بررسی آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تورم در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۳.۶درصد برای دهک‌ ششم و تا ۴۹.۹ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

تورم دهک اول هزینه‌ای به ۴۴.۵درصد و دهک دهم به ۴۹.۹درصد رسید

به گزارش قدس آنلاین، نرخ تورم کل کشور در تیر ماه ۱۴۰۰ برابر ۴۴.۲ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۳.۶ درصد برای دهک‌ ششم تا ۴۹.۹ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

هم‌چنین محدوده تغییرات تورم دوازده‌ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵۱.۹ درصد برای دهک دهم تا ۵۶.۹ درصد برای دهک دوم است، در عین حال اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین ۳۲.۸ درصد برای دهک اول تا ۴۹.۴ درصد برای دهک دهم است.

مرکز آمار ایران , نرخ تورم ,

بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، اعداد مربوط به تورم میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای نشان می‌دهد، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۶.۲ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۶.۸ درصد) ۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد کاهش و گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش را نشان می­‌دهد.

مرکز آمار ایران , نرخ تورم ,

شاخص قیمت مصرف‌کننده به‌تفکیک برخی استان‌ها کل خانوارها

در تیر ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۳۲۷.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۵ درصد افزایش نشان می­‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان لرستان با ۵.۹ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سمنان با ۱.۴ درصد افزایش است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۴۳.۶ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۵۳.۹ درصد) و کمترین آن مربوط به استان تهران (۳۷.۷ درصد) است.

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به تیر ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به عدد ۴۴.۲ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان کردستان (۵۰.۱ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۰.۲ درصد) است.

مرکز آمار ایران , نرخ تورم ,

خانوارهای شهری

در تیر ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۳۲۳.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۶ درصد افزایش نشان می­‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به لرستان با ۶.۹ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌های­ سمنان و سیستان و بلوچستان با ۱.۳ درصد افزایش است.

لازم به ذکر است، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۲.۹ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به ایلام (۵۲.۷ درصد) و کمترین آن مربوط به استان تهران (۳۷.۷ درصد) است.

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به تیر ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای شهری به عدد ۴۳.۷ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان کردستان (۴۹.۹ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۰.۱ درصد) است.

خانوارهای روستایی

در تیر ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (۱۰۰=۱۳۹۵)  به ۳۴۷.۰ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان خوزستان با ۵.۲ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان با ۱.۴ درصد افزایش می­‌باشد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ۴۷.۷ درصد می‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۵۹.۱ درصد) و کمترین آن مربوط به استان تهران (۴۰.۵ درصد) است.

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به تیر ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴۷.۳ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان کرمانشاه (۵۳.۱ درصد) و کمترین آن مربوط به استان تهران (۴۱.۸ درصد) است.تغییرات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب درمناطق شهری کشوردر تیر ۱۴۰۰

تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در تیر ماه ۱۴۰۰ برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور به‌شرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام "رشته آش" با ۳.۴ درصد ،"شیرینی خشک" با ۳.۲ درصد و "ماکارونی" با ۱.۸ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام "مرغ ماشینی" با ۴.۲ درصد،" گوشت گاو یا گوساله" با ۱.۸ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در این گروه " گوشت گوسفند" با ۰.۶ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "تخم‌مرغ ماشینی" با ۱۱.۶ درصد، "روغن مایع" با ۳.۴ درصد و "ماست پاستوریزه" با ۲.۸ درصد بوده است، همچنین در این گروه "روغن نباتی جامد" با ۲.۶ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "هندوانه" با ۱۳ درصد و "خربزه" با ۱۰.۷ درصد می‌باشد. همچنین در این گروه "لیمو­ترش" با ۱۴.۶ درصد و "موز" با ۷.۲ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته­‌اند.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "پیاز" با ۱۴ درصد، "خیار" با ۱۰.۳ درصد و "هویج فرنگی" با ۱۰.۲ درصد می­‌باشد. همچنین در این گروه "گوجه‌فرنگی" با ۱.۰ درصد و "سیب‌زمینی" با ۰.۹ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته­‌اند.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به "نوشابه گازدار" با ۷.۹ درصد و "شکر" با ۴.۹ درصد می­‌باشد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.