گودبرداری حصارک در حوالی کلانشهر کرج و بیخ گوش پایتخت انجام شد که پس از گذشت نزدیک به دو دهه در حالی مسکوت مانده است که خطر ۷۲ ساختمان مسکونی و ساکنین آن را تهدید می‌کند.

 گودبرداری کرج در انتظار اقدام عاجل مسؤولان/۱۲ ملک در وضعیت قرمز قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، حصارک منطقه ای در شمال غرب کرج واقع شده است و جزو مناطق قدیمی استان البرز به شمار می‌رود؛ سال‌ها پیش یک گودبرداری غیراصولی از سوی مالک یک زمین در حصارک منطقه پنج شهرداری کرج انجام شد که موجب آسیب دیدن و ترک برداشتن منازل مسکونی مجاور این گودبرداری شد.

این گودبرداری که گفته می‌شود برای احداث یک فروشگاه به یکی از برندهای کشور واگذار شده است، ایمنی ساختمان‌های مجاور را دچار بحران کرده است جان شهروندان را تهدید می‌کند.

امروز حدود ۲۰ سال از گودبرداری غیراصولی زمینی در منطقه حصارک کرج و رها شدن آن به مدت طولانی موحب شده تعداد زیادی از منازل محله در معرض آسیب جدی قرار بگیرند پیش از این اختلاف شهرداری با صاحب زمین گودبرداری شده مانع از ساماندهی زمین شده و در این میان مردم محله متضرر اصلی این ماجرا هستند.

در ماه‌های گذشته  پیگیری‌های متعددی در خصوص وضعیت گودبرداری منتشر کرده است.

محمد اسدیان، عضو شورای شهر کرج، در این خصوص  با اشاره به اینکه در این پروژه تخلفاتی انجام شده است، گفت: دو جلسه ویژه در فرمانداری برگزار شد و مصوب کردیم سه کارشناس از سوی ساکنین، مالک پروژه و دادگستری معرفی شود تا ضمن بررسی ۷۲ خانه خسارت را بررسی کرده و ارزش فعلی ملک را اعلام کنند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه میزان پرداختی مالک پروژه در صورت تخریب منازل نیز بررسی شده است، ادامه داد: برای هر خانواده مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن تخصیص پیدا کرد؛ همچنین ۵ میلیون تومان هزینه اساس کشی برای ساکنین منازل اطراف گودبرداری حصارک در نظر گرفته شد.

وی تأکید کرد: طبق حواشی ایجاد شده گروهی موجب شدند تا افکار مردم دچار گمراهی شود و پس از آن همکاری مردم با ما کاهش یافت، به مردم می‌گویند اگر خانه‌ها را تخلیه کنید هیچ مدرکی برای بازگشت ندارید.

اسدیان تصریح کرد: صورت جلسه با حضور نماینده دستگاه قضایی انجام شد و طبق آن شهروندان این منطقه با برطرف شدن خطر و انجام پروژه می‌توانند به خانه‌های خود برگردند.

این عضو شورای شهر مالک باید ظرف یک سال گودبرداری را به حد صفر برساند، یادآور شد: طبق آمار اعلامی ۱۲ مورد از منازل طبق اعلام نظام مهندسی در وضعیت کاملا قرمز است؛ یعنی حتی حین پر کردن گودال و حرکت غلتک نیز احتمال ریزش و بروز حادثه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نهاد ریاست جمهوری وارد شده است و نماینده آقای رییسی در این خصوص پیگیر هستند، افزود: در خصوص موعد اجرایی شدن این پروژه صحبت‌ها مبنی بر این است که مالک طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری دستور نقشه و طراحی را داشته باشد و از اول مهر اجرای پروژه آغاز شود.

این در حالی است که روز گذشته مریم قهرمانی، عضو شورای شهر کرج، در نطق پیش از دستور صحن علنی شورای شهر، به این موضوع اشاره کرده و خواستار تسریع به رسیدگی در این خصوص شده است.

بنا بر این گزارش، عضو شورای شهر ضمن پرداختن به این سوال که چرا پیگیری برای هزینه اسکان اضطراری از سوی شورای شهر صورت نگرفته است، گفته است که در این خصوص ترک فعل صورت گرفته و باید هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی شود تا شاهد بروز حوادثی همچون متروپل در حصارک کرج نباشیم.

مصطفی سعیدی سیرایی، شهردار کرج، با بیان اینکه مدیریت شهری با تمام ظرفیت برای ساماندهی ۷۲ خانوار در معرض خطر گودبرداری در منطقه حصارک کرج پای کار آمده است، گفت : انتظار می‌رود مالک این گودبرداری هر چه سریع تر به قانون تمکین کند.

با اشاره  به حادثه تلخ ریزش ساختمان در آبادان و اهمیت پرداختن به موضوع تعیین تکلیف ۷۲ خانوار منطقه حصارک کرج بیان داشت: این گودبرداری مربوط به سال‌ها پیش است که به یکی از دغدغه های شورای ششم و مدیریت شهری کرج تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در بحث گود حصارک از روزی که شهرداری در شورای ششم فعالیت خود را آغاز کرد این موضوع به عنوان یک پرونده حساس روی میز مدیریت شهری قرار گرفت و در این زمینه لایحه به شورای شهر ارائه دادیم .

شهردار کرج بیان داشت: آخرین اقدامات مدیریت شهری کرج این بود که طبق این مصوبه به هریک از خانوارهای  محدوده خطر ریزش گودبرداری مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای اجاره مسکن از سوی شهرداری پرداخت شود که این اقدام مورد استقبال ساکنان قرار نگرفت.

 وی در ادامه داد: در سفر ۱۸ فروردین ماه  سال جاری رییس جمهور به استان البرز موضوع مخاطره ۷۲ واحد مسکونی حصارک مورد واکاوی قرار گرفت و دو نشست ویژه در استانداری البرز و نهاد ریاست جمهوری با حضور  مسوولان مدیریت شهری کرج، مالک گودبرداری ، اداره کل راه وشهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز و فرمانداری کرج برگزار شد.

شهردار کرج بیان کرد: در این نشست ها ، مالک گودبرداری متعهد شد افزون بر پرداخت مبالغی برای اضافه شدن به مبلغ پرداختی شهرداری کرج  به ساکنان ۷۲ واحد مسکونی، ظرف مدت دو سال نسبت به ساماندهی محل گودبرداری اقدام کند.

سعیدی سیرایی افزود: پس از این نشست متاسفانه مالک گودبرداری به بهانه واهی از انجام تعهدات خودداری می کند که باید طبق قانون با این موضوع برخورد شود.

شهردار کرج بیان داشت: متاسفانه تاکنون  مالک مجموعه همکاری نکرده و شهرداری این آمادگی را دارد بر اساس نظر نظام مهندسی و تصمیم کلان نسبت به ساماندهی و مقاوم سازی ۷۲ واحد مسکونی در معرض خطر ریزش در حصارک کرج اقدام کند.

وی یادآور شد: البته اقدامات موقت برای ایمنی واحدهای در معرض خطر انجام شده اما عمر مفید این واحدهای مسکونی از نظر کارشناسی تمام شده و باید هر سریع تر ساماندهی شوند.

انتهای پیام

منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.