رئیس حوزه هنری کشور با بیان اینکه هنر حماسی به عنوان ادبیات و گفتمان پیشرو در سپهر فرهنگی هنری ایران جای خودش را باز کرده است، گفت: از امسال جایزه جدیدی به نام نشان «گردآفرید» برای قدردانی از زنان حماسه‌آفرین ایران اسلامی به این جشنواره اضافه خواهد شد.

اهدای نشان«گرد آفرید» به زنان حماسه آفرین

محمدمهدی دادمان در مراسم افتتاحیه و رونمایی از پوستر دومین جایزه ادبی «داستان حماسی» که در آرامگاه فردوسی برگزار شد با بیان اینکه همه ما در خاطر داریم حماسه‌آفرینی خانواده شهدا و زنان قهرمانی که میوه وجودشان را در طبق اخلاص گذاشته و فرزندانشان را در راه اسلام تقدیم کردند، اظهار کرد: مادران شهدا نشان واقعی حماسه‌آفرینی هستند، زنان انقلابی که در میدان‌های نبرد در پشت جبهه‌ها وجود خودشان را در راه ارزش‌های ملت تقدیم کردند و حماسه آفریدند.

مغفول ماندن ادبیات حماسی

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی هم در این مراسم اظهار کرد: در فضای فرهنگی هنری کشور ادبیات کهن و ادبیات حماسی مغفول مانده و از شاعران حماسه‌سرا و متون حماسی دینی آن گونه که باید و شاید برای زندگی امروزمان استفاده نکردیم و این گنجینه کهن همچنان تبدیل به فضای روزآمد نشده است.

مجید عسکری با اشاره به اینکه امروز چالش‌های هویت و دوگانه ایرانیت، اسلامیت و ملیت و نیز چالش‌های گردشگری گریبان ما را گرفته است، عنوان کرد: می‌شود با تولیدات هنری آن چیزی که در نگاه و فرهنگ انقلابی ما بوده را دوباره با استفاده از این ادبیات کهن و ادبیات دینی تولید کرد.

وی افزود: هنر باید رکن اول تمدن‌سازی و ظرفیت‌سازی اجتماعی باشد، اما متأسفانه تولیدات هنری ما آنچنان که باید به رکنی که بتواند آینده کشور اسلامی و پیشرفتی که رهبری از ما می‌خواهند را محقق کند، تبدیل نشده است.

حماسه تمام‌شدنی نیست

در این مراسم رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری هم با بیان اینکه شاعران بزرگی هستند که عنوان حکیم یافتند، اما همه ما فردوسی را حکیم می‌دانیم، گفت: حکیم برخلاف آنچه عده‌ای می‌پندارند فیلسوف نیست، بلکه حکیم دو عنصر بزرگ را همراه خود دارد؛ یکی دین‌ورزی و دیگری اخلاق که فردوسی هر دو این ویژگی‌ها را دارد.

محمدرضا سنگری با اشاره به اینکه یکی از وجوه شاهنامه وجه انصاف است، عنوان کرد: فردوسی منصفانه افراسیاب را که دشمن است مورد خطاب قرار می‌دهد و این خصوصیت و ویژگی یک حکیم است.

وی تأکید کرد: سه وجه «جود، شجاعت و خردورزی» که فردوسی این سه ویژگی را در شاهنامه گسترده و مطرح کرده است، نیاز وجودی امروز جامعه ماست.

وی با بیان اینکه برای اینکه ما به جامعه الگو دهیم نیاز داریم این سه ویژگی را داشته باشیم، عنوان کرد: ما باید نشان دهیم در همه ابعاد حماسه داریم و اینکه حماسه تمام‌شدنی نیست و عصر ما عصر زایش‌های مداوم حماسه است.

وی با بیان اینکه بسیاری از آثار حماسی ما در استان‌های مختلف در آستانه از دست رفتن است، تصریح کرد: تلاش برای برپایی حماسه‌هایی که وجود دارد و در حال گم شدن است برای جامعه هنری و ادبیات حماسی ما یک نیاز اساسی است.

مشهد؛ پل پیوند اهالی قلمرو فارسی

محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی نیز در این مراسم با بیان اینکه خراسان به عنوان مرکزیت فرهنگی شناخته می‌شود، عنوان کرد: ما شهر مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی کشور می‌شناسیم، اما اگر خراسان را با آن پهنه و وسعت قدیم در نظر بگیریم به واقع شهر مشهد پایتخت فرهنگی خراسان قدیم هم هست، زیراعلاوه بر اینکه مرکز خراسان رضوی هست، به واقع بزرگ‌ترین شهری است که در حوزه خراسان است، چه آنچه در ایران واقع شده و چه آنجایی که در افغانستان، ترکمنستان و... از آن یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: شهر مشهد جدای از پایتخت فرهنگی بودن یک رسالت دیگر هم دارد و آن این است که می‌تواند پل ارتباط بین اهالی خراسان باشد، چه آن‌هایی که در ایران هستند و چه آن‌هایی که در افغانستان و دیگر نقاط دیگر هستند و به نوعی مشهد می‌تواند پل پیوند اهالی قلمرو فارسی باشد.

وی با اشاره به اینکه مشهد می‌تواند پایگاهی برای ادبیات فارسی باشد، بیان کرد: در آغاز قرن جدید که زبان فارسی در خارج از مرزها در معرض تهدید است، ما نیاز به یک موقعیت بزرگ‌تر و امکانات وسیع‌تر برای فعالیت هنری فارسی‌زبانان داریم.

طراحی نشان مشهد

عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون احیای بافت تاریخی توس نیز در این مراسم با اشاره به شعار «مشهدالرضا(ع) جهانشهر برکت» گفت: نگاه سیاست‌گذاری در دوره جدید شورای شهر بر این است که می‌توان نگاه، توجه‌ها و اقدام‌های متنوع داخلی و برون‌مرزی را به شهر مشهد، یک نگاه جدید و نو قرار داد.

مجید طهوریان عسکری عنوان کرد: حوزه ساخت و ساز، آبادانی و توسعه و پیشرفت در منطقه توس که جزو فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم هست، باید در دستور کار جدی دولت قرار گیرد و ما هم در شورای شهر در اجرایی کردن منویات رهبری گام برخواهیم داشت.

وی افزود: ما در مجموعه مدیریت شهری به دنبال طراحی نشان مشهد و نیز توسعه زبان و ادبیات فارسی هستیم که کمک حوزه هنری را می‌طلبد که البته این نشان از دو موضوع امام رضا(ع) و ادبیات حماسی خارج نیست.

در پایان این مراسم از هاشمیه متقیان؛ قهرمان پرتاب نیزه پارالمپیک کشورمان قدردانی و نخستین نشان گردآفرید (که از این پس به زنان قهرمان و حماسه‌ساز در همین مراسم داده خواهد شد) به وی اعطا شد؛ همچنین از عباسعلی سپاهی یونسی به دلیل فعالیت‌های خیرخواهانه در مناطق محروم کشور و حاشیه شهر مشهد در قالب گروه «کارهای خوب» و نیز جنتی از مدافعان حرم و مدافع سلامت قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.