روز گذشته امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان در رابطه با مذاکرات و آغاز گازدهی صدها سانتریفیوژ که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی آن را اعلام کرده بود بر ناتوانی آمریکا برای امتیازگیری از ایران بر سر میز مذاکرات تأکید کرد.

گام‌های رو به جلو ایران

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز بر پایبندی طرف‌های برجام تأکید کرد و گفت آمریکا باید به خواسته‌های مشروع و منطقی ایران پاسخ دهد. وزیرخارجه آلمان نیز در اظهاراتی حق به جانب با درخواست از ایران برای پذیرفتن بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای، گفت: توافق منصفانه‌ای روی میز است. تا وقتی فرصت هست باید از آن استفاده کنیم. به زودی رئیس جمهور کشورمان با سفر به نیویورک در سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد. 

ایران، محور دیدار بلینکن و گروسی
به دنبال مانع تراشی‌های جدید بر سر حصول نتیجه در پرونده هسته‌ای ایران، روز گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیدار و گفت‌وگو با وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس بازنگری NPT در سازمان ملل در این باره خبر داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در صفحه توییترش از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی در حاشیه دهمین کنفرانس بازبینی پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در نیویورک خبر داده و نوشت: وزیر امور خارجه در دیدار با مدیرکل آژانس درباره شراکت مهممان و نقش مهم این سازمان در پیشبرد عدم توسعه اشاعه هسته‌ای، پادمان‌ها و کاربرد صلح‌آمیز[انرژی هسته‌ای] ایفا می‌کند. بلینکن هم در صفحه توییترش با «مفید» تلقی کردن مباحثاتش با گروسی در این دیدار و اشاره به همین محورها، گفت: همگی باید از کار مهم آژانس حمایت کنیم.

ایران دست برتر را دارد
علیرضا تقوی تحلیلگر سیاسی در گفت و گو با خبرنگار قدس، بااشاره به اینکه این مواضع مقامات غربی نشان دهنده مرگ مغزی برجام است، گفت: آمریکا اعلام خبر تمام شدن این توافق را به ضرر خویش می‌داند؛ زیرا در مخمصه پیچیده‌ای گرفتار است. وی ادامه داد: آمریکا علاوه بر کنترل چین، با چالش روسیه در اوکراین مواجه است و پرونده اتمی ایران نیز قوز بالا قوز آن‌هاست. وی در پایان نتیجه‌گیری کرده است ایران خود را در موقعیت بغرنجی نمی‌بیند که به توافق بد و لغو نشدن تحریم‌های کنونی تن دهد.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.