حوزه هنری کشور در راستای ایجاد جاذبه‌های تفریحی و گردشگری "پردیس سینمایی مهر کوهسنگی" را جایگزین سینما قدس مشهد با هویت تاریخی کرده و با تخریب و تعطیلی این سینما به فعالیت ۵۱ ساله آن پایان داده است.

سینما قدس هنوز جان داشت

به گزارش قدس آنلاین کلانشهر مشهد با ظرفیت فراوان گردشگری میزبان تعداد بسیار گردشگران و زائران از اقصی نقاط ایران و جهان است. این در حالی است که مشهد با وجود داشتن چنین ظرفیتی از داشتن برخی جاذبه‌های تفریحی و گردشگری محروم است. البته چند سالی است که تمرکز مسوولان بر وجوه گردشگری مشهد افزایش یافته و طرح‌های مختلفی مانند باغ گیاه شناسی و کوه پارک یکی پس از دیگری در حال افتتاح است.

یکی از این پروژه‌های قابل توجه "پروژه پردیس سینمایی مهر کوهسنگی" است که با اجرای آن یک سینما به سینماهای مشهد افزوده می‌شود و ساخت آن توسط موسسه بهمن سبز و در قالب طرح بزرگ توسعه و ساخت سینما در کشور انجام می‌پذیرد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

پردیس سینمایی مهرکوهسنگی جایگزین بهتر برای سینما قدس

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: سینما قدس مشهد که در سال ۱۳۴۸ با نام "آریا" تاسیس شد پس از انقلاب با مدیریت حوزه هنری به سینما قدس تغییر نام یافت، یک سینمای با قدمت ۵۱ ساله و دارای ۲ سالن بود که یک سالن آن حدود ۶۰۰ نفر و سالن دیگر حدود ۲۵۰ نفر ظرفیت داشت.

حسن پهلوان با بیان اینکه وجود یک سری مشکلات عمده سبب تعطیلی این مکان شد افزود: نبود توقفگاه بزرگ در نزدیک سینما قدس، قدیمی بودن ساختمان و کمبود امکانات آن نسبت به سینما هویزه و نزدیک بودن آن به این سینما که به تازگی بازسازی شده باعث شد مردم بیشتر به سینما هویزه مراجعه کنند و این عوامل سبب کاهش مراجعه کنندگان به سینما قدس شد.

وی ادامه داد: در شورایی که یک سال پیش در حوزه هنری کشور در ارتباط با تمام سینماها تشکیل شد تصمیم گرفته شد سینماهایی که مخروبه شده‌اند یا در مکان نامناسب قرار دارند، واگذار شوند و به جای آن‌ها سینماهای بهتر در مکانهای بهتری خریداری و ساخته شوند، یا اینکه سینماهای قدیمی بازسازی گردند.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی گفت: در اجرای این طرح مقرر شد سینما قدس نیز واگذار شود و طبقه ششم برج مهر کوهسنگی خریداری و با نام "پردیس سینمایی مهرکوهسنگی" جایگزین سینما قدس گردد و بخشی از هزینه‌های ساخت این سینمای جدید با واگذاری سینما قدس مشهد، تامین شود.

وی افزود: "پردیس سینمایی مهرکوهسنگی" در یک مکان وسیع به وسعت بیش از پنج هزار مترمربع دارای فضای سرپوشیده با مساحت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع و فضای روباز با مساحت هزار و ۵۰۰ متر مربع به عنوان سینمای روباز و با ظرفیت بیش از۸۸۰ صندلی و ۲ آسانسور اختصاصی است که در آن کافی شاپ، فود کورت، محل فروش کتاب، سالن کودک و آمفی تئاتر ساخته خواهد شد.

پهلوان ادامه داد: مجتمع تجاری مهر کوهسنگی از نظر دسترسی آسان بخاطر وجود قطارشهری، داشتن توقفگاه جداگانه و مناسب با بیش از ۶۰۰ مکان توقف، قرارگرفتن در کنار توقفگاه الیت با ظرفیت ۲ هزار مکان توقف، نزدیک بودن به فضای سبز و توقفگاههای مجاور بوستان کوهسنگی از نظر رفت و آمد موقعیت جغرافیایی مناسب‌تری دارد.

سینمای جدید به جای سینما قدس مشهد

مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس بررسی‌هایی که در حوزه هنری صورت گرفت مشخص شد سینما قدس به علت موقعیت شهری، نداشتن توقفگاه، نزدیک بودن به دو سینمای هویزه و آفریقا و همچنین شرایط خاص دیگر قابلیت بازسازی و سینمای فعال را ندارد.

محمد ملک‌ ثابت با بیان اینکه کارگروهی طی یک سال روی این موضوع تمرکز داشتند و مقرر شد این سینما واگذار شود افزود: با واگذاری این سینما موفق شدیم سینمای دیگری را جایگزین و جایگاه خوبی را برای ادامه فعالیت سینمایی در شهر مشهد پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس، حوزه هنری طبقه ششم مجتمع مهر کوهسنگی را که حدود پنج هزار متر مربع است خریداری کرد و تصمیم گرفت این مکان را تبدیل به یک پردیس سینمایی کند که در حال آماده‌سازی این سینما هستیم و امیدواریم این سینما با بیش از ۱۰ سالن و با امکانات به روز در مدت کمتر از یک سال افتتاح شود.

پردیس سینمایی مهر کوهسنگی پنجمین پردیس سینمایی مشهد است

مدیرعامل موسسه "بهمن سبز" حوزه هنری هم گفت: ساخت این پروژه سینمایی از اواخر بهمن ۹۸ همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط این موسسه در شهر مشهد آغاز شده و طبق برنامه‌ریزی تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

سید مصطفی حسینی افزود: تاکنون مشهد میزبان چهار پردیس سینمایی بوده که با افتتاح پردیس سینمایی مهرکوهسنگی تعداد آن‌ها به پنج پردیس سینمایی می‌رسد. پردیس سینمایی هویزه مشهد با هشت سالن، پردیس سینمایی ویلاژتویست با ۱۲ سالن، پردیس سینمایی گلشن با چهار سالن و پردیس سینمایی اطلس با ۱۴ سالن از جمله مراکز بزرگ سینمایی در شهر مشهد هستند که به دلیل پراکندگی در این شهر موقعیت‌های خوبی برای گردشگران دارند.

وی ادامه داد: مجتمع تجاری مسکونی مهر کوهسنگی با وسعت ۱۳ هزار مترمربع در یکی از بهترین نقاط گردشگری شهر مشهد و در دل بوستان کوهسنگی قرار دارد که پروژه پردیس سینمایی مهر کوهسنگی در ۱۳ سالن توسط موسسه بهمن سبز وابسته به حوزه هنری خراسان، در طبقه ششم این مجتمع از آذر ماه ۱۳۹۸ آغاز شده و فاز اول آن که شامل تخلیه، برش‌کاری و حمل نخاله‌ها بود در تیر ماه پارسال اجرا شد. 

پنج برابرشدن فضای فرهنگی شهر مشهد با احداث پردیس سینمایی مهر کوهسنگی

مدیر عامل شرکت فراسوی شهر و سازنده پردیس سینمایی مهر کوهسنگی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در دی ماه سال ۹۸ با برنامه ریزی و تهاتری که حوزه هنری کشور با مجموعه فاخر مجتمع مهر کوهسنگی داشت "پردیس سینمایی مهر کوهسنگی" با بیش از ۱۰ سالن سینما و مجموعه فرهنگی در طبقه ششم مجتمع تجاری مسکونی مهر با وسعت پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع جایگزین سینما قدس با ۲ سالن و متراژ هزار و ۲۷۴ مترمربع شد.

مهدی صفاریان افزود: با این جایگزینی فضای پنج برابری در اختیار حوزه هنری قرار گرفت و سالن های این سینما از ۲ سالن به ۱۰ سالن در حال افزایش است. 

ایمن‌سازی پردیس سینمای مهر کوهسنگی

وی ادامه داد: طبقه ششم برج مهر کوهسنگی چون در ابتدا برای تالار و پذیرایی ساخته شده بود برای تغییر هویت و کاربری باید عملیات ساختمانی در آن انجام می‌شد و تا این عملیات ساختمانی تمام نشود تاییدیه آتش‌نشانی نیز صادر نمی‌شود.

صفاریان گفت: تمام مجوزهای لازم را برای احداث این ساختمان گرفته ایم و تمام تلاشمان این است که اگر تامین اعتبار انجام شود طی سه ماه آینده کار عملیاتی تمام شود و تاییدیه آتش‌نشانی را بگیریم و در مهر ماه این پردیس سینمایی را افتتاح کنیم.

سینما قدس هنوز جان داشت

اما نویسنده و پژوهشگر تئاتر به عنوان یک شهروند علاقه‌مند و فعال در حوزه فرهنگی هنری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تخریب هر بنایی که در حافظه مردم یادآور خاطرات خوب می‌باشد، فرصت نیست بلکه تهدید جدی در زدودن خاطره‌ها و یادهاست.

حمیدرضا سهیلی با بیان اینکه سینما قدس مشهد نه تنها هنوز جان داشت و فعالیت می‌کرد بلکه با تعمیرات جزئی می‌توانست سالهای سال همچنان سرپا و فعال بماند، افزود: در کجا دیده‌اید که بخشی از تاریخ هویتی یک شهر را به بهانه جایگزینی بنای دیگر، تخریب کنند؟ تخریب سینما قدس و همه سینماهای دیگر مشهد که به نوبت تخریب شده یا می‌شوند، یک کار ضد فرهنگی و به دور از تفکر فرهنگی است.

وی با بیان اینکه سینما قدس تاریخچه بسیار پرباری در زمینه هنری در مشهد داشت ادامه داد: تشکیل خانه فیلم مشهد و نمایش آثار برتر سینمای جهان و ایران در این سینما، خاطره‌انگیزترین یادمان باقیمانده از آن در ذهن هنرمندان و سینمادوستان شهر است و چه کارگردان‌های بزرگی در این سینما همراه با اعضای خانه فیلم به تماشای آثارشان نشستند و به نقد و بررسی آن پرداختند.

این پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه تخریب سینما قدس یعنی تخریب همه یادمان‌های خوب فرهنگی که در این سینما رقم خورده است گفت: این سینما و دیگر سینماهای تخریب شده می‌توانست به عنوان موزه سینمایی باقی بماند و از آن بهره‌وری شایسته‌تر انجام شود.

وی افزود: اینکه مسوولان ابتدا ساختمان سینما قدس را تخریب می‌کنند و بعد توضیح می‌دهند که قرار است به جای این سینما پردیسی در کوهسنگی ساخته شود، ترفند و بهانه بیرون رفتن از زیر بار فشار اعتراض‌های مردمی است و پردیس سینمایی مهر کوهسنگی هر چقدر که خوب و زیبا باشد باز نمی‌تواند ذره ای از نوستالژی خاطرات سینما قدس را جبران کند.

سهیلی با بیان اینکه به نظر من سینماهای مشهد که بدین صورت مورد حمله و تخریب قرار گرفته اند، چند دلیل روشن دارد، ادامه داد: نخست آنکه متولیان این سینماها هیچ زحمتی برای تملک آن نکشیده‌اند و سینماها به صورت تقدیمی از مالکان آن مصادره و در اختیار حوزه هنری یا کمیته امداد و یا نهاد دیگر گذاشته شده و برای مالکان ارزشی ندارد.

وی گفت: دوم آنکه مالکان امروزی تمایلی به هنر و فرهنگ ندارند و در تفکرشان سود بالاتر است چرا که آنها با خود می اندیشند چرا باید زمین و ساختمانی به این بزرگی سینما باشد و درآمد چندانی نداشته باشد در حالی که می‌تواند برج تجاری شود و سود بیشری داشته باشد. 

این نویسنده تئاتر افزود: در همه جا هویت تاریخی شهر و کشور را ارج می‌گذارند و در نگهداری آن می‌کوشند اما ما کلنگ بر می‌داریم و هویت تاریخی شهر خود را آوار می‌کنیم.

وی ادامه داد: سینما مولن روژ تربت‌حیدریه نیز که به بهانه نداشتن استحکام تخریب شد، اکنون به توقفگاه خودرو و آشغالدانی تبدیل شده است.

سهیلی گفت: عدم استحکام بهانه خوبی برای تخریب شده است اما مسوولان فرهنگی نباید اجازه دهند این رویه ادامه پیدا کند. باید سینماها به عنوان نماد فرهنگی یک شهر بازسازی و مرمت گردند و به یادگار بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.