با نزدیک شدن ایام نوروز اکران نوروزی سینما تبدیل به یکی از دغدغه‌های سینما دوستان می‌شود، اکرانی که هرسال با آثار متنوعی سبد سینمایی نوروز را پر می‌کند.

سینما و ماجرای فیلم‌های در صف اکران مانده/ مخاطب چشم‌انتظار اکران نوروزی

به گزارش قدس آنلاین، هرسال کمی قبل از نوروز و فرارسیدن ایام سال نو اهالی و علاقه‌مندان به سینما دغدغه‌ای جدا از خانه‌تکانی منازلشان داشته و سبد اکران نوروزی سینما تبدیل بحث داغ روزهای پایانی سال می‌شود.

اکران نوروزی به دلیل استقبال بیشتر مخاطب در ایام تعطیل همواره زمان مطلوب صاحبان آثار برای اکران بوده و حتی در سال‌های گذشته سهمیه اکران نوروزی به پشت پرده‌های غیرمعمول کشیده می‌شد؛ شاید دعواها و اعتراضات برخی از تهیه‌کنندگان نسبت به حذف فیلمشان از اکران نوروزی در سال‌های گذشته همین امروز هم با یک جست‌وجوی ساده پیدا شود.

*نوروز ۱۴۰۱ مؤثر در گیشه

نوروز ۱۴۰۱ به‌عنوان آخرین نمونه از سبد نوروزی سینما با فیلم‌هایی چون: سگ بند، قدغن، مرد بازنده، روز صفر، شادروان، گل به خودی و موقعیت مهدی وارد سینماهای کشور شد.

سینما و ماجرای فیلم‌های در صف اکران مانده/ مخاطب چشم‌انتظار اکران نوروزی

این سبد آثار اکرانی بود که هنوز هم برخی آثارش در رتبه‌های بالای گیشه از نظر تعداد مخاطب قرار دارند؛ آن‌هم در شرایطی که سینما هنوز کرونا زده بود.

*نوروز ۱۴۰۲ متفاوت‌تر از همیشه

نوروز پیش رو شاید رویه متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد؛ نفس سینما در دو سال گذشته به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا گرفته‌شده و مخاطب در آن ایام فاصله زیادی با پرده نمایش گرفت، بعدازآن هم که شرایط اجتماعی به لیست سختی‌های سینما رفتن اضافه شد.

سینما و ماجرای فیلم‌های در صف اکران مانده/ مخاطب چشم‌انتظار اکران نوروزی

در این شرایط صف شلوغ آثار برای رسیدن به پرده نقره‌ای نیز شاید تبدیل به دغدغه شیرین سینما گران شده باشد.

اما بعد از گذران این ایام سینما امروز با شرایط درخشانی مواجه شده است، گزارش‌های استقبال سراسری و مخاطب چند ده‌هزارنفری سینما در یک روز جای گزاره استقبال کم مخاطب از سینما را گرفته و هنر هفتم به‌روزهای خوبش برگشته است.

در این شرایط صف شلوغ آثار برای رسیدن به پرده نقره‌ای نیز شاید تبدیل به دغدغه شیرین سینما گران شده باشد.

*اولویت اکران با کیست؟

قبل از جشنواره فیلم فجر رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد که فیلم‌های حاضر در چهل و یکمین فجر سینما در اولویت اکران سال ۱۴۰۲ قرار خواهند داشت.

همایون اسعدیان به‌عنوان دبیر شورای صنفی نمایش اعلام کرد که تا آن زمان هیچ فیلمی متقاضی اکران نوروزی نبوده است.

۲۴ فیلم در این دوره از جشنواره شرکت کردند، اطلاعی از علاقه صاحبان این آثار برای شروع اکران ۱۴۰۲ در دست نیست و هفته گذشته همایون اسعدیان به‌عنوان دبیر شورای صنفی نمایش اعلام کرد که تا آن زمان هیچ فیلمی متقاضی اکران نوروزی نبوده است.

جدای از این ۲۴ فیلم آثار بسیار پذیرفته‌نشده در جشنواره چهل و یکم و آثاری که خودشان شرکت نکردند نیز در سبد تولیدات اخیر سینما در سال ۱۴۰۱ قرار دارند که البته به نظر زمان زیادی مانده تا به‌نوبت اکرانشان نزدیک شوند.

شاید سال گذشته بود که مسئولان سازمان سینمایی از ۳۰۰ فیلم پشت خط اکران سخن گفتند و رئیس سازمان هم در اختتامیه شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت بر آن تأکید کرد و گفت که آثار بسیاری در سینمای ایران تولیدشده و منتظر اکران هستند و سینما زنده است؛‌ هرچند عدد ۳۰۰ برای این آثار کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد اما احتمال قوی یک سوم این عدد همچنان پشت خط اکران هستند.

سینما و ماجرای فیلم‌های در صف اکران مانده/ مخاطب چشم‌انتظار اکران نوروزی

جدای از این فیلم‌ها در دو سال گذشته، فیلم‌های «۲۸۸۸» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی، «بی رؤیا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری، «برف آخر» به کارگردانی امیرحسن عسگری، «بی‌مادر» به کارگردانی مرتضی فاطمی، «درب» به کارگردانی هادی محقق، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی، «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی، «ضد» به کارگردانی امیرعباس رفیعی، «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب، «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میر کریمی، «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی، «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی، «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی، «مامان» به کارگردانی آرش انیسی، «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی، «روزی روزگاری آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی در جشنواره‌های سی‌ونهم و چهلم فیلم فجر نمایش داده شدند اما هنوز اکران نشده‌اند.

آثاری که قطعاً از اولویت بالاتری نسبت به تولیدات سال ۱۴۰۱ سینمای ایران که به فجر نرسیده‌اند قرار دارند.

با همه این موارد باید منتظر ماند و دید و از این‌همه فیلم مانده در قفسه سینما و از این صف طولانی آثار برای اکران کدام فیلم‌ها آغازکننده اکران ۱۴۰۲ خواهند بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.