دفتر مراجع معظم تقلید در قم میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان را در سال جاری اعلام کردند.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره/ فطریه حداقل ۴۰ و کفاره حداقل ۸ هزار تومان است

به گزارش قدس آنلاین، میزان فطریه و کفاره که تا به حال بر اساس نظر مراجع عظام تقلید مشخص شده، در زیر آمده‌ است.

دفتر مقام معظم رهبری در قم در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره میزان زکات فطره و کفاره ماه مبارک رمضان با اشاره به آن که مومنان می توانند قیمت سه کیلو گندم یا برنج و مانند آن را از مغازه محل سکونت خود استعلام و آن را بر اساس مقدار شرعی به عنوان زکات فطره پرداخت کنند، اعلام کرد فطریه در سال جاری برای هر نفر و بر اساس قیمت سه کیلو گندم ۴۰ هزار تومان است.

این دفتر همچنین درباره کفاره غیرعمدی روزه های ماه مبارک رمضان نیز اعلام کرد، کفاره باید به صورت طعام پرداخت شود و البته دفتر مقام معظم رهبری در قم به ازای کفاره هر روز، ۸ هزار تومان امانت می‌گیرد تا آن را به طعام تبدیل کرده و به نیازمندان برساند.

دفتر آیت الله سیستانی نیز اعلام کرد از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه سال جاری بدل از آرد ۴۰ هزار تومان، بدل از برنج ایرانی ۲۲۵ هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی ۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

این دفتر همچنین اعلام کرد با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

همچنین بر اساس اطلاعیه دفتر آیت الله شبیری زنجانی، شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سخت‌تر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در ادامه اعلام کرد که مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

بر اساس نظر آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند، ضمن آن که کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان است.

لازم به ذکر است براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است، ضمن آن که بنابر فتوای این مرجع تقلید شیعیان اگر کسی فقط در افطار شب عید مهمان دیگری باشد، فطریه او به عهده خودش خواهد بود.

و اما تماس تلفنی خبرنگار فارس در قم با دفتر آیت الله وحیدخراسانی بیانگر آن است که از نظر معظم له، میزان فطریه امسال به ازای هر نفر و با قیمت گندم و برنج به ترتیب ۴۰ و ۱۴۰ هزار تومان است، ضمن آن که کفاره غیرعمدی و عمدی روزه نیز از نظر ایشان و برای هر روز، به ترتیب ۱۰ و ۶۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

همچنین دفتر آیت الله سبحانی نیز اعلام کرد مومنان قیمت گندم یا برنج را از مغازه های محله یا شهر خود بپرسند و بر همان اساس فطریه را به میزان شرعی پرداخت کنند.

این دفتر همچنین میزان کفاره غیرعمدی و عمدی را به ترتیب ۱۰ و ۶۰۰ هزار تومان برای هر روز ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

دفتر آیت الله نوری همدانی نیز  اعلام کرد بر اساس قیمت گندم، فطریه امسال به ازای هر نفر ۴۰ هزار تومان و کفاره روزه غیرعمدی نیز ۱۰ هزار تومان برای هر روز است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.