فرمانده سپاه امام رضا(ع) در مراسم یادواره شهدای رسانه که در موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، گفت: یکی از برکات دفاع مقدس، تبدیل انسان های معمولی به انسان های والامقام و ساخت افراد ویژه ای بود که انقلاب برای ادامه مسیر به آنها نیاز داشت.

دفاع مقدس پرورش دهنده افراد عالی مرتبه و والامقام بود / نیاز امروز ما برپایی گردهمایی ها با محوریت شهدا است

به گزارش قدس آنلاین، یادواره شهدای رسانه به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور جمعی از اصحاب رسانه و به همراه تجلیل از تعدادی از خبرنگاران عرصه جنگ تحمیلی در محل موسسه فرهنگی قدس برگزار شد.

در این مراسم که به همت کانون بسیج رسانه موسسه فرهنگی قدس برپاشده بود، سردار نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی، محمدمهدی خیرجو، مدیر مرکز ارتباطات و رسانه، یوسف امینی سرپرست اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حسن موحدیان رئیس شورای شهر مشهد و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان شهری حضور داشتند.  

در تبیین اهداف دفاع مقدس کم کاری شده است

در ابتدای مراسم دکتر یعقوبی، مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس ضمن خوشامدگویی به مهمانان و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: سن من آنقدر نیست که توانسته باشم در جبهه های حق علیه باطل حضور یابم. اما به خاطر وضعیت شغلی پدرم از نزدیک برخی از وقایع جنگ تحمیلی را لمس کرده ام.

وی ادامه داد: در سالهای ابتدایی دفاع مقدس به خاطر ماموریت پدرم به کرمانشاه سفر کرده و در آنجا اقامت گزیدیم. کرمانشاه از نظر درگیری با جنگ بسیار خاص است و شاید بتوان گفت جنگ ۸ ساله در این استان، ۱۰ سال به طول انجامیده و در همین استان نیز با اجرای عملیات مرصاد، جنگ به پایان رسیده است.    

وی اظهار کرد: درزمان اقامت در کرمانشاه، به عنوان یک ناظر کوچک که شرایط را از نزدیک مشاهده می کرد، تصور کردم که این جنگ شاید گوشه ای از محشر کبری باشد که آن را در حالت اضطرار مشاهده می کنم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس در ادامه به بیان ضرب المثلی پرداخت و ابراز داشت: از قدیم گفته اند که شنیدن کی بود مانند دیدن، متاسفانه امروزه افراد زیادی که آن وقایع را از نزدیک دیده و در جنگ حضور داشته اند به مرور به دیار باقی می شتابند و از دسترس ما خارج می شوند. وظیفه ماست که تمامی وقایع و اتفاقات ۸ سال جنگ تحمیلی را ثبت و ضبط کنیم تا برای نسل های بعد نیز باقی بماند.

وی افزود: در این میان وظیفه ما اصحاب رسانه بسیار سنگین است. باید از خود بپرسیم که درقبال این حماسه بزرگ چه کرده ایم و چه نقشی در ثبت و تبیین آن داشته ایم.  

یعقوبی متذکر شد: بارها رهبر معظم انقلاب از مسئولان مرتبط گله داشته و تذکر داده اند که در زمینه دفاع مقدس کم کاری شده است.

وی اذعان داشت: بسیار پیش آمده که کشورهای ظالم و جنگ افروز پس از تحمیل جنگ به کشوری دیگر، از کاه کوه ساخته و خود را به عنوان ناجی جا زده اند، اما ما با داشتن نه تنها کوه های استوار بلکه سلسله جبال های معنویت، در این زمینه کم کاری کرده و حق مطلب را به جا نیاورده ایم.

مبارزه و مجاهدت پیش شرط شهادت است

در ادامه مراسم، سردار نظری به ایراد سخن پرداخت و ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس عنوان کرد: شهادت عالی ترین درجه و رتبه ای است که انسان می‌تواند به آن دست یابد. اما این مرتبه عالی در شرایط عادی اتفاق نمی افتد. مبارزه و مجاهدت در راه خدا، پیش شروط دسترسی به این مقام والاست.

وی تاکید کرد: غیر از جهاد و مبارزه در راه خدا هیچ راه و امکانی برای دستیابی به مقام رفیع شهادت وجود ندارد. حضرت علی(ع) با آن مقام و مرتبه اعلی بازهم سالهای زیادی از عمر شریفشان را در میدان های جهاد و مبارزه گذراندند و دستیابی به مقام شهادت را در این میدان ها جستجو کردند. خداوند متعال این مرتبه را در مسیر جهاد و مبارزه قرار داده است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: آن چیزی که می تواند بدترین حالات را به بهترین حالات تبدیل کند نیت و اهداف انسان است.  وقتی نیت خدایی شود انسان از سرگرمی های دنیایی فاصله می‌گیرد و برای رسیدن به اهداف عالیه، راه مبارزه را انتخاب می‌کند. آنگاه به جایگاه شهادت می‌تواند دست یابد.

وی اظهار کرد: با مرور تاریخ متوجه می شویم که شهدای بلند مرتبه ما، خود را در میدان های مبارزه سخت و دشوار قرار می دادند و سرانجام به مرتبه شهادت می‌رسیدند.

وی بابیان این موضوع که وقتی در موقعیتی هستیم که باید از حق دفاع کنیم و به وظیفه خود عمل کنیم، آن وقت است که هدف محقق خواهد شد، عنوان داشت: شاهد بودیم که در ابتدای انقلاب میدانی به نام دفاع از ارزش‌های اسلامی و به نام دفاع مقدس در ایران برپا شد. باید توجه داشته باشیم که شهدا تنها برای عمل به وظایف الهی و رسیدن به اهداف آسمانی قدم در این میدان گذاشتند و شهید شدند. نباید مقام و منزلت آنها را با بیان یکسری اهداف زمینی پایین بیاوریم.  

یعقوبعلی نظری باذکر این نکته که براین باور هستیم که اگر ارزش‌های الهی را پاس بداریم دیگر ارزش‌ها نیز در ذیل آنها پاس خواهد شد، افزود: دشمنان اسلام برای رسیدن به اهداف پلید خود در سال ۵۹ عرصه نظامی سختی را در برابر نظام اسلامی ایران گشودند. این جنگ در بدترین شرایط بر ما تحمیل شد، اما و جوانان غیور این سرزمین به میدان مبارزه رفتند و این نتیجه حیرت آور را آفریدند. ثمره مجاهدت آن جوانان به حفظ نظام اسلامی ایران منجر شد و این نظام روز به روز قوی تر گشته و اکنون در حال انتشار اهداف انقلاب در دنیاست.

وی خاطرنشان ساخت: در طول آن ۸ سال جنگ تحمیلی، بسیاری از انسانهای معمولی با حضور در جبهه ها به مرتبه ای بلند و خاص رسیدند. یکی از برکات دفاع مقدس ساخت انسان های ویژه بود که انقلاب برای ادامه مسیر به آن نیاز داشت. شهید قاسم سلیمانی یکی از این افراد بود که در پرورشگاه دفاع مقدس رشد و نمو پیدا کرد.

وی ادامه اداد: شهید سلیمانی بسیار زیاد بر دو موضوع سفارش می کرد. یکی توجه به نقش سازنده دفاع مقدس و دیگری حفظ سپاه پاسداران بود. چون بازوی نظامی می تواند نقش بسیار کلیدی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته باشد.

سردار نظری ضمن بیان این نکته که هفته دفاع مقدس فرصت خوبی است تا حال خودمان را بررسی کنیم و نسبت و فاصله خود را با شهدا بسنجیم، گفت: امروز برای ما بسیار لازم است که با محوریت شهدا دور هم جمع شده و یاد و نام و اهداف آنها را زنده نگه داریم.

قلب شهید به سمت من پرتاب شد

سیدمصطفی میرشجاع، رزمنده و جانباز و راوی دفاع مقدس، یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او درخصوص نقش و اهمیت رسانه ها گفت: باید دقت داشته باشیم که شهدا و در راس آنها سیدالشهدا(ع) خود به تنهایی یک رسانه اند و شخصی مانند حضرت زینب(س) خبرنگار است.

وی ادامه داد: در گذشته رسانه ها تنها به بیان اخبار می پرداختند، اما امروزه این رسانه ها هستند که فکر و ذهن مخاطب را در ا ختیار گرفته و سعی می کنند آن را هدایت نمایند.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: هر روزه ما در کوچه و معابر شهرمان با نام های شهدا روبرو می شویم، اما آیا باخود فکر می کنیم که این اشخاص باچه فکر و هدفی پا در میدان مبارزه گذاشتند و جان خود را به خطر انداختند؟ نباید فقط به نام شهدا بسنده کنیم بلکه باید اهداف آنها را نیز بشناسیم و بشناسانیم. امروز زمان آن است که رسانه های ارزشی دفاع مقدس را تحلیل محتوا کنند. نباید تنها به نام شهید و جزئیاتی مانند محل تولد و سن شهادت پرداخته شود بلکه راه و اهداف آنها باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد.

وی باذکر این نکته که اگر دفاع مقدس به خوبی آنالیز شود، ارزش هایی مانند اقتصاد مقاومتی و تدین و دینداری از آن بدست می آید، گفت: وظیفه رسانه تراز انقلاب این است که خبرنگارانی مانند شهید حسن باقری که به فرموده حضرت آقا، این شهید معجزه انقلاب است، تحویل این کشور دهند.

این جانباز جنگ تحمیلی در ادامه به بیان خاطره ای از دفاع مقدس پرداخت و عنوان کرد: در عملیات خیبر من به همراه یک جوان بی‌سیمچی در نیمه های شب درحال بازگشت از عملیات شناسایی بودیم و سعی داشتیم حتی اگر شده یک نفر از ما بتواند به عقب برگردد و اطلاعات مهم را در اختیار فرماندهان قرار دهد.

وی ادامه داد: در لحظه ای دشمن توانسته بود تحرک ما را زیر نظر بگیرد و به طرف ما شلیک کند. شرایط برایمان بسیار سخت شد. تصمیم گرفتیم که من بمانم و بادشمن مقابله کنم و بهزاد این جوان بیسیم چی بتواند از معرکه بگریزد. وقتی بهزاد چندین متری از من دور شده بود ناگهان پی ام دشمن(اسلحه ای شبیه نارنجک) بر بالای سر او منفجر شد. من از شدت موج این انفجار با صورت و با شدت زیاد به روی زمین افتادم و قطعات بدن شهید روی من می افتاد. از جمله قلب شهید بود که از بدن او خارج شده و روی دستان من افتاد.  اورکتم را از بدن خارج کردم و روی زمین گذاشتم و قطعات مطهر بدن این شهید را روی آن ریختم و بر آن نوشتم این قطعات بدن شهیدی است که نمی توان آن را به عقب برگرداند.

در ادامه این مراسم دکتر یعقوبی به عنوان مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس و آقایان خیرجو و امینی به ایراد سخن پرداختند. همچنین در پایان مراسم از جمعی از خبرنگاران و عکاسان عرصه جنگ تحمیلی و بسیجی تقدیر و قدردانی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.