معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۷۶ درصد بار بیماری‌ها در کشور به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد که بار مالی بسیار در پی دارند.

 ۷۶ درصد بیماریها در کشور غیرواگیر هستند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر کمال حیدری  در همایش روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد افزود: بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیش فشاری خون و بیماریهای قلبی و عروقی سالانه بیش از ۴۴۶ هزار میلیارد تومان بار مالی به کشور وارد می‌کنند که لازم است در این زمینه چاره اندیشی شود.
وی ادامه داد: طی سال‌های  ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ میزان ابتلا به دیابت در کشور چهار درصد و میزان ابتلا به بیش فشاری خون هفت درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بهترین راهکار برای بهبود وضعیت سلامت جامعه، گسترش خدمات بهداشتی، افزایش پوشش خدمات مراقبتی و افزایش دانش و آگاهی مردم در حوزه سلامت  است. 
وی با بیان اینکه چاقی و کم‌تحرکی از عوامل ابتلا به بیماریهای غیرواگیر محسوب می‌شوند افزود: در حال حاضر  حدود نیمی از جوانان ۱۸ تا ۴۵ سال کشور تحرک کافی ندارند که آسیب‌های ناشی از آن در سالهای آینده بروز می‌یابد. 

دکتر حیدری ادامه داد: گسترش برنامه‌های غربالگری می‌تواند نقش موثر در شناسایی زودهنگام بیماری و ارتقای سلامت جامعه داشته باشد و در این راستا می‌توان از ظرفیت خیران سلامت و مراکز غربالگری سرطان به شکل مطلوب استفاده کرد. 
وی با اشاره به اقدامات لازم برای اصلاح و رفع چالش‌های موجود در حوزه بهداشت کشور گفت: تلاش و اهتمام در تغییر روند کاهش رشد جمعیت کشور و اصلاح زیرساخت های نظام شبکه بهداشت بویژه در زمینه سامانه‌های الکترونیک از مهم ترین اقدامات در این زمینه به شمار می‌روند.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کاهش نرخ رشد جمعیت و باروری در کشور از دغدغه‌های مهم است چرا که سن ازدواج نیز در کشور افزایش یافته و باید با توسعه مراکز آموزشی و فرهنگ‌سازی نسبت به افزایش جمعیت و توانمندی زوجین برای دوام زندگی و جلوگیری از طلاق اقدام کرد. 
وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر استفاده از دوره "پنجره جمعیتی" یا سنین فعالیت و کار ادامه داد: دوره پنجره جمعیتی دوره شکوفایی هر کشور است و تمامی کشورهای پیشرفته ۳۵ درصد از رشد خود را در این دوران کسب کرده‌اند و باید از این فرصت استفاده کرد.  

همایش روسای دانشگاهها و دانشکده‌های علوم پزشکی و معاونان و مدیران وزارت بهداشت تا روز جمعه در مشهد ادامه دارد. 

۶۹ مرکز آموزش عالی علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شامل ۵۱ دانشگاه و ۱۸ دانشکده علوم پزشکی کشور زیرپوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند. 

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.