مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه ۳۱۷ هزار هکتار از اراضی شمالی استان گلستان در معرض بیابانی شدن است، گفت: حدود ۱۲۷ هزار هکتار از این اراضی منشا گرد و غبار هستند.

۱۲۷ هزار هکتار از اراضی شمالی گلستان منشأ گردوغبار است

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرحیم لطفی با اشاره به رهاورد سفر ریاست جمهور به گلستان گفت: در سنوات گذشته پیگیری های زیادی درباره مباحث آبخیزداری، آبخوان داری و مباحث مربوط به آب و جنگل از سوی استان گلستان، مجامع کشوری و دستگاه های کلان کشور انجام شده  این مسائل در اولویت پیگیری ها قرار گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه در سفر رئیس جمهور به گلستان این مباحث مورد توجه قرار گرفت و برای عملیات آبخیزداری، آبخوان داری، توسعه و حمایت از جنگل ها حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که این مهم طی سه سال تحقق می یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه اختصاص این اعتبار موجب می شود تا عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۳۵۰ هزار هکتار از وسعت مناطق کوهستانی، کوهپایه ای و اراضی ملی نیازمند این عملیات به انجام برسد، تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد سطح عملیات ما در استان به یک میلیون هکتار خواهد رسید.

لطفی با اشاره به اینکه در استان گلستان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی نیاز به عملیات آبخیزداری و آبخوان داری دارد، تاکید کرد: اختصاص اعتبار برای اجرای عملیات در یک میلیون هکتار شرایط مطلوبی را برای گلستان رقم می زند و استان را از لحاظ ایمنی و مسائل آب ارتقاء می دهد.

وی از تخصیص ۱۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای بیابان‌زدایی و احیای مراتع طی سه سال به استان گلستان خبر داد و یادآور شد: برای این مهم نیز برنامه ریزی شده و هماهنگی های لازم در جریان سفر رئیس جمهور به گلستان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه برخی از شهرستان های استان مستعدِ بیابان‌زایی، منشا گرد و غبار هستند، بیان کرد: حدود ۳۱۷ هزار هکتار از اراضی شمالی استان گلستان در معرض بیابانی شدن است و حدود ۱۲۷ هزار هکتار از این اراضی منشا گرد و غبار هستند که باید اقدامات احیایی و تثبیت خاک در این نقاط انجام شود.

لطفی با اشاره به اینکه برای مقابله با بیابان‌زایی طی سنوات گذشته اقدامات خوبی توسط همکاران ما در گنبدکاووس و آق قلا انجام شده بود که این کار در حال توسعه است، متذکر شد: همچنین بخش هایی از شهرهای گمیشان، آق قلا، غرب شهرستان مراوه تپه و گنبدکاووس نیز به این طرح مقابله ای اضافه شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۶۱۶ میلیارد تومان رهاورد اعتبارات سفر رئیس جمهور به گلستان است که امیدوارم این اعتبارات را به نحو درست و صحیح هزینه کنیم و بخشی از مشکلات حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در استان گلستان مرتفع شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.