به جای بستن درهای حرم مطهر رضوی به منظور جلوگیری از ازدحام زوار و شیوع بیشتر کرونا، باید مسئولان بلند پایه استانی و کشوری از تمامی سفرها به مقصد مشهد به طور کامل جلوگیری کنند. آب از سرچشمه گل آلود است و در همان محل سرچشمه باید به مشکل آن رسیدگی شود. برای جلوگیری از ازدحام مسافران در سواحل شمالی ایران، آیا باید دور دریا را حصار کشید یا ازسفر مسافران به شمال ممانعت کرد؟

دلیل افزایش بی سابقه قربانیان کرونا دلتا در مشهد چیست؟ / بازبودن حرم رضوی یا کم کاری مسئولان

قدس آنلاین – وحید اکرمی: "در حال حاضر با شرایط سخت و بحرانی کرونا دلتا در مشهد روبرو هستیم، به گونه ای که تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفته است. " این جملات قسمتی از صحبت های دکتر انجیدنی، دبیر مراقبت و درمان کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که به تازگی و در خصوص بیان وضعیت کرونایی مشهد گفته شده است. به این جملات، صحبت های چند روز پیش خانم دکتر ثقفی، معاون مدیر گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، که بسیار خبرساز شد را هم اضافه کنید.

صحبت هایی که هرچند از سر دلسوزی و به قول خانم دکتر، تنها در یک محفل مجازی خصوصی و به قصد هشدار دادن انجام شده بود اما به خوبی گویای وضعیت اسفبار بیمارستان های مشهد و تعداد بالای روزانه فوتی هاست. اکنون کرونا دلتا که به قول وزیر بهداشت، ویروسی جدید است و با کوید۱۹ تفاوت های بسیاری دارد، برخلاف نوع چینی خود، بیشتر کمر همت به کشتن جوانان بسته است. آیا افسانه ضحاک به حقیقت پیوسته است؟ هرچند که ضحاک به کشتن دو جوان در روز راضی بود، اما این کرونا دلتای لعنتی چه وقت راضی خواهد شد؟

یکی از سوالات مهمی که وجود دارد این است که با وضعیت اسفناک کرونایی این روزها که مشهد با آن روبرو شده است، چرا درهای حرم مطهر رضوی بسته نمی شود؟ این مکان مقدس همه ساله پذیرای خیل زائران رضوی است و به همین دلیل یکی از مکان های شلوغ و پرازدحام محسوب می شود.

حجم انبوه زائران و مسافران

به تازگی استاندار خراسان رضوی در خصوص میزان مسافرت هایی که به مشهد انجام می شود، گفته است: قبل ‌از اعمال محدودیت‌ها در هفته حدود هزار و ۳۰۰ پرواز به مشهد انجام می‌شد و روزانه ۷۰ رام قطار و سه هزار دستگاه اتوبوس، مسافران را بین دیگر نقاط کشور و مشهد جابه جا می‌کردند که این میزان اکنون کاهش قابل توجهی یافته است.

وی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه با اعمال محدودیت‌ها، ترددها کاهش‌ یافته و هم‌اکنون میزان ظرفیت اشغال تخت در هتل‌ها به ۴۰ درصد رسیده است که این میزان در روزهای آینده کمتر نیز خواهد شد تا بتوان مدیریت و کنترل بیماری کرونا در شهر مشهد را به دست گرفت.

معتمدیان در خصوص نحوه برخورد با مسافران خودرویی نیز اعلام کرد: در حال‌ حاضر تمام ورودی‌های استان خراسان‌ رضوی بر روی خودروهای غیربومی بسته شده‌ است و کسانی که اصرار بر ورود به استان را داشته باشند علاوه بر اعمال جریمه یک میلیون تومانی، بازگردانده خواهند شد.

صحبت های معتمدیان علاوه براینکه نشان دهنده عزم مسئولان استانی بر کنترل سفرهای تابستانی است، اما بیانگر این نکته نیز هست که تعداد زیادی از هموطنان تمایل دارند چند روزی از تعطیلات تابستانی خود را در کنار مضجع شریف ثامن الحجج(ع) بگذرانند. اما همین موضوع باعث ازدحام جمعیت و شدت یافتن کرونا می شود. در این شرایط آیا آستان قدس رضوی نباید درهای حرم مطهر را به روی زائران ببندد؟

چرا درهای حرم باز است؟

حتما به یاد دارید که در اواخر سال ۱۳۹۸ و حدود یک ماه پس از ورود مهمان ناخوانده و نحس چینی به ایران، درهای حرم مطهر رضوی به روی زائران بسته شد. تولیت آستان قدس رضوی درخصوص بسته شدن درهای حرم مطهر گفته بود: تعطیلی حرم‌ مطهر کار بسیار دشواری بود، بر اساس اسناد تعطیلی حرم امام رضا(ع) در هیچ دوره‌ای و حتی در حوادث بزرگ تاریخی سابقه نداشته است، اما برای حفظ سلامت مردم مجبور به انجام این تصمیم دشوار شدیم.

درواقع حجت الاسلام مروی به ناچار و برخلاف میل باطنی برای حفظ جان زائران، دستور تطیعلی حرم مطهر را صادر کرد. اما پس از ۷۵ روز از تعطیلی حرم مطهر، این مکان مقدس به صورت ۲۴ ساعته به روی زوار بازگشایی شد. علت بازگشایی مجدد حرم مطهر تنها به این دلیل بود که آستان قدس رضوی توانست خود را با شیوه نامه های بهداشتی ستاد ملی کرونا وفق داده و همان شرایطی که این ستاد برای بی خطر یا کم خطر بودن مراسمات اعلام کرده بود را در حرم مطهر پیاده سازی نماید.

پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی در خصوص اقدامات این آستان برای رعایت شیوه های نامه های بهداشتی اعلام داشته است: ضدعفونی بخش‌های مختلف حرم مطهر در چند نوبت طی شبانه‌روز، تعطیلی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که تجمع ایجاد می‌کرد مانند تعطیلی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، آماده‌باش کامل پایگاه‌های اورژانس حرم مطهر و دارالشفای امام رضا(ع) طبق دستورالعمل دانشگاه علوم پزشکی، اعلام آمادگی بالای بیمارستان فوق تخصصی رضوی همانند گذشته برای ارائه خدمات درمانی به زائران و مجاوران و آغاز ارائه خدمات غیرحضوری و مجازی برخی سازمان‌ها و مؤسسات آستان قدس رضوی، از جمله اقدامات نخست بود.

این پایگاه اطلاع رسانی با بیان اینکه آستان قدس رضوی پیش از تعطیلی حرم مطهر به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، اقدامات خود را در حوزه تولید و توزیع اقلام بهداشتی آغاز کرده بود، اعلام می دارد: به‌ طور نمونه مؤسسه خدمات دارویی رضوی موفق به تولید بیش از ۵۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی در اسفندماه ۹۸ شد. البته دو شرکت داروسازی ثامن و شیراز سرم نیز در حوزه تولید محلول‌های ضدعفونی وارد عمل شدند، به ‌طوریکه شرکت داروسازی ثامن خط تولید مواد ضدعفونی‌کننده را با ظرفیت فرآوری روزانه بیش از ۳۰ هزار لیتر راه‌اندازی کرد.

همچنین سازمان اقتصادی نسبت به واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک بیمارستانی N۹۵، ۷۰۰ هزار لیتر الکل طبی برای تولید مواد ضدعفونی و ۶ هزار کیت تشخیص بیماری کرونای مورد نیاز بیمارستان‌های کشور اقدام کرده است. تمام واردات صورت گرفته از محل ارز حاصل از صادرات محصولات شرکت‌های آستان قدس رضوی تأمین شده و یک دلار از منابع ارزی کشور مورد استفاده قرار نگرفته است. آستان قدس رضوی علاوه بر این، مبلغ ۱۵ میلیارد ریال به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد که اکنون درگیر درمان بیماران کرونایی است، کمک کرد.

به گفته آستان نیوز، تمرکز آستان قدس رضوی تنها محدود به حرم مطهر نبوده است و هزاران بسته مواد ضدعفونی در مناطق حاشیه‌ و مرکز شهر مشهد با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توزیع کرده است. از سوی دفتر نمایندگی آستان قدس در خراسان رضوی نیز ۵۰۰ هزار ماسک در مناطق محروم این استان به‌صورت رایگان توزیع گردیده است.

لازم به ذکر است این میزان اقدامات قابل توجه و چشمگیر تنها در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در مشهد توسط آستان قدس رضوی صورت گرفته است. پس از آن نیز این آستان با قدرت بیشتر و اراده ای قوی تر، درخصوص عمل به شیوه های نامه های بهداشتی کوشیده است که در این رابطه و به نقل از مدیر وقت اماکن متبرکه حرم مطهر می توان به ارائه ماسک به زائران، ضدعفونی پیوسته مکان های رفت و آمد زائران، فاصله انداختن بین فرش های حرم در صحن ها، حضور حداکثر ۴ زائر بر هر فرش، جمع آوری فرش های استفاده شده در نماز جماعت و جایگزینی با فرش های تمیز در نوبت بعدی نماز، جمع آوری و ضدعفونی مهرهای استفاده شده، اطلاع رسانی مسائل بهداشتی از طریق بنرها، حضور مستمر خادمیاران سلامت در صحن های متبرکه و نظارت بر حسن انجام نکات بهداشتی، اشاره کرد.

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین تجهیزات بیمارستان‌های مشهد

به تازگی، تولیت آستان قدس رضوی با صدور ۸ دستور مهم، بخش‌های مختلف بهداشتی و درمانی این آستان را برای کمک به نظام سلامت کشور و حمایت از بیماران کرونایی بسیج کرد.

تأمین تجهیزات ضروری بیمارستان‌های مشهد، افزایش خدمات‌رسانی بیمارستان فوق تخصصی رضوی به بیماران کرونایی، حمایت از واکسیناسیون مردم حاشیه شهر و همچنین افزایش ظرفیت تولید سرم در شرکت‌های داروسازی آستان قدس، از مهم‌ترین دستورات حجت‌الاسلام و المسلمین مروی بود که اجرایی شدن آن در دستور کار قرار گرفته است.

حجت الاسلام مروی دراین خصوص بیان کرد: به دلیل حجم بالای بیماران کرونایی در موج پنجم و مشکل به وجود آمده برای بیمارستان‌ها در تامین تجهیزات، آستان قدس رضوی با هدف حمایت از نظام سلامت کشور به این عرصه نیز ورود کرده و تاکنون ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین و اهدای تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌های درگیر کرونا در شهر مشهد اختصاص داده است.

وی افزود: بیمارستان فوق تخصصی رضوی نیز بخش ویژه‌ای با ظرفیت ۱۰۰ تخت بیمارستانی برای پذیرش بیماران کرونایی راه‌اندازی کرده است تا در این حوزه نیز کمک حال دانشگاه‌ علوم پزشکی و بیمارستان‌های درگیر کرونا باشد.

حمایت ۳ میلیارد تومانی برای واکسیناسیون مردم حاشیه شهر

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی همچنین با تاکید مجدد بر ضرورت تسریع در واکسیناسیون مردم اظهار کرد: آستان قدس رضوی نیز برای کمک به این کار اقداماتی داشته که یکی از آن‌ها اختصاص ۳ میلیارد تومان اعتبار برای انجام واکسیناسیون مردم حاشیه شهر مشهد بوده است.

تأمین ۳۰ هزار رمدسیویر برای بیماران کرونایی توسط آستان قدس

مدیر عامل مؤسسه خدمات دارویی آستان قدس رضوی از تأمین ۳۰ هزار عدد ویال «رمدسیویر» به ارزش تقریبی ۱۷۰ میلیارد ریال برای تامین نیاز بیماران کرونایی در شهر مشهد خبر داد.

دکتر سید مهدی هاشمی‌نژاد در گفت‌وگو با آستان نیوز در این باره گفت: مؤسسه خدمات دارویی رضوی در راستای انجام رسالت اجتماعی خود و با هدف کاهش دغدغه‌های بیماران و کمک به سیستم بهداشت و درمان کشور، به این عرصه ورود کرد و اعتبار قابل توجهی به این موضوع اختصاص داده شد تا یکی از نیازهای ضروری بیماران کرونایی در شهر مشهد تامین شود. در همین راستا این مؤسسه با استفاده از ظرفیت‌های شرکت یاراطب ثامن، به عنوان یکی از مراکز زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس، اقدام به خریداری داروی رمدسیویر به طور مستقیم از کارخانه در تهران کرد.

وی ادامه داد: این اقدام حمایتی آستان قدس رضوی با همکاری معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و مشهد صورت گرفت و ۳۰ هزار رمدسیویر طی سه مرحله خریداری و برای توزیع در داروخانه‌ مرکزی امام(ع) و اورژانس عدالتیان به مشهد انتقال داده شد.

تقدیر وزیر بهداشت

اقدامات بهداشتی آستان قدس در حرم مطهر آنقدر چشمگیر است که مدتی پیش، وزیر بهداشت در جریان سفر به مشهد مقدس و در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی به صراحت عنوان نمود: بارها عرض کرده‌ام که آستان قدس رضوی همواره یکی از مکان‌هایی بوده که در دوره مدیریت کرونا موجب دلخوشی و دلگرمی ما در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است.

دکتر نمکی افزود: بسیار جای سپاس‌گزاری است که با اقدامات صورت گرفته توسط آستان قدس رضوی، از یک سو دلخوشی زیارت برای زوار امام رضا(ع) فراهم شد و از سوی دیگر این نگرانی بر سیستم درمانی کشور تحمیل نشد که ابراز ارادت شیعیان و عاشقان حضرت، باعث بیماری و نگرانی شود.

فریب نخوریم!

با وجود این همه اقدامات مهم و چشمگیر آستان قدس رضوی در انجام نکات بهداشتی و به رغم اذعان صریح و تایید این اقدامات توسط وزیر بهداشت بازهم عده ای عامدانه یا جاهلانه بر طبل تعطیلی حرم مطهر می کوبند. علت آن چیست؟ باید نگاه دقیق تری به مسایل داشته باشیم تا نکات بیشتری دستگیر ما شود.

آیا می دانید که تعداد زواری که روزانه به مشهد مقدس وارد می شوند از چند ده هزار نفر هم تجاوز نمی کند. چرا کسی متوجه جمعیت زیاد ساکن در مشهد که براساس آمار بیش از ۳ میلیون نفر در این شهر مقیم هستند، نیست؟ آیا ازدحام در مترو، اتوبوس های واحد، بازارها، برخی ادارات، ییلاقات و تفریح گاه های مشهد و... را نمی بینید؟ اطلاعی دارید که قبل از شروع محرم، چه تعداد مراسم عروسی و جشن در باغ تالارهای اطراف مشهد برگزار می شد؟ وقتی کلان شهری با جمعیت بالای سه ملیون نفر که رعایت دستورالعمل های بهداشتی در آن به صورت نصفه و نیمه است، تعطیل نمی شود چگونه باید انتظار داشت که حرم مطهر رضوی با ازدحامی بسیار بسیار کمتر و با بالاترین سطح از رعایت نکات بهداشتی تعطیل شود؟ آیا کرونای انگلیسی تنها در اماکن مذهبی فعالیت می کند یا افرادی می خواهند از فضای گل آلود شده کرونایی در مشهد ماهی بگیرند؟

حصارکشی دریا

برخی معتقدند که نمی توان کنترلی سختگیرانه بر ازدحام ساکنین مشهد داشت، اما با تعطیل کردن حرم رضوی می توان از ورود زائران به شهر جلوگیری نمود تا کرونا بیش از پیش شیوع پیدا نکند.   باید گفت که این نگاه بیشتر به دنبال پاک کردن صورت مساله است تا بیان راه حل. اصل مساله این است که برای کنترل وضعیت نامناسب کرونایی مشهد، از حضور مسافران در این شهر جلوگیری شود. برای این موضوع و به جای تعطیلی حرم مطهر، راهکاری منطقی تر و عملی تر وجود دارد. باید تمام مبادی ورودی مشهد اعم از هوایی و ریلی و جاده ای به طور کامل بسته شود تا مسافران اجازه ورود به مشهد را نداشته باشند.

به جای بستن درهای حرم مطهر رضوی به منظور جلوگیری از ازدحام زوار و شیوع بیشتر کرونا، باید مسئولان بلند پایه استانی و کشوری از تمامی سفرها به مقصد مشهد به طور کامل جلوگیری کنند. آب از سرچشمه گل آلود است و در همان محل سرچشمه باید به مشکل آن رسیدگی شود. برای جلوگیری از ازدحام مسافران در سواحل شمالی ایران، آیا باید دور دریا را حصار کشید یا از سفر مسافران به شمال ممانعت کرد؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.