«اسپنسر» درامی روان‌کاوانه و در ژانر بیوگرافی به کارگردانی پابلو لارائین و نویسندگی استیون نایت محصول کمپانی نئون با روایت چند روز از زندگی خاندان سلطنتی و در مرکز آن دایانا، شاهدخت ولز ساخته شده است.

در خاندان سلطنتی چه خبر است؟

«اسپنسر» درامی روان‌کاوانه و در ژانر بیوگرافی به کارگردانی پابلو لارائین و نویسندگی استیون نایت محصول کمپانی نئون با روایت چند روز از زندگی خاندان سلطنتی و در مرکز آن دایانا، شاهدخت ولز ساخته شده است. این فیلم که نخستین بار در هفتاد و هشتمین جشنواره ونیز به نمایش درآمد با تحسین منتقدان روبه‌رو شد و اوایل نوامبر امسال نیز روی پرده سینما رفت. 

«اسپنسر» روایتی چندروزه اما جانکاه از زندگی دایانا در تعطیلات کریسمس و در زیر سایه سنگین خاندان سلطنتی است. گرچه خط اصلی داستان تخیلی است و در ابتدای فیلم عبارت «افسانه‌ای از یک تراژدی واقعی» را می‌بینیم اما زیر پوست فیلم، جریان هولناکی از شیوه زندگی و قوانین سخت‌گیرانه در خانواده سلطنتی بریتانیا می‌خزد. نام فیلم هم نشان می‌دهد که فیلمساز از همان ابتدا قصد داشته هویت دایانا را منفک از خاندان سلطنتی ترسیم کند، گرچه او زنی در اسارت تشریفات عجیب و غریب است اما در پس ظاهر آرام و غمگین شاهدخت ولز، «دایانا فرانسس اسپنسر» در حال طغیان است. 

البته در این میان نمی‌توان از درخشش کریستین استوارت چشم‌پوشی کرد؛ این بازیگر که او را یکی از نامزدهای جدی اسکار می‌دانند به زیبایی درگیری‌های دایانا را به تصویر می‌کشد و شمایلی شکننده و انسانی از او خلق می‌کند. گرچه تاکنون بازیگران زیادی در قامت دایانا جلو دوربین رفته‌اند اما به گواه منتقدان بازی استوارت یکی از درخشان‌ترین و نزدیک‌ترین‌ها به دایانای واقعی است.

داستان فیلم در دسامبر ۱۹۹۱ می‌گذرد، خانواده سلطنتی برای گذراندن تعطیلات کریسمس به ملک خود در ساندرینگهام می‌روند. رابطه دایانا و چارلز در معرض فروپاشی است و حضور گاه به گاه کامیلا پارکر معشوقه چارلز به عصیان روحی دایانا دامن می‌زند. فیلم با صحنه‌هایی از آماده‌سازی قصر برای ورود خاندان سلطنتی و همزمان نمایشی از بی‌قیدی دایانا و رانندگی او و در نهایت گم شدنش در مسیر آغاز می‌شود. نکته جالبی که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند وزن کردن میهمانان در آستانه در ورودی کاخ است با این هدف که در پایان تعطیلات همه باید وزن اضافه کرده باشند، یعنی به آن‌ها خوش گذشته است! 

گرچه این فیلم تمام وجودش را در اختیار دایانا قرار داده و کمتر دیالوگ و صحنه مشخصی از خاندان سلطنتی می‌بینیم اما جو حاکم بر قصر حکایت از داستان‌ها و شایعه‌هایی دارد که در طول دهه‌های مختلف به بیرون از کاخ درز پیدا کرده است. 

تا جایی که چارلز هم در جایی از فیلم به این مسئله صحه می‌گذارد که «باید از همه ما دو تا باشد، یکی خود واقعیمان و چهره دیگری که عکسش را می‌گیرند». اما «مگی» طراح لباس دایانا که رابطه نزدیکی با او دارد دایانا را به قوی بودن و نادیده گرفتن خاندان سلطنتی تشویق می‌کند و در جایی از فیلم یک نکته طلایی را به او گوشزد می‌کند «آن‌ها عوض نمی‌شوند تو باید تغییر کنی!». 

تماشای فیلمی که داستانش مربوط به ۳۰ سال پیش است شاید بسیاری از ادعاهای مگان مارکل همسر شاهزاده هری را یادآوری می‌کند که پشت درهای بسته کاخ باکینگهام موجی از تحقیر، نژادپرستی و قوانین غیرانسانی حاکم است. حتی مگان در مصاحبه افشاگرانه‌اش عنوان کرده تحت فشارهای خاندان سلطنتی یک بار قصد خودکشی داشته است، اتفاقی که برای دایانا نیز در این فیلم رخ می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.