رئیس جمهوری روسیه، امروز (پنجشنبه) از آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس خبر داد و اندکی پس از سخنان او صدای چندین انفجار در کی‌یف و دونتسک شنیده شد.

پوتین: روسیه مدرن، قوی‌ترین قدرت جهان است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت:  شرایط ما را به اتخاذ اقدامات قاطع و فوری واداشته است. جمهوری‌های مردمی [خودخوانده] دونباس از روسیه کمک خواستند. بر این اساس، طبق ماده ۵۱ بخش ۷ منشور سازمان ملل متحد، با تصویب شورای فدراسیون روسیه و در راستای دوستی و توافقنامه‌های کمک مشترک با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، که توسط مجلس فدرال روسیه تصویب شده‌اند، من تصمیم گرفته‌ام که یک عملیات ویژه نظامی انجام دهم.

پوتین همچنین مدعی شد، تلاش‌های روسیه برای توافق با ناتو در خصوص عدم گسترش این اتحاد در شرق اروپا، بی‌فایده بوده است.

این رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: با توجه به تهدیدات مداوم از سوی اوکراین، روسیه نمی‌تواند احساس امنیت کرده، وجود داشته باشد و توسعه یابد.

پوتین پس از اعلام آغاز عملیات ویژه نظامی در منطقه دونباس، افزود: هر کس سعی کند در روند فعالیت روسیه مداخله، و بدتر از آن، تهدیدی علیه روسیه و مردم آن به حساب بیاید، باید بداند که روسیه فورا پاسخ خواهد داد... روسیه مدرن و پساشوروی، قوی‌ترین قدرت جهان بوده و هیچ کس نباید شک داشته باشد که مهاجمان (علیه روسیه)، مغلوب خواهند شد.

او با این حال در انتها،  مجددا ادعای خود مبنی بر اینکه روسیه قصد حمله و تصرف اوکراین را ندارد، یادآور شد.

رئیس جمهوری روسیه مدعی شد که عملیات نظامی‌ کشورش در اوکراین، نه برای تصرف این کشور، بلکه برای کمک به غیرنظامیان است و مسئولیت هرگونه خونریزی را با دولت اوکراین دانست.

او همچنین در ادامه گفت: هرگونه مداخله نظامی از سوی دیگر کشورها، "به عواقبی بی‌سابقه" منجر خواهد شد.

پوتین همچنین به نیروهای روسیه دستور داد تا از مردم حفاظت کنند و از نیروهای اوکراینی هم خواست تا سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. او بار دیگر تاکید کرد که توسعه‌طلبی ناتو برای جذب اوکراین "غیر قابل پذیرش" است و روسیه هیچ انتخاب دیگری نداشت، جز ایتکه از خودش مقابل آنچه او تهدیدات قریب‌الوقوع از سمت اوکراین توصیف کرد، دفاع کند.

پیشتر وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، کاخ سفید معتقد است روسیه ممکن است در ۲۴ ساعت آینده حمله‌ای "تمام عیار" علیه اوکراین را آغاز کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: متاسفانه روسیه نیروهایش را در سراسر مرزهای اوکراین با آخرین نقطه آمادگی مستقر کرده است؛ از شمال، از جنوب و از شرق، همه شرایط برای حمله اساسی روسیه علیه اوکراین آماده به نظر می‌رسد.

اندکی پس از سخنان پوتین که در تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، صدای انفجارهایی در کی‌یف، پایتخت اوکراین به گوش رسید. همچنین خبرگزاری اینترفکس از تیراندازی در نزدیکی اصلی‌ترین فرودگاه پایتخت اوکراین خبر می‌دهد. همچنین انفجارهایی در شهر دونتسک گزارش شده و به هواپیماهای غیرنظامی هشدار داده شد بر فراز این منطقه پرواز نکنند.

ساعاتی پیش از آن، جدایی‌طلبان روس‌گرا از مسکو برای متوقف کردن "تخاصم" اوکراین درخواست کمک کرده بودند؛ ادعایی که ایالات متحده آن را به عنوان پروپاگاندای روسیه توصیف کرد.

پیشتر یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت که کاروان تجهیزات نظامی شامل چندین تانک در حال حرکت به سمت دونتسک از سمت مرز روسیه بودند.  

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.