۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 796650

در فرایند تغییر در هندسه نظم جهانی، چه الزاماتی پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد؟

تغییر در هندسه نظم جهانی و الزامات پیش‌روی ایران

به گزارش قدس آنلاین، هفته گذشته رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از دانشجویان پیرامون تحولات جاری بین‌المللی با اشاره به شکل گیری نظم جدید بین‌المللی تأکید کردند که این نظم، بعد از دوران نظم دو قطبی جهان و نظریه نظم جهانِ تک قطبی [آمریکا محور] در حال شکل‌گیری است. سوالی که مطرح می شود این است که در فرایند تغییر در هندسه نظم جهانی، چه الزاماتی پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد؟

 درک صحیح از روندها
مهمترین الزام در مواجهه با فرایند تغییر در هندسه نظم جهانی، «فهم صحیح» و «درک درست» از روندهای موجود در بستر این تغییر است. «انتقال مرکز ثقل قدرت از غرب به شرق»، «افول آمریکا و نقش جهانی آن» و «تغییر شکلی و محتوایی در ائتلاف‌های بین‌المللی [عمدتاً آمریکا محور]» از جمله مهمترین روندهای جاری در فرایند تغییر هندسه نظم جهانی هستند.

 کسب و تقویت توانمندی‌ها
مواجهه موفق و اثرگذار با فرایند تغییر در هندسه نظم جهانی نیازمند تقویت توانمندی‌های موجود و کسب توانمندی‌هایی جدید است. با توجه به چندبعدی شدن مفهوم قدرت در عرصه بین‌المللی، لازم است که به موازات تقویت قدرت دفاعی بازدارنده، ارتقاء ابعاد دیگر قدرت ملی از جمله بعد اقتصادی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 کنش فعالانه در چارچوب اتحاد و ائتلاف
در جهان چندقطبی، اثرگذاری در سطح بین‌المللی، نیازمند هم‌افزایی از طریق کنش فعالانه در چارچوب اتحادها و ائتلاف‌هایی است که در نظم جدید بین‌المللی از جایگاه محوری برخوردار خواهند بود. تقویت و تثبیت نقش ایران در محور مقاومت و نهادهایی مانند «سازمان همکاری‌های شانگهای» و مشارکت در شکل‌دهی به ائتلاف‌های جدید به ویژه با محوریت همکاری‌های اقتصادی از الزامات کنش فعالانه در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

جهان در حال تغییر است و جایگاه کشورها در نظم جدید بر مبنای بهره‌ای که از توزیع مجدد توانمندی‌ها خواهند برد، تعیین می‌شود. روندهای جاری نشان می‌دهند که بر مبنای توانمندی‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، کشورهایی مانند آمریکا که در رأس هرم قرار داشتند در حال سقوط به رده‌های پایین‌تر بوده و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای و بین‌المللی در حال نقش‌یابی و نقش‌آفرینی هستند.

انتهای پیام

منبع:اندیشکده راهبردی تبیین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.