۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۵
کد خبر: 781836

از سلسله‌ نشست‌های تخصصی مبنا که به همت نمایندگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد برگزار می‌شود، این هفته نشست «مادری، همسری یا مسئولیت اجتماعی در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» به صورت مجازی برگزار شد و در آن خانم دکتر فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان سخنران به بیان نظرات خود درباره موضوع نشست پرداخت.

«خانه‌داری» باید به عنوان شغل شناخته شود

یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج در ایران اسلامی و بسیاری از کشورهای مسلمان، القائات لیبراسیم غربی است. امروز با یک جست‌وجوی ساده می‌بینید به جای یک ازدواج متعارف و موفق، ازدواج با خود، ازدواج با حیوانات، ازدواج با اشیا و... را طراحی می‌کنند و چقدر انسان باید خود را نشناسد که از این طراحی پیروی کند.

وقتی در جامعه غربی برای زن استقلال هویتی وجود ندارد، زن موجود وابسته است و حق حیات ندارد، انتظار دارید خانواده چگونه شکل بگیرد؟ امروز در موج چهارم فمینیست می‌گویند زن ازدواج کند، فرزند هم بیاورد اما دو روز در هفته باید آزاد باشد و مرد هم حق اعتراض ندارد.

در حوزه مسئولیت اجتماعی زنان و رسالت همسری و مادری، تحولات بنیادینی که غرب با عناوین مختلف چون هنر، اقتصاد و اشتغال فمینیستی به خورد جوامع دادند، موجب شد زنان حتی فرصت رسیدگی به سلامت خود را نداشته باشند و زنان در دو دهه اخیر آن‌قدر مسیر کارخانه و ادارات را طی کردند که مسیر خانه خود را گم کردند و این یک واقعیت است.

زن، رکن رکین تصمیم‌سازی در خانواده است

اساس خانواده مبتنی بر استحکام است. در اسلام خانواده یک میثاق است یعنی پیمان با شوهر یک پیمان ناگسستنی از باب الزام حقوقی و شرعی به تعهد بوده و برای مرد هم همین است.

زنان به تعبیر رهبر معظم انقلاب رکن رکین تصمیم‌سازی در خانواده هستند، یعنی مدیریت سیاست‌گذاری دارند و برای یک تصمیم بزرگ زمینه‌سازی می‌کنند و مهم‌ترین شغل برای زنان همسرداری و حفظ خانواده و تربیت فرزند است. 

رهبر انقلاب می‌فرمایند: «بعضی‌ها می‌پرسند شما موافقید زن‌ها سرکار بروند؟ می‌گوییم البته زن باید کار کند؛ کار دو جور است، کار داخل خانه و کار بیرون خانه. اگر کسی استعداد دارد کار بیرون از خانه هم انجام دهد و...» در منظومه فکری ایشان، مسئولیت‌پذیری در خانواده یک مسئولیت فردی نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است.

مشارکت اجتماعی، یک مطالبه بر حق

در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، مشارکت اجتماعی یک مطالبه بر حق است و حتی مردان پس از ازدواج اجازه سلب این حق را ندارند، اما این حق باید ناظر بر ادای سایر حقوق باشد. یکی از اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی افتاد این بود که امام فرمودند: «زنان انسان‌ساز هستند»؛ زنان باید رشد کنند و دانشگاه نماد علم است اما گاهی اوقات اهل خانه خودشان را از فضای جامعه دور می‌کنند و نظام آموزشی ما بستری برای فرار دختران از خانه شده است. تأثیرپذیری نظام آموزشی ما از نظام آموزشی سکولار این اتفاق را رقم زده است. در تربیت سکولار، زن باید اساس تعالی خانواده را از مغزش خارج کند.

به تعبیر قرآن، ذات انسانی زن و مرد برابر است اما در بسیاری از موارد با یکدیگر تفاوت دارند و هر که عمل صالح انجام دهد، برتر است. عمل صالح، عمل پایدار است و جنسیت‌پذیر نیست. در ۱۰ مؤلفه انسان کامل که در قرآن کریم ذکر شده، مسئولیت اجتماعی نهفته است و خداوند ضمیر مؤنث و مذکر را با هم آورده است.

خانواده کلمه طیبه است

در بیانات متعدد رهبر انقلاب، به صورت متعدد با واژگانی چون رسالت مادری، همسری، مسئولیت اجتماعی، الگوی زنان، زن تراز و... روبه‌رو می‌شویم. در واقع خانه‌داری شغل آینده‌ساز است و امیدواریم مسئولان جمهوری اسلامی خانه‌داری را به عنوان یک شغل بشناسند. از همه مهم‌تر اینکه حتی ویژگی‌های شغل زنان هم با بیانات رهبر انقلاب همخوانی ندارد؛ مثلاً با توجه به این منظومه فکری سقف کار بانوان در جامعه حداکثر باید ۳۰ ساعت باشد ولی حقوق کامل به آن‌ها داده شود تا برای رفع نیاز مجبور به ایفای شغل دیگری نشوند. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «نباید نگاه افراطی و تفریطی به شغل بانوان داشته باشیم».

این مسئله مهمی است که اگر به خانواده به عنوان قرارداد سرمایه‌ای نگاه کنیم خانواده استحکام نخواهد داشت. از منظر رهبر معظم انقلاب خانواده کلمه طیبه است، کلمه طیبه‌ای که وقتی به وجود آمد برکت تراوش می‌کند. اگر بستر خانواده را به‌درستی پایه‌گذاری کنیم، آن خانواده پاک است و اگر بنای خانواده بر دورنگی باشد، گِل خانواده خباثت می‌شود. اسلام و شریعت و منظومه فکری رهبر انقلاب مسئولیت اجتماعی را برای زن حق می‌داند و زن می‌تواند با یک ازدواج سالم به حقوق خود دست پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.