در یک سال اخیر پیشروی نیروهای یمنی در جبهه‌های جنوبی تحت سیطره عناصر وابسته ‌به ائتلاف متجاوز عربی به‌سرکردگی عربستان سعودی وارد مرحله جدیدی شده و دستاوردهای حاصل‌شده توسط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی صحنه جدیدی را برای یمن رقم زده است.

امارات دیگر امن نیست

مهمترین تحولات اخیر در جبهه یمن انجام دو عملیات «طوفان یمن» توسط نیروهای انصار الله در عمق خاک امارات در هفته های گذشته و نیز عملیاتی تازه در ابوظبی بوده که طی آن تاسیسات مهم و حیاتی در این کشور از جمله فرودگاه ابوظبی و پالایشگاه نفتی «المصفح» و.. مورد هدف قرار گرفته است. جنبش انصار الله یمن تاکید کرده است که این عملیات در پاسخ به تجاوزها و محاصره ظالمانه ائتلاف متجاوز علیه مردم مظلوم یمن صورت گرفته است و تا زمانیکه محاصره ادامه دارد، بانک اهداف روی میز است و عملیات علیه عوامل تجاوز ادامه خواهد داشت.

آخرین عملیات نیروهای یمنی در زمانی انجام شده که «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به امارات سفر کرده و در حال دیدار با مقام های این کشور بوده است. بسیاری از رسانه ها و ناظران سیاسی یکی از اهداف این سفر را رایزنی برای همکاری های نظامی و امنیتی به ویژه در برابر حملات نیروهای انصار الله تفسیر کرده اند.

در همین راستا، «حمید عاصم»، عضو تیم مذاکره‌کننده صنعا و از رهبران حزب ناصری یمن در گفت و گو با قدس درباره ابعاد پیشروی نیروهای یمنی و تحولات مرتبط با این کشور به پرسش های زیر پاسخ گفته است:

ابتدا بفرمائید که آخرین تحولات و پیشروی های میدانی در چه وضعیتی قرار دارد؟

در ادامه نبرد نیروهای یمنی در عرصه میدانی طی روزهای گذشته تلفات جانی و تجهیزاتی فراوانی به نیروهای متجاوز و مزدور وارد شده و پیشروی های بزرگی ارتش و کمیته های مردمی یمن محقق کرده اند که به دنبال آن، دشمن تجاوزات خود علیه یمن را تشدید کرده و با افرایش محاصره زمینی، دریایی و هوایی از ورود مشتقات نفتی، دارو و مواد غذایی جلوگیری کرده است. علاوه براین آنها کمک های نظامی به مزدروان را افزایش داده وحملات هوایی و بمباران تاسیسات غیرنظامی را تشدید کرده اند.

در مقابل ارتش، کمیته های مردمی، یگان موشکی و پهپادی یمن نیز عملیات خود علیه مواضع متجاوزان را تشدید کردند و توانستند در بسیاری از محورها پیشروی کنند، همچنین امارات و عربستان با تعداد زیادی موشک بالستیک و پهپاد با دقت بسیر بالا مورد هدف قرار گرفتند. نیروهای ما امارات را تهدید کردند که اگر تجاوزات خود به مردم یمن و حمایت از مزدوران را متوقف نکند این حملات علیه آن ادامه خواهد یافت. همانطور که اطلاع دارید، طی روزهای گذشته نیروهای موسوم به عمالقه که مورد حمایت امارات هستند، به دلیل حملات پی در پی ارتش و کمیته های مردمی، انهدام صدها خودرو و کشته و زخمی شدن نزدیک به ۶۰۰۰ هزار مزدور مبجور به عقب نشینی از جبهه شبوه شدند.

چرا امارات در برهه اخیر حملات خود و حمایت از مزدوران را افزایش داده بود؟ امارات در یمن به دنبال چیست؟

امارات یکی از کشورهای عضو ائتلاف متجاوز از اولین روز آغاز تجاوز علیه یمن بوده و در پاسخ به جنایت های آن، ضربه های سنگینی به نیروهایش در مخاء، مأرب و مناطق جنوبی به آن تحمیل شده است. این کشور چندی پیش کوشید تا این تصور را در نزد افکار عمومی جهان ایجاد کند که از جنگ یمن عقب نشسته است؛ در حالی که این هیچ زمانی صحت نداشته و طی مدت گذشته تلاش کرده تا سیطره خود بر جزیره های یمنی را بسط دهد؛ از این رو مزدوران خود و برخی عناصر صهیونیستی را وارد منطقه ساحل غربی و یا مناطق جنوبی کرده و آنها را به پیشرفته ترین تسلیحات و اموال زیاد مجهز کرده و از طرف دیگر رسانه های خود را در راستای فرافکنی به کار بست. پس از آنکه نیروی دریایی یمن بر کشتی اماراتی «روابی» در آب های یمن مسلط شد، این کشور دیوانه وار حملات متجاوزانه خود علیه غیرنظامیان یمن را تشدید کرد و با به کارگیری ده ها هزار مزدور کوشید تا به سمت استان های مأرب و البیضاء یورش ببرد.

امارات در حقیقت دستورات دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی که نسبت به قدرت نظامی یمن ابراز نگرانی کرده است را اجرا می کند. این کشور با تنش زایی درصدد خدمتگزاری به رژیم اسرائیل است و همچنین می خواهد تا یمن تجزیه شده و از این طریق بر جزایر یمنی مسلط شود و ثروت های طبیعی آن را غارت کند؛ پس از این تنش زایی های امارات بود که یگان موشکی و پهپادی یمن وارد عمل شد و ضربه های سخت و درناکی را به ابوظبی و دبی وارد کرد.

پاسخ یمنی ها به تنش زایی امارات برای آنها غافلگیر کننده بود؛ اگر امارات تحمل اینگونه پاسخ ها را ندارد، چرا به تنش زایی اقدام می کند؟

تردیدی نیست که سران امارات دچار غرور شده بودند و فکر نمی کردند که توانمندی های نظامی یمن تا این سطح بالا باشد؛ آنها از حملات گذشته به عمق خاک عربستان عبرت نگرفته بودند و غافل از اینکه یگان موشکی و پهپادی یمن می تواند عمق خاک و پایتخت آن را با دقت بالا هدف قرار دهد و نیروی دریایی می تواند با قدرت از آب های سرزمینی خود دفاع کند، پس از آنکه کشتی «روابی» به کنترل نیروهای ما در آمد حملات خود را تشدید کرد، بدون آنکه تهدیدات ما را جدی بگیرد، در این هنگام بود که موشک ها و پهپادهای یمنی وارد ابوظبی و دبی شدند و درس سختی را به امرای اماراتی دادند.

پس از آنکه عمق خاک امارات هدف قرار گرفت و سامانه های دفاع هوایی پیشرفته از رهگیری موشک ها و پهپادها درماندند، با آنچه که انتظارش را نداشتند غافلگیر شدند؛ به ویژه آنکه حملات بسیار دقیق انجام شد و کشورهای بزرگی مثل آمریکا شهروندان خود را از سفر به امارات برحذر داشتند، اقتصاد آن به لرزه افتاد و شاخص سهام دبی به شدت افت کرد؛ پس از این بود که برخی فعالیت های نمایشگاه اکسپودبی را به تاخیر انداخته و مزدورانش از شبوه عقب نشینی کردند.

طی روزای اخیر ائتلاف متجاوز سعودی یک نفتکش یمنی را توقیف و مانع از ورود سوخت به یمن شد؛ چرا عربستان وامارات شکست خود در میدان را با فشار بر غیرنظامیان پاسخ می دهند؟

همانطور که می دانید و همه دنیا می داند، ائتلاف شر و متجاوز سال هاست که به محاصره مردم یمن متوسل شده و با بستن بندرگاه ها، فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی، از ورود مشتقات نفتی، مواد غذائی، داروها و کمک های انسانی مانع شده است. آنها حتی به زخمی ها و بیماران یمنی اجازه نمی دهند تا برای درمان و مداوا به خارج از کشور منتقل شوند. دشمن خیال باطل دارد که با این جنایت های خود می تواند مردم یمن را به زانو درآورده و آنها تسلیم متجاوزان خواهند شد؛ به همین خاطر طی روزهای اخیر نیز محاصره مردم یمن را تشدید کرده و از ورود نفتکش ها به بندر الحدیده جلوگیری کردند. اکنون مردم یمن به شدت دچار مشکل هستند و متأسفانه جامعه بین الملل نیز به شریک اصلی آنها در محاصر و جنایت علیه یمن تبدیل شده است.

روز جمعه منابع خبری گزارش دادند که مزدوران مورد حمایت امارات موسوم به «عمالقه» از شبوه عقب نشینی کرده اند؛ این اقدام امارات به چه مفهوم است؟

عقب نشینی نیروهای تحت حمایت امارات موسوم به «نیروهای عمالقه» از شبوه و عملیات بازاستقرار آنها به معنی عقب نشینی امارات از جنگ نیست و اگر مقصود امارات از این کار همین باشد، کافی نیست. امارات باید عقب نشینی و خروج کامل نیروهای خود از یمن را اعلام کرده، از حمایت مزدوران دست بردارد، از مردم یمن عذرخواهی کند و به خاطر خسارت هایی که وارد و یا ثروت هایی که طی سال های گذشته غارت کرده، غرامت بپردازد و تا زمانی که همه این اقدامات را انجام ندهد، طوفان یمن تا نابودی زیرساخت های کشور کوچکی مانند امارات ادامه خواهد یافت.

تهدیدهای نظامی یمن علیه امارات تا چه میزان واقعی است و چه تبعاتی برای امارات خواهد داشت؟

بی شک تهدیدهای یمن در مورد حمله به امارات و ضربه زدن به آن به واقع اجرایی شده و ناتوانی آنها در مقابله با این حملات ثابت شده است. امروز امارات متقاعد شده که هیچ گونه ایمنی و پناهی در قبال حملات یمن ندارد و اگر تجاوز و جنایت های خود علیه مردم یمن را متوقف نکند حملات ادامه خواهد یافت. این تهدیدها و حملات یمن ترمز گردن فرازی امارات، عربستان و حتی رژیم صهیونیستی را که به شدت نگران است، کشیده و امرای آنها حساب کار دستشان آمده است.

رسانه ها گزارش کرده اند که اسرائیل از فروش سامانه «گنبد آهنین» به امارات خودداری کرده است؛ به نظر شما علت این خودداری چیست؟

به نظر من خودداری رژیم صهیونیستی از فروش سامانه دفاعی گنبد آهنین به امارات دلایل متعددی دارد؛ اول آنکه این رژیم خوف آن دارد که گنبد آهنین به حمایت و حفاظت از امارات در برابر حملات یمنی موفق نشود و این یک رسوایی بزرگ برای این رژیم خواهد بود.

دومین دلیل آنکه رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که نیروهای یمنی می توانند عمق سرزمین های اشغالی فلسطین را هدف قرار دهند و این را بارها نیز اعلام کرده اند و این نگرانی مانع از فروش سامانه گنبد آهنین به امارات شده است.

اما با این وجود می دانیم که رژیم اسرائیل چه از طریق حمایت نظامی و لجستیکی و چه از طریق حمایت رسانه ای نه فقط در مدت اخیر که از سال ها پیش در جنگ یمن مشارکت داشته و بلکه عربستان و امارات بسیاری از دستورات را از این رژیم دریافت کرده اند.

اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی اخیرا به امارات سفر کرد؛ هدف از این سفر به ویژه پس از حملات کوبنده یمن به ابوظبی و دبی چیست؟

سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات در ادامه سفر دیگر مسئولان این رژیم به ابوظبی به ویژه پس از امضای توافق سازش و عادی سازی و سفرهای دوطرفه انجام شده و بنابراین این سفر هم در راستای اعلام حمایت از اماراتی صورت می گیرد که خیال می کند رژیم صهیونیستی یا آمریکا یا دیگران می توانند از آن در مقابل حملات یمن حمایت و حفاظت کنند؛ غافل از اینکه خود اسرائیل در تیررس نیروهای یمنی قرار دارد. این عجیب نیست که یک کشور سازشگر میزبان رئیس رژیم صهیونیستی باشد؛ کسی که به عادی سازی تن داده قطعا به تبدیل شدن کشورش به جولانگاهی برای صهیونیست ها نیز تن خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.