وزیر امور خارجه، برنامه دفاعی ایران را حق حاکمیتی هر کشوری عنوان کرد و افزود: بی‌اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا بر افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان: با قدرت به افزایش توان دفاعی خود ادامه می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «حسین امیرعبداللهیان»  و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی درباره مناسبات دوجانبه و گفت‌وگوهای فراروی وین به بحث و رایزنی پرداختند.

در ابتدای این مکالمه وزیر خارجه فرانسه وضعیت سلامت و درمان وزیر امور خارجه را جویا شده و برای امیرعبداللهیان آرزوی بهبودی سریع کرد.

وزیر امور خارجه ضمن تشکر از احوالپرسی وزیر خارجه فرانسه و با اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران هم در روابط دوجانبه و هم در گفت و گوهای هسته‌ای رویکردی عملگرایانه و نتیجه‌محور دارد، ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌های تهران و پاریس به پیشبرد عملی همکاری‌ها میان دو کشور منجر شود.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ظرفیتهای بزرگ ایران و فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه‌جانبه روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک آمادگی دارد و می‌توان مناسبات را در حوزه‌های مختلف بیش از پیش گسترش داد.

در همین چارچوب طرفین با اشاره به ۲ بار تماس روسای جمهوری ایران و فرانسه، و همچنین گفت و گوی امیرعبداللهیان و ماکرون در حاشیه نشست بغداد و نیز دیدار حضوری اخیر وزرای خارجه دو کشور، در مورد مناسبات دوجانبه و فرصت همکاری‌ها بحث و تبادل نظر کردند.  

وی با یادآوری مسوولیت آمریکا در بروز وضعیت کنونی برجام و نقش سکوت سه کشور اروپایی در زیاده‌خواهی آمریکا، تصریح کرد: ایران خواستار دستیابی به یک توافق خوب است، اما این امر لازمه‌هایی دارد از جمله بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود و لغو موثر تحریم‌ها.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، این اقدام را تاییدی بر تداوم بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی به آمریکا خواند و بر لزوم ارائه تضمین و انجام راستی‌آزمایی موثر تاکید کرد.  

وزیر امور خارجه برنامه دفاعی ایران را حق حاکمیتی هر کشوری دانست و افزود: بی‌اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا بر افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات و آمادگی در رسیدن فوری به توافق خوب گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از سیاسی‌کاری اجتناب نماید.

 وزیر امور خارجه همچنین بر ادامه همکاری‌های فنی ایران با این نهاد تأکید کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز در این تماس با بیان اینکه پاریس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام حمایت می‌کند و هرآنچه در توان داشته باشد در این راستا انجام می‌دهد، ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای پیش رو در وین با پیشرفتی سریع همراه شود.

 همچنین در این تماس سلام «امانوئل ماکرون»  به رییس جمهوری ایران و پاسخ متقابل از طریق وزرای خارجه منعکس شد.

گفت و گوهای دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دو کشور امروز توسط معاونین سیاسی در پاریس تداوم دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.