مسئول روابط عمومی مرکز موسیقی مأوای سازمان هنری رسانه‌ای موج می‌گوید: با اجرای پویش «نذر اسباب‌بازی» کودکان با امام علی(ع) بیشتر آشنا می‌شوند.

«نذر اسباب‌بازی» به عشق امیرالمؤمنین (ع)

محمد جواد توسلی در گفت‌وگو با قدس ادامه می‌دهد: در این پویش قرار است کودکان به عشق امیرالمؤمنین(ع) با تأسی از مشی و منش ایشان، از بین اسباب‌بازی‌های خود یکی را به عنوان هدیه به دیگر کودکان هدیه دهند تا کمک‌رسان کودکان مناطق محروم، نیازمند، ایتام و بیماران سرطانی‌ باشند. 
این پویش همزمان با عید غدیر اجرا می‌شود و کودکان می‌توانند اسباب‌بازی‌های خود را به میدان ولیعصر(عج) ببرند و تحویل دهند.
به گفته مسئول روابط عمومی مرکز موسیقی مأوای سازمان هنری رسانه‌ای موج، ترویج روحیه فداکاری و ایثارگری در کودکان و نوجوانان، ایجاد فضای شاد در عید غدیر و راه‌اندازی جریان‌های مردمی، حول محور سرود و ارزش‌های اسلامی و اجتماعی برای کودکان از دیگر اهداف این پویش است.
این پویش به همت مرکز موسیقی مأوای سازمان هنری رسانه‌ای موج با مشارکت هیئت‌های مذهبی به مناسبت فرارسیدن دهه ولایت و عید سعید غدیرخم برگزار می‌شود، همچنین برای این پویش، نماهنگی نیز با عنوان «هدیه اسباب‌بازی» با نوای رضا هلالی و محمدحسین پویانفر براساس شعری از حمید رمی تولید شده است.
توسلی اضافه می‌کند: یکی دیگر از بخش‌های این پویش، ارسال ویدئو از خوانش سرود «هدیه اسباب‌بازی» توسط کودکان است که علاقه‌مندان می‌توانند در این بخش اسباب‌بازی یا عروسک دلخواه خود را برای هدیه به یک کودک انتخاب کنند و فیلمی با این مضمون که «این اسباب‌بازی را برای شرکت در پویش هدیه اسباب‌بازی به عشق مولا علی هدیه می‌دهم» گرفته و به آدرس Hamseday_aseman@ در فضای مجازی ارسال کنند.
این پویش می‌تواند اهداف دیگری همچون تقویت عزت نفس، اعتماد به نفس، خودباوری، خود ارزشمندی، خودآگاهی، تفکر خلاق، مهارت‌های حل مسئله، تصمیم‌گیری، مدیریت هیجاناتی نظیر استرس، نگرانی، غم، مهارت خوشبینی، مهارت شوخ‌ طبعی و شاد بودن و مهارت همدلی در کودکان داشته باشد.
به گفته توسلی، عملکرد ذهن اکنون ما بستگی به تجارب عمیق کودکی ما دارد، باید بدانیم این تجارب به ما می‌گوید لیاقت داشتن، مؤثر بودن، همدل بودن و عشق سهم همه انسان‌هاست.
او اضافه می‌کند: همه ما انسان‌ها ارزشمند هستیم و با خوشحال نمودن هم و در اختیار قرار دادن داشته عاطفی یا مالی بدون حس ترحم، به تعالی روح انسان کمک کرده‌ایم.
مسئول روابط عمومی مرکز موسیقی مأوای سازمان هنری رسانه‌ای موج نقطه‌قوت این طرح را تمرین مهربانی و برابری انسانی می‌داند و متذکر می‌شود: با چنین طرح‌هایی به کودکانمان بیاموزیم انسان‌ها به ترحم ما نیازمند نیستند، بلکه همه نیاز به عشق، دوستی و بخشندگی همنوع خود داشته، در عین اینکه همه ما در هر شرایطی برابر و غیربرابر با ارزش هستیم، این طرح تمرینی است برای دوری از خودکامگی، خودشیفتگی، به سمت خویشتن ‌دوستی همراه با دیگردوستی.
پویش هدیه اسباب‌بازی؛ خاطره شیرینی که به نام علی(ع) گره می‌خورد
منصوره مصطفی‌زاده، کارشناس کتاب کودک نیز درباره پویش هدیه اسباب‌بازی که به‌مناسبت عید غدیر برگزار می‌شود به خبرگزاری مهر می‌گوید: شاید برخی تصور کنند ما قهرمان‌ها و اسطوره‌های دینی و داستانی ایرانی را نشناخته‌ایم و به همین دلیل هم نتوانسته‌ایم آن‌ها را به جامعه معرفی کنیم، اما در واقع چنین نیست و مشکل جای دیگری است. ماجرا اینجاست که ما نتوانسته‌ایم این شخصیت‌ها را در یک فرم مناسب و جذاب برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان ارائه کنیم و از این‌رو دچار ضعف عدم شناخت درست این گروه‌های سنی هستیم. ما به نوعی دچار خطای نشناختن بچه‌ها شده‌ایم و متأسفانه زبان حرف‌زدن با آن‌ها و مسائلی که برایشان جذابیت دارند را هنوز نیافته‌ایم.
وی اضافه می‌کند: به همین دلیل هم هنوز حتی قصه‌های خوبی برایشان نگفته‌ایم. از آنجا که عمده فعالیتم در حوزه کتاب است، باید بگویم این ضعف در حوزه داستان‌نویسی هم وجود دارد، برای همین است که اقبال کتاب‌های ترجمه شده در بین کودکان و نوجوانان بسیار است. برخی می‌گویند کتاب‌های ترجمه خشونت و محتوای ناسالم و… دارند و با همین‌موارد مخاطب را جذب می‌کنند، اما این جملات فقط بهانه‌اند. مشکل این است که ما هنوز شکل درست ارائه را پیدا نکرده‌ایم و باید این ضعف را بپذیریم.
این‌کارشناس کتاب کودک در ادامه می‌گوید: پویش «هدیه اسباب‌بازی» یکی از همین شکل‌های درست ارائه است، اهالی مأوا این نکته مهم را دریافته‌اند و به نظرم اقدام خوبی را شکل داده‌اند که می‌تواند بر گروه سنی خردسال و کودک تأثیر بسیار بگذارد. چون در این رده‌های سنی مهم است که می‌توانیم روی بچه‌ها تأثیر بگذاریم و آن‌ها را با فرهنگ و چهره‌های بزرگ مذهبیمان آشنا کنیم و انس و محبتشان را جلب کنیم. شاید این سؤال پیش بیاید که چطور این انس و مودت ایجاد خواهد شد؟ باید بگویم همراه کردن یک خاطره شیرین با اسم و عنوان شخصیت مدنظر تأثیر خود را خواهد گذاشت. در پویشی که به راه افتاده، پیش از هر چیز بچه‌ها خاطره‌ای شیرین خواهند داشت که به نام حضرت علی(ع) گره می‌خورد و در ذهنشان می‌ماند و از آنجایی که حوزه فعالیت کودک و نوجوان تقریباً از فعالیت‌های خوب خالی است، چنین رویدادهایی که از ایده تا اجرا غیرفرمایشی و باکیفیت پیش بروند، بسیار اثرگذار خواهند بود.
مصطفی‌زاده اضافه می‌کند: این پویش دو وجه دارد؛ یکی اینکه وقتی یک کودک اسباب‌بازی‌اش را هدیه می‌دهد، شادی عمیقی را تجربه می‌کند، شادی‌ای به مراتب بیشتر از کودک دریافت‌کننده هدیه. چرا که نیکی کردن در کودک شادی عمیق‌تری را ایجاد خواهد کرد تا نیکی دریافت کردن. دوم این کار حس مشارکت را در بچه‌ها بالا خواهد برد و آن‌ها را به سمت درک به نیکی و بخشندگی و هم مشارکت در جامعه سوق خواهد داد. از این‌رو این پویش را اتفاقی بسیار نیک می‌دانم و از برگزارکنندگانش به سهم خودم تشکر می‌کنم. اما توجه به یک نکته هم ضروری است؛ برای هر رده سنی بخشی از وجوه حضرت علی(ع) می‌تواند جذاب باشد، مثلاً برای کودکان قدرت بدنی، جنگجو و رزمنده بودن حضرت و برای نوجوانان برخورد ایشان با بی‌عدالتی و … . پویش «هدیه اسباب بازی» اتفاق فوق‌العاده‌ای است، آن‌هم در شرایطی که ما برای بچه‌ها تقریباً هیچ برنامه گسترده‌ای نداریم اما بیشتر برای دوره خردسالی و چند سال اول کودکی مناسب است. باید از نهادهای فرهنگی و به‌خصوص مرکز موسیقی مأوا که برای نوجوانان هم تا کنون کارهای خوبی داشته، خواست به این روند ادامه دهند و بچه‌هایمان را با حس وطن‌دوستی و اسلام‌دوستی، درست آشنا کنند.

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.