وزارت خارجه چین در سالگرد حمله نظامی ناتو به یوگسلاوی سابق و هدف قرار گرفتن سفارت این کشور به دلیل بمباران نیروهای ناتو، از آمریکا و این ائتلاف نظامی خواست که ذهنیت جنگ سرد را پایان دهند.

پکن: بمباران سفارتمان در بلگراد توسط ناتو را فراموش نمی کنیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ریانووستی، وزارت خارجه چین اعلام کرد که مردم این کشور هرگز بمباران سفارت پکن در یوگسلاوی سابق توسط نیروهای ناتو را فراموش نمی کنند.

وزارت خارجه چین افزود که این اتحاد نظامی باید همراه با جنگ سرد مدفون می شد، اما در عوض ابزار هژمونی تعدادی از کشورها باقی مانده است و امنیت جهانی را تهدید می کند.

وزارت خانه مذکور در این باره گفت: ارتش ناتو به رهبری ایالات متحده، ۲۳ سال پیش به طور جدی کنوانسیون های بین المللی مربوطه و هنجارهای اساسی روابط بین الملل را نقض کرد، وقیحانه شورای امنیت سازمان ملل را دور زد و کشور مستقل یوگسلاوی را به مدت ۷۸ روز بمباران کرد که این مسئله منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی بی گناه شد، از جمله سه روزنامه نگار چینی.

وزارت خارجه چین با تاکید بر اینکه نه مردم چین، نه مردم صربستان و نه جامعه بین المللی اقدام تجاوزکارانه ناتو را فراموش نمی کنند، ادامه داد: به یاد آوردن تاریخ، حفظ صلح و اجازه ندادن به این حادثه تاریخی که مجددا تکرار شود، بهترین راه برای گرامیداشت این روز است. ما امیدواریم که ایالات متحده و ناتو واقعاً از جنایاتی که در آن زمان مرتکب شدند، توبه کنند، ذهنیت جنگ سرد را کاملاً کنار بگذارند و با توقف اعمال فشار و قلدری بر دولت‌های مستقل، نگرانی‌های مشروع همه کشورها در زمینه امنیت را جدی بگیرند تا به صلح و نظم و ثبات بلندمدت در اروپا و سراسر جهان کمک کنند.

بمباران یوگسلاوی سابق توسط نیروهای ناتو در ۲۴ مارس ۱۹۹۹ آغاز شد و در ۷ ماه مه همان سال در نتیجه بمباران ناتو، سفارت چین در بلگراد مورد اصابت قرار گرفت که در اثر آن سه تن کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.