«پدرخوانده» که هنوز هم یکی از پر فروش ترین کتاب های تاریخ آمریکا بشمار می رود  نام رمانی است  از «ماریو پوزو» که در سال ۱۹۶۹ به رشته تحریر در آمده است.

کتاب «پدر خوانده» با جمله ای از بالزاک که در ابتدای این کتاب قرار دارد شروع می شود: در پس هر ثروتی جنایتی‌ست

ماجرای این رمان که در بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ اتفاق می‌افتد دربارهٔ خانوادهٔ مافیایی کورلئونه است. داستانی عجیب از آمیزش سنت و مدرنیته.

این داستان که در نهایت به فیلمی تکرارنشدنی در تاریخ سینما به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا تبدیل شد ه است توانست جایزه بهترین فیلم آکادمی اسکار را برای کارگردان اثر به ارمغان بیاورد. هر چند تا کنون از این رمان الگو برداری های زیادی شده است اما هیچ وقت همتایی برای آن یافت نشد.

رمان پدرخوانده با فیلمی که بر این اساس ساخته شده است چقدر تفاوت است

در همه آثار بسته به سلایق سازندگان، میزان وفاداری فیلم های اقتباسی به متون اصلی شان متفاوت است. اما در مورد پدرخوانده، فیلم تا حد خیلی زیادی به اصل رمان وفادار بوده، و تفاوت و فاصله زیادی، جز همان کاستی هایی که فیلم ذاتا دارد (و زدن از قسمت هایی از متن که پرداختن به آنها فیلم را بیش از حد طولانی می کند)، وجود ندارد. در واقع یکسری مسائل جالب و قسمت های جذاب زیادی در کتاب هست که در فیلم نیست

نویسنده پدر خوانده کیست؟

ماریو پوزو یکی از معروف ترین نویسندگان امریکا و یک سیسیلی الاصل وبرنده دوباره جایزه اسکار در سال های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ است.

 او اولین رمانش را به نام «عرصه تاریکی» پس از جنگ جهانی و در سال ۱۹۵۵منتشر کرد

شهرت این نویسنده به خاطر رمان‌های مافیایی او مخصوصا رمان پدر خوانده است که مبنای ساخت فیلمی به همین اسم در سال ۱۹۷۲، به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا شد می‌باشد.

پوزو در یک خانواده مهاجر فقیر که از ناپل ایتالیا به آمریکا مهاجرت کرده بود متولد شد. او پس از فارغ تحصیل شدن از سیتی کالج نیویورک در دوران جنگ جهانی دوم به نیروی هوایی آمریکا پیوست ولی به علت مشکل بینایی اش اجازه حضور در جنگ به وی داده نشد و به عنوان افسر روابط عمومی در آلمان مشغول خدمت گردید.

این نویسنده سرانجام به علت نارسایی قلبی و در تاریخ ۲ ژوئیه ۱۹۹۹ در خانه شخصیش در نیویورک چشم از جهان فرو بست.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.