستی و "آب نبات" نیاز نداریم

وی تاکید کرد:  ما امروز به تحلیل‌های عالمانه از سوی کاندیداها نیاز داریم که از دل این تحلیل‌ها می‌توان نسخه پیچید نه اینکه فضا را به سرعت به سمت پوپولیسم ببریم. مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند به سمت وعده‌های پوپولیستی نروید اما کاندیداها متأسفانه مدام از افزایش یارانه و پول دادن به مردم حرف می‌زنند!

خوش چهره خاطر نشان ساخت: از مردم می‌خواهم فریب وعده‌های مسکّن گونه و "آب نبات‌های انتخاباتی" را نخورند چون این‌ها قابل استمرار نیستند و باید دید چه کسی قادر است مشکلات اقتصادی از قبیل قاچاق کالا، تحریم، واردات بی رویه و... را به صورت بنیادین حل کند که اگر کاندیدایی در روزهای آینده وعده حل بنیادین مشکلات را بدهد در واقع به مردم و به ویژه اقشاری مانند کارگران، حقوق بگیران، کشاورزان و آسیب پذیران، وعده یاد دادن ماهیگیری را داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.