حجت الاسلام شعبانی گفت: یکی از شروط امامت افضلیت است و براساس آیه مباهله ثابت می‌شود که امام علی علیه السلام، افضل بر همه اشخاص پس از پیامبر(ص) بودند.

چگونگی ثبوت ولایت امام علی(ع) از آیه مباهله/ بزرگ مسیحیان در مورد مباهله با اهل بیت(ع) چه گفت؟

حجت الاسلام علیرضا شعبانی کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت فرارسیدن سالروز "مباهله" گفت:  روز مباهله روزی است که رسول خدا صل الله علیه وآله وسلم با مسیحیان نجران قراری را برای مباهله گذاشتند؛ به گونه ای که مسیحیانی از نجران به مدینه منوره آمدند و در بعضی مسائل دینی با پیامبر(ص) بحث و مجادله کردند و می‌گفتند که عیسی مسیح علیه السلام فرزند خداست و قائل به بعضی افکار باطل بودند که رسول خدا آنها را از این اشتباه نهی می فرمودند، اما آنها کوتاه نیامدند و در نهایت قرار بر مباهله شد.

حجت الاسلام شعبانی افزود: مباهله یعنی آنکه وقتی دو طرف در مورد یک مسئله دینی نزاع و اختلاف دارند، به درگاه خداوند دعا کنند که آن را که درغگو و خطاکار است، مجازات و رسوا کند. در موعد مقرر که مصادف با بیست و چهارم ماه ذی‌الحجه بود، مسیحیان وقتی دیدند که پیامبر(ص) با عزیزترین کسان خود یعنی با حضرت فاطمه(س)، حضرت علی(ع) و حسنیین(ع) آمدند، از انجام مباهله منصرف شدند.

کارشناس امور دینی ادامه داد: بزرگ مسیحیان به آنها گفته بود که اگر دیدید پیامبر(ص) با لشکریان و دوستانش آمد با آنها مباهله کنید اما اگر دیدید که با خانواده آمدند، هیچ وقت این کار را نکنید و وقتی دیدند که ایشان با خانواده آمدند، از مباهله انصراف دادند. بزرگ آنها وقتی به چهره‌های اهل بیت علیهم السلام نگاه کرد، گفت من چهره‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا بخواهند کوه‌ها جابه جا شوند این اتفاق خواهد افتاد و لذا هیچ وقت مباهله نکردند.

وی توضیح داد: به این مناسبت بود که خداوند آیه 61 سوره مبارکه آل عمران را نازل کرد و فرمود: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ»(از آن پس که به آگاهی رسیده‌ای، هر کس که درباره او با تو مجادله کند، بگو: بیایید تا حاضر آوریم ما فرزندان خود را و شما فرزندان خود را ما زنان خود را و شما زنان خود را ما خود و شما خود آنگاه دعا و تضرع کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم). براین اساس، مسیحیان کوتاه آمدند و به پرداخت جزیه رضایت دادند.

حجت الاسلام شعبانی گفت: مباهله در دین اسلام اهمیتی زیادی دارد و بر اساس این آیه، به اهل بیت علیهم السلام فضیلت بالایی داده شده و به خصوص امیرالمؤمنین علیه السلام که تعبیر "انفسنا" به ایشان اطلاق داده شده و فرموده است که بیائید تا نفس خودمان را دعوت کنیم؛ وقتی قرار بر مباهله شد، پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان نفس خودشان آوردند و معلوم می‌شود هر آنچه از فضایل برای پیامبر ثابت است به جز موضوع نبوت، همه آن فضایل برای امیرالمؤمنین نیز ثابت است.

کارشناس مسائل دینی در ارتباط با اینکه چگونه می‌توان از موضوع مباهله مسئله ولایت و جانشینی پیامبر(ص) را ثابت نمود تصریح کرد: اگر ثابت شود که امیرالمؤمنین علیه السلام افضل از همه افراد پس از رسول خدا(ص) هستند، از آنجایی که براساس آیه قرآن که می‌فرماید: «أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَیٰ»(آیا آن که به راه حق رهبری می‌کند سزاوارتر به پیروی است یا آن که خود هدایت نیابد مگر آنکه هدایتش کنند؟) یکی از شروط موضوع امامت، افضلیت است و لازم است از کسی تبعیت کنیم که افضل بر دیگران باشد.

وی ادامه داد: براساس آیه مباهله، می‌فهمیم که امیرالمؤمنین همه فضایل پیامبر(ص) را داشتند و کسی دیگری این فضایل را نداشت و از این جهت ثابت می‌شود که افضل پس از پیامبر، امیرالمؤمنین(ع) هستند و ایشان شایسته جانشینی، ولایت و امامت پس از پیامبر(ص) هستند. امام رضا علیه السلام نیز در مورد اهمیت موضوع مباهله فرموده‌اند: "روز مباهله مزیتی است که هیچکس در آن بر اهل بیت(علیهم السلام) پیشی نگرفته است".

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.