واردات خودرو که از اواسط خردادماه با ابلاغ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت به‌صورت رسمی آزاد شد همچنان اجرانشده و پیش‌بینی‌ می‌گردد تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ انجام بپذیرد.

واردات خودرو تا دو ماه دیگر

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت که اواخر تیر اعلام کرده بود، خودروهای وارداتی از شهریور به کشور می‌رسند، طی چندروز گذشته در مصاحبه‌ای با اعلام تصویب آیین‌نامه واردات خودرو در کمیسیون اقتصادی دولت گفت: این آیین‌نامه در صف بررسی هیئت دولت قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا چهارشنبه تصویب شود. نکته مهم صحبت‌های معاون صنایع حمل‌ونقل تأکید مجدد وی بر ورود خودروهای وارداتی به کشور در شهریور بود.مورخ ۹ مردادماه ۱۴۰۱، نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و نمایندگان بانک مرکزی به‌منظور بررسی آیین‌نامه واردات خودرو برگزار شد. این نشست از سوی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آغاز شد. او در جریان این نشست عنوان کرد: هدف از تدوین آیین‌نامه واردات خودرو دو موضوع است؛ نخست آنکه از آیین‌نامه به‌عنوان ابزار سیاست‌گذاری استفاده شود و دوم آنکه خودروهای وارداتی نیاز تمامی دهک‌ها را پوشش دهند.
 یکی از اهداف آیین‌نامه مذکور، واردات خودروهایی است که نیاز تمامی اقشار درآمدی را پوشش دهند. همچنین نرخ تعرفه در جریان بررسی‌ها، عنوان و مقرر شد مطابق آیین‌نامه‌های قبلی همچنان پلکانی باقی‌بماند اما برای خودروهای اقتصادی«خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار» این تعرفه کاهش پیدا کند و به ۱۰ الی ۲۰ درصد برسد. 
 سبدی از خودروهای متنوع در اختیار مردم
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واردات خودروی برقی برای مناطق آزاد درباره محل تأمین منابع آن در نشست با حضور معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت خاطرنشان کرد: منابع حاصل از صادرات بخشی از این منابع لازم برای واردات خواهد بود البته این موضوع به صادرات خودرو محدود نمی‌شود و شامل کالاهایی مانند فرش که برای سازمان توسعه تجارت اولویت‌دارند نیز می‌شود. بخشی دیگر هم از محل ارز منشأ خارجی تأمین می‌شود و بخش دیگر مربوط به ارز دولتی است. 
در این میان جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس در این خصوص معتقد است: بندهایی از آیین‌نامه واردات خودرو به نحوی تنظیم‌شده که شرایط را بیشتر برای خودروسازان فراهم کرده تا برای مردم همچنین طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده آیین‌نامه واردات خودرو در ۱۰ بند تدوین‌شده است و این آیین‌نامه آماده ارائه به هیئت دولت جهت تصویب نهایی است؛ البته در بحث واردات خودرو به دنبال دو موضوع بودیم، نخست شکستن انحصار در تولید خودرو که این انحصار نزدیک به ۵۰ سال است که در اختیار خودروسازان قرارگرفته است و دوم این‌که مردم بتوانند سبدی از خودروهای متنوع آن‌هم باقیمت متنوع را در اختیار داشته باشند که بتوانند خودروی موردعلاقه خود را انتخاب کنند.
 خلأ بازار خودرو با واردات پر می‌شود 
کارشناسان نیز براین باورند که پس از گذشت ۴ سال‌ از ممنوعیت واردات خودرو، تعیین تکلیف خودروهای وارداتی می‌تواند بازار خودرو را التیام ببخشد. به اعتقاد آن‌ها چهار موضوع مهم سبب شد که مُهر ممنوعیت از واردات خودرو برداشته شود. اولین آن افزایش درآمد ارزی کشور بود. با توجه به بهبود روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه و فعال‌سازی موافقت‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه، صادرات غیرنفتی تقویت شد و درآمد ارزی کشور افزایش یافت. دومین نکته، طرح ساماندهی خودرو است که در مجلس تصویب و از سوی  رئیس‌جمهور  برای اجرا ابلاغ‌شده است. 
دریکی از بندهای آن به واردات خودرو اشاره‌شده و وزارت صمت مکلف به تعیین آیین‌نامه برای واردات خودرو شده است. 
سومین موضوع دستور ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور است، دریکی از دستورها به‌صورت مستقیم به واردات خودرو اشاره‌شده و از وزارت صمت خواسته‌شده در سال‌جاری برای پایان دادن به انحصار در صنعت خودرو واردات خودرو دنبال شود. نکته پایانی یا چهارم که دولت سیزدهم در راستای آن واردات خودرو را دنبال می‌کند به تنظیم بازار برمی‌گردد. ازآنجاکه بازار با کمبود خودرو مواجه است و خودروسازان در سال‌های گذشته به خاطر بی‌تدبیری مسئولان تضعیف‌شده بودند، اکنون توان تأمین نیاز سالانه کشور را ندارند
 لذا برای جبران خلأ موجود چاره‌ای جز واردات خودرو نیست.

منبع: رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ن م ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
    0 0
    ارزوی ی ماشین خوب تو دلمون مونده ماشین جدید کرمان موتر ۲۰ هزار دلار قیمت داره که داره۶۰ هزار دلار میده دست مردم مسولین چرا ساکتن دزدی روز روشن،،میخواستیم هستی بشیم،،،،،