پس از انتشار گزارش‌هایی درباره مخالفت ریاض با سفر مقامات آمریکایی به عربستان، یک مقام سعودی می‌گوید که ریاض مشتاق استقبال از وزیر خارجه آمریکا است اما هنوز برای نشستی در ریاض برنامه‌ریزی نشده است.

مقام سعودی: زمانی برای دیدار با وزیر خارجه آمریکا در ریاض مشخص نشده است

به گزارش قدس آنلاین، پس از گزارش منابع خبری درباره سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی و امارات عربی متحده، یک مقام وزارت امور خارجه عربستان، امروز (جمعه)، در این خصوص گفت که ریاض مشتاق دیدار این مقام آمریکایی است.

این مقام سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» در این باره اظهار داشت که عربستان سعودی مشتاق است در آینده نزدیک از آنتولی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا استقبال کند تا گفت‌وگوهای «مثبت» جاری را تقویت نمایند اگرچه هنوز برای دیدار در ریاض برنامه‌ریزی نشده است.

 چند روز پیش گزارش‌هایی درباره ناموفق بودن تلاش‌های آمریکا به منظور مجاب کردن ولی‌عهد سعودی برای افزایش تولید نفت و عرضه آن به بازارهای انرژی منتشر شد و گفته‌ می‌شد که ریاض با سفر مقامات آمریکایی مخالفت می‌کند.

این مقام سعودی که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، در ادامه اظهارات خود اضافه کرد: «عربستان سعودی و ایالات متحده در تلاش هستند تا در تمام سطوح دولتی، منافع مشترک امنیتی و ثبات اقتصادی را پیش ببرند. مقامات سعودی و ایالات متحده در سطح فنی دائما با یکدیگر در تماس هستند».

 پیشتر، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» خبر داده بود که مشاوران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی و تدارک یک سفر برای او در فصل بهار به عربستان سعودی به منظور کمک به اصلاح روابط و اقناع ریاض برای تزریق نفت بیشتر به بازار هستند.

این وبگاه در گزارش خود اشاره کرده بود که این سفر میزان خطر بحران جهانی انرژی را نشان می‌دهد که در پی جنگ روسیه و اوکراین به وجود آمده است.

در همین ارتباط، خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از منابعی آگاه خبر داده بود که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی  «با قدرت نفتی خود» به دنبال کسب مشروعیت از رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان حاکم فعلی عربستان و «پیروز جنگ یمن» است.

این منابع که اشاره‌ای نیز به نام آن‌ها نشده بود، گفته بودند که این یکی از دلیل مقاومت بن سلمان در برابر فشارهای آمریکا به منظور عرضه نفت نفت بیشتر با هدف کاهش قیمت آن است.

منابع خبری پیشتر گزارش داده بودند که پس از گزارش سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا درباره نقش ولی‌عهد سعودی در ترور «جمال قاشقچی» ستون‌نویس روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» روابط دو طرف کمرنگ شده است. بعد از ترور جمال خاشقچی دیگر محمد بن سلمان سفری به آمریکا نداشته است.

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. پیشتر سردبیری روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» برا برعهده داشت. خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس واشنگتن‌پست مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی منتشر کرد. وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

خاشقچی در اکتبر سال ۲۰۱۸ (مهرماه ۹۷) در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه به طرز فجیعی ترور شد. دولت آمریکا اسفندماه گذشته درباره ترور جمال خاشقچی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

بعد از ترور خاشقچی و تا به امروز، «خالد بن سلمان» عالی‌ترین مقام سعودی بوده که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن، به آمریکا سفر کرده است. منابع خبری در آن زمان گزارش داده بودند که محمد بن سلمان هنوز نتوانسته موافقت واشنگتن برای سفر به آمریکا را جلب کند. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.