وزیر دفاع اوکراین با اشاره به حمایت گسترده تسلیحاتی ناتو از این کشور گفت: عملا عضو ناتو هستیم و به زودی این عضویت رسمی خواهد شد.

وزیر دفاع اوکراین: عملا عضو ناتو هستیم
به گزارش قدس انلاین و به نقل از خبرگزاری فرانسه، «اولکسی رزینکوف» روز جمعه خاطرنشان کرد: باوجودی که ناتو تمایلی به ورود به جنگ گسترده با روسیه ندارد اما اوکراین عملا عضو ناتو شده است.

وی گفت، مطمئن است که متحدان غربی اوکراین بالاخره ممنوعیت ارسال تسلیحات سنگین از جمله تانک و جنگنده را کنار خواهند گذاشت.

این مقام اوکراینی نگرانی درباره تشدید تنش ها در مرحله بعد را تشریفاتی دانست و گفت: هرچند به شکل غیررسمی، اما اوکراین و نیروهای مسلح آن عضو ناتو شده اند زیرا تسلیحات لازم و روش استفاده از آن را در اختیار دارند.

رزینکوف گفت: مطمئنم در آینده نزدیک ما عضو رسمی ناتو خواهیم شد.

اوکراین از ابتدای جنگ معادل ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمک نظامی از غرب به ویژه اعضای ناتو دریافت کرده است که با حدود ۹۵ درصد بودجه دفاعی روسیه در سال ۲۰۲۲ برابری می‌کند.

بر اساس داده‌های منتشر شده در بیانیه‌های رسمی و گزارش رسانه‌ها، جمع کمک‌های خارجی به دولت کی‌یف از ابتدای جنگ، بیش از ۱۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار تخمین ‌زده می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمع کمک‌های دریافتی کی‌یف از غرب نزدیک به سه برابر بودجه سالانه اوکراین در ۲۰۲۲ است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که تقریبا ظرفیت‌های نظامی همه اعضای اصلی ناتو در حال حاضر به طور فعال علیه روسیه به کار گرفته شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز تاکید کرده بود که مسکو در اوکراین نه علیه نیروهای کی‌یف، بلکه در برابر کل «غرب» می‌جنگد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: العالم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.